Katolsk tro
Fra : Dennis Enøe

Dato : 05-03-03 00:17

Hejsa

Er der nogle der ligger inde med et godt link eller bog title
på dansk eller engelsk som omhandler den katolske tro og
hvordan man lever efter den og evt hvordan den typisk er
tilpasset idag (sex, ægteskab mm) og hvilke betydninger
den har for ens liv?

Dennis

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-03-03 00:53

Dennis Enøe wrote:

> [...]
> hvordan man lever efter den og evt hvordan den typisk er
> tilpasset idag (sex, ægteskab mm) og hvilke betydninger

Den katolske tro og lære er sammenfattet på et enkelt og klart sprog i
Den Katolske Kirkes Katekismus, som desværre ikke endnu foreligger på
dansk. Den kan dog bestilles på norsk, engelsk eller tysk. Den kan
naturligvis også læses på nettet. Jeg finder selv den norske lettest at
læse, og den findes her:

http://www.katolsk.no/kkk/

Har du særlige spørgsmål til katolsk tro og praksis, er du da også
velkommen til at stille dem her. Så er vi sikkert nogle stykker, der vil
gøre, hvad vi kan, for at svare på dem.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-03-03 00:54

Hej Dennis

"Dennis Enøe" <bluesy@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan man lever efter den og evt hvordan den typisk er
> tilpasset idag (sex, ægteskab mm) og hvilke betydninger

Jeg ville anbefale dig at kaste et blik på http://www.katolsk.net - der er
masser af links også, og du vil sikkert derfra kunne finde det du søger
God fornøjelse

Henrik, Slagelse

Fra : Dennis Enøe

Dato : 05-03-03 08:39

Tak skal i ha, jeg vil kigge på de steder og evt vende
stærkt tilbage hvis jeg har flere spørgsmål

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 05-03-03 09:33

Ok jeg har et lille spørgsmål

Jeg regner med at tage til en katolsk gudtjeneste og opleve den,
men er der nogle regler for hvad man ikke må tage på af tøj i den
kirke, eller kan man bare tage sit dagligdags/fest tøj på som det passer
en uanset farver mm. ?

Dennis

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-03-03 13:42

Dennis Enøe wrote:

> [...]
> men er der nogle regler for hvad man ikke må tage på af tøj i den
> kirke, eller kan man bare tage sit dagligdags/fest tøj på som det

God fornøjelse. Her er nogle traditionelle retningslinjer:

Benklæder bør være i fuld længde og skuldre bør være dækket. Der er også
tradition for, at kun kvinder må bære hovedbeklædning i kirken.

Ellers skal du da bare helt være dig selv.

Husk, at den kristne faste i dag indledes - vi faster 40 dage indtil
påske. Dette betyder, at messerne ikke er så festlige, men mere maner
til eftertænksomhed, faste og stille bøn. Bare så du ikke tror, vi er
sådan hele året. Jeg kan varmt anbefale dig at tage til messe påskenat,
hvor kirken efter 40 dages faste igen rigtig folder sig ud i et sejrsråb
over Kristi opstandelse.

Bemærk endvidere, at kun katolikker må deltage i den katolske nadver.
Ønsker du en privat velsignelse, stiller du dig op i køen med
naderdeltagere og holder højre hånd på venstre skulder, når du når op
til præsten, som så velsigner dig (jeg går ud fra, du ikke er katolik,
når du stiller disse spørgsmål).

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 05-03-03 13:46

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Haben Sie mehrere Päpste?"

Hvad betyder disse ord du der har skrevet.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-03-03 14:21

Børge Højlund Jensen wrote:

> "Kevin Edelvang" skrev

> Hvad betyder disse ord du der har skrevet.

Det betyder "Har De flere paver?", og er såmænd blot en lille, måske
lidt intern, spøg.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 05-03-03 22:57

> Børge Højlund Jensen wrote:
ok. Jeg griner ,elsker en god spøg.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 06-03-03 00:27

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message
> Dennis Enøe wrote:
> (jeg går ud fra, du ikke er katolik,
> når du stiller disse spørgsmål).

Det har du helt ret i, jeg har dog været til katolsk messe før,
men desværre ikke nogen som har været på et sprog jeg kunne
(Malta, Frankrig, Italien mm.).

Basis for mine spørgsmål (hvis nogle ønsker at vide det) er at
ud fra hvad jeg har oplevet og lært de steder, så er den katolske
måde den samme som min tankegang og derfor kigger jeg nærmere
med henblik muligvis at konvertere hvis da at mit indtryk holder
ved

Har også en aftale med præsten i den lokale kirke at når jeg kommer
min første gudstjeneste, så tager vi en snak bagefter om alt hvad der
skulle være af spørgsmål, rygter og andet som kunne være godt at vide.

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 06-03-03 00:35

> [...]
> sådan hele året. Jeg kan varmt anbefale dig at tage til messe påskenat,
> hvor kirken efter 40 dages faste igen rigtig folder sig ud i et sejrsråb

JEg har hørt om det, lyder imponerende sådan som det fejres.

Nu endnu et nysgerigt spørgsmål (glemte at skrive det i den anden post)
men når du skriver faste, så er det noget med at syge, ældre og dem som
tager sig af dem ikke behøver at faste hvis jeg husker rigtigt.

Og hvordan er det så med fasten, man må drikke vand, men hvad er reglerne
ellers for hvordan det gøres? her tænker jeg feks på muslimers ramadan der
er det bare mens solen er oppe de faster.

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 08-03-03 12:03

Jeg har fundet svaret på den med fasten, ikke nem
men fandt den

Dennis

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-03-03 10:49

"Dennis Enøe" <bluesy@tiscali.dk> mælte sligt:

> [...]
>men er der nogle regler for hvad man ikke må tage på af tøj i den
>kirke, eller kan man bare tage sit dagligdags/fest tøj på som det passer

Ja, du kan i princippet tage al slags tøj på, men det ville nok være klogest
ikke at møde op i t-shirts og bar overkrop - eller udklædt som djævel eller
kardinal, for den sags skyld. Derudover kan du klæde dig, som du lyster.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-03-03 00:10

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Ja, du kan i princippet tage al slags tøj på, men det ville nok være
> klogest ikke at møde op i t-shirts

-klip-

Skulle der være noget galt i at møde op i t-shirt?

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-03-03 00:48

Hej Rasmus

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:1uhb6vgs8ag4clnvc99vonchd6ub0avd7f@4ax.com...
> [...]
eller
> kardinal, for den sags skyld. Derudover kan du klæde dig, som du lyster.

Hvordan kan man BÅDE have t-shirt og bar overkrop *LOL*

Henrik, Slagelse

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-03-03 08:06

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

>Hvordan kan man BÅDE have t-shirt og bar overkrop *LOL*

Ja, det lød ikke så heldigt. Jeg tænkte på "shorts", men det er svært at
huske forskel på sådanne beklædningsstykker her i kulden ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Die Mathematiker sind eine Art von Franzosen:
Redet man zu ihnen, so übersetzen sie es in ihre Sprache,

Fra : Dennis Enøe

Dato : 05-03-03 10:46

Hej igen

Ja jeg skal nok få stillet nogle spørgsmål

Jeg fik en email hvor jeg blev anbefalet at læse en bog:

Niels Arbøl: Den lykkelige forening - Grundbog i katolicismen

Hvad siger i til det forslag?

Dennis

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-03-03 10:56

Dennis Enøe <bluesy@tiscali.dk> skrev:

> Jeg fik en email hvor jeg blev anbefalet at læse en bog:
>
> Niels Arbøl: Den lykkelige forening - Grundbog i katolicismen
>
> Hvad siger i til det forslag?

Hvis den er udgivet af et katolsk forlag, vil jeg da gå ud fra at den
vil give en god indføring i den katolske tro og lære!

- der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
ved den Tyrkiske Middelhavskyst !

Fra : Anne Sandsgaard

Dato : 05-03-03 18:48

Andreas Falck skrev:

> Hvis den er udgivet af et katolsk forlag, vil jeg da gå ud fra
> at den vil give en god indføring i den katolske tro og lære!

Bogen er udgivet af forlaget Queenswood, som er et et katolsk og
fælleskirkeligt forlag.
De skriver selv på deres hjemmeside:

"Forlaget ledes af en katolik, men forfatterne
kommer fra meget forskellig kirkelig baggrund
- fra frikirkerne over folkekirkens forskellige
retninger til den katolske kirke, samt forfattere
uden bestemt kirkelig baggrund."

Læs mere her om forlaget og bogen:
http://www.queenswood.dk/

--
Hilsen Anne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-03-03 21:07

"Anne Sandsgaard" <no@spam.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer fra meget forskellig kirkelig baggrund
> - fra frikirkerne over folkekirkens forskellige
> retninger til den katolske kirke, samt forfattere

Jeg kan ikke lade være med at synes at det er "nuttet" at der krives om
"Folkekirkens forskellige retninger" (joda, der er primært IM'ere og
grundtvigeanere), mens der tilsyneladende ikke tages højde for at der
faktisk også findes fraktioner internt i Den Katolske Kirke (Nogle grupper
tillader heldigvis både gifte og kvindelige præster).
Men allerede dèr bliver jeg lidt kritisk over om man følgende i bogen vil
fremstille lutheranismen som noget "særskilt sekterisk" og Den Katolske
Kirke som en absolut enhed, og dèn mener jeg bare ikke holder...Sådan lidt i
"Den Katolske Kirke eller kaos!"-stilen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-03-03 21:48

Anders Peter Johnsen wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at synes at det er "nuttet" at der krives
> om "Folkekirkens forskellige retninger" (joda, der er primært IM'ere
> og grundtvigeanere),

Og så mange andre...

> mens der tilsyneladende ikke tages højde for at
> der faktisk også findes fraktioner internt i Den Katolske Kirke
> (Nogle grupper tillader heldigvis både gifte og kvindelige præster).

I den katolske kirke? Nej, der tillades de ingen steder.

> [...]
> Katolske Kirke som en absolut enhed, og dèn mener jeg bare ikke
> holder...Sådan lidt i "Den Katolske Kirke eller kaos!"-stilen.

Så vidt jeg har forstået, handler omtalte bog om den katolske kirke,
ikke om folkekirken.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-03-03 20:44

Scripsit Dennis Enøe:

> Jeg fik en email hvor jeg blev anbefalet at læse en bog:
> Niels Arbøl: Den lykkelige forening - Grundbog i katolicismen
> Hvad siger i til det forslag?

Jeg har læst den, og så vidt jeg husker er den udmærket, men den er lidt
lang i spyttet og ikke en jeg ville anbefale som første læsning.

Der findes en dansk "Lille katolsk Katekismus" med titlen "Jeg Tror". Den
udgives af forlaget "Kirche in Not" og kan købes i Steno-butikken på
Vesterbrogade (og givetvis også i den tilsvarende butik på gågaden i Århus)
for stort set ingen penge.

Prøv eventuelt også at kigge i hæfterne "Herrens Bord" og "Magnificat" sóm
handler om gudstjenesteform og bøn. De kan ofte findes på bibliotekerne.

Lars Erik Bryld
5 mar AD 2003
Askeonsdag

Fra : Dennis Enøe

Dato : 06-03-03 00:29

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
> Jeg har læst den, og så vidt jeg husker er den udmærket, men den er lidt
> lang i spyttet og ikke en jeg ville anbefale som første læsning.
Jeg vil overveje den, jeg er vant til langt ude og kryptiske bøger,
så det er ikke det store problem, bare emnet er godt

> [...]
> udgives af forlaget "Kirche in Not" og kan købes i Steno-butikken på
> Vesterbrogade (og givetvis også i den tilsvarende butik på gågaden i
Det vil jeg gøre, kommer forbi den butik med jævne mellemrum, ellers har jeg
fundet den på en hjemmeside.

Dennis