Fastelavns søndag
Fra : palle jensen

Dato : 01-03-03 19:56

Jeg har lagt disse tekster fra biblen og en bøn ud på min side
www.pallefinn.dk så vi kan rette vor opmærksomhed på det Herren vil at
vi skal gøre:
Teksterne er lagt ud på min side med Bibelselskabets tilladelse.

Fastelavns søndag
1. tekstrække

Læsning fra Det gamle Testamente
Sl 2
Salmisten skriver:

Hvorfor er folkeslagene i oprør?
Hvorfor lægger folkene planer, der ikke kan lykkes?
Jordens konger rejser sig,
fyrsterne slår sig sammen
mod Herren og mod hans salvede:
»Lad os sprænge deres lænker
og befri os fra deres reb.«
Han, som troner i himlen, ler,
Herren spotter dem.
Så taler han til dem i sin vrede
og forfærder dem ved sin harme:
»Jeg har indsat min konge
på Zion, mit hellige bjerg!«
Jeg vil forkynde, hvad Herren har bestemt:
Han sagde til mig: »Du er min søn,
jeg har født dig i dag.
På din bøn giver jeg dig folkene som ejendom
og den vide jord som arvelod.
Du skal knuse dem med et jernscepter,
sønderslå dem som pottemagerens kar.«
I konger, vær nu kloge,
tag imod råd, I jordens dommere:
Tjen Herren i frygt!
Kys hans fødder i rædsel!
Ellers bliver han vred, og I går til grunde;
for hans vrede blusser hurtigt op.
Lykkelig hver den, der søger tilflugt hos ham.

Læsning af epistel/lektie fra
Det nye Testamente
1 Pet 3,18-22
Epistlen skriver apostlen Peter i sit første brev:

Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for
uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet,
gjort levende i Ånden, og i den gik han til de ånder, der var i fængsel,
og prædikede for dem; det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede
langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få,
nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. Det vand er et billede på den
dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god
samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, han som er
faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og
myndigheder og magter er blevet underlagt ham.

Dagens evangelium
Matt 3,13-17
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus:

Da kommer Jesus fra Galilæa til Johannes ved Jordan for at blive døbt af
ham. Men Johannes ville hindre ham i det og sagde: »Jeg trænger til at
blive døbt af dig, og du kommer til mig?« Men Jesus svarede ham: »Lad
det nu ske! For således bør vi opfylde al retfærdighed.« Så føjede han
ham. Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se,
himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due
og komme over sig; og der lød en røst fra himlene: »Det er min elskede
søn, i ham har jeg fundet velbehag!«

Mine ord den 11. marts 2003

Herre

Du lod dig døbe
fordi det ville du
være mennesker lig
det er du
du kender os
for du kender dig selv
du kender alle
thi du bor i vort hjerte

Det er fastelavn i morgen
så slår børnene katten af tønden
ikke en levende kat nu til dags
vi er ikke længere så barbariske
dyremishandling er børns fjender
således er krig din fjende
selv om du er en grusom Gud
der tugter den der ikke har gudsfrygt
du
det store Du
som vi kan henvende os til
i vor eksistens med hinanden
værn os mod grusomme våbenmagere
hjælp os at smelte våbnene om
til det du har i sinde
Du er jo Fredsfyrsten
råder over al vor elendighed bod
råder den der beder om dit råd

Vi kan ikke tage os sammen
men vedbliver at være krigeriske væsener

Vi lægger planer
så store som Eifeltårnet
hjælp os at sætte mål
der er fornuftige
og rigtige
således som du ville lægge planer
hvis du gik på jorden i dag

Men hvad har jeg i sinde
det ved du kære Gud
Du som er forenet med din søn
gennem Helligåndens kraft
den fællesskab-dannende kraft

Du jager os ikke ud i mørket
hvis det ikke er for vort bedste
Eller er det for at straffe os
Du frygtindgydende Herre

Kongers Konge
Prince of Peace

Kan vi komme ihu
at det er dig der elsker os
på trods at vor uregerlighed

Tag krigsiveren fra alle der er i nød
som føler sig krænket
som gaber over voldsomme gab
Værn vort fædreland
det land som du har i din hånd
vær med alle der har andres skæbner i sin hånd
Vær du vor livsgnist i fastetiden
hvor vi renser legemet
efter gammel skik

I den dåb du velsigner os i
bliver vi et i dig
vi dør og bliver genfødt
befriet for al eventuel karma
hvis det er et begreb du anerkender

Lad fredsduen være vor kraft
til at hele det brudte
til at knytte det sammen
som vi har brudt sønder

Forlang af os
det vi kan opfylde

Vi er jo guder
men du er gudernes Gud
Zeus, Freja og Odin
Zarathustra og alle buddhaer
Hvad navn et menneske bruger om dig
er du ligeglad med
du er Livets kilde
kærlighedens rod

Du Herre Krist
vor frelser est
lad dagen i morgen vise sig med godt nyt fra Reuters
slå os ikke med din vrede
forlang det umulige af os
giv os kraft til at udføre det du ønsker udført

Din vilje ske
i Himlen
og på
Jorden