De ti bud
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 16:11

Kristne politikere mener at De 10 bud skal læres utenat på samme måte som
gangetabellen.

De fleste i min generasjon har lært budene på denne måte, gjerne sammen med
Luthers forklaring. Denne ramsemoralen har neppe bidratt til etiske
kvalitets-holdninger, noe som burde være innlysende for dem som ser hva som
i realiteten står i 2. Mosebok 20. kapitel. Det må jo være åpenbart at de
tre første budene er rene trosposisjoner uten etisk innhold overhode. (Tro
på Gud og helligholdelse av bestemte dager.)

Blant de øvrige regler er det et par, f. eks. om å lyve og stjele, som har
almen betydning - men som til gjengjeld har hatt fullt gjennomslag som
prinsipper i alle kulturer. De øvrige budene krever omskrivninger og
fortolkninger. I forhold til dagens etiske utfordringer er De 10 bud altså
delvis krav om religiøs tro og fromhet, delvis irrelevante og delvis
meningsløse. Det burde også være et problem for kristenfolket at
interesserte kunne komme til å slå opp i Bibelen for å lese budene i sin
originale form. De ville i så fall møte de grusomste straffetrusler og mest
banale løfter om belønning knyttet til reglene.

Livssynsopplæringen i skolen burde nå snart forsøke å samle seg om andre
kraftfulle formuleringer om moral og verdier, enn et regelverk som tok sikte
på å ordne samfunnsforholdene hos et ørkenfolk for 3000 år siden. En del av
FNs erklæringer er gode eksempler i så måte.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 16:41

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> [...]
> regelverk som tok sikte på å ordne samfunnsforholdene hos et
> ørkenfolk for 3000 år siden. En del av FNs erklæringer er gode

Kjære Kjellemann

Sådanne livssynsdebatter hører i det danske usenethieraki hjemme i
dk.livssyn

Læs her http://usenet.dk/grupper.pl?list=dk mere om emneopdelingen for
de danske grupper.

FUT dk.livssyn