Kristendom & menneskerettigheder, del II
Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 20-02-03 17:01

Som opfølgning på mit sidste spørgsmål om kristensom og
menneskerettigheder:

En de politikere, bl.a. fra DF, tilkriver de menneskerettigheder, som
hersker i vesten, et resultat af kristendommen. Bl.a. fordi de
menneskerettigheder vi nyder godt af, ikke er i fx. muslimske lande.

Men siden bibelen, ifølge jer herinde IKKE prædiker menneskerettgheder,
hvordan hænger det så sammen?

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-02-03 17:25

"3000 Peter Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message
> [...]
> hersker i vesten, et resultat af kristendommen. Bl.a. fordi de
> menneskerettigheder vi nyder godt af, ikke er i fx. muslimske lande.

Nei, menneskerettighedene er ikke et resultat af kristendom, heller ikke
resultat af noen anden religion, livssyn eller andre ideologier, men
forholder seg nøytral til slike. Slik nøytralitet var det bred enighed om
den gang menneskerettighetene skulle utformes og formuleres, Dette fordi at
kun uten referanse til en eller flere bestemte ideologi(er) kan
menneskerettighederne oppfattes som universelle verdier.

> Men siden bibelen, ifølge jer herinde IKKE prædiker menneskerettgheder,
> hvordan hænger det så sammen?

Jeg kjenner ikke til DF eller dets politikere, men det tyder på at disse
politikerne ikke helt vet hva de snakker om.

Jeg har i din første tråd om menneskerettighederne begrunnet hvorfor
kristendom er uforenelig med de universelle menneskeretighedsverdiene. Jeg
fikk aldri svar og repeterer derfor her.

Bibelen nevner ingenting som kan forveksles med grunnleggende
menneskerettigheder, fx ytringsfrihet. Men den gir ofte forbud mot
ytringsfrihet. Noe annet kan ikke forventes av en bok skrevet i en helt
annen tid og kultur enn vår egen.

Art. 19 i M. Rettighederne: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet."

Paulus
Tit.1;11 "Du må stoppe munnen på dem, for de fører ulykke over hele familier
når de for egen vinnings skyld sprer sin forkastelige lære".
Tit. 2.:9 "Slavene skal være lydige mot sine herrer i alle ting, og rette
seg etter dem uten at si dem imot".

Matteus
Mt. 12.36 "Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på dommens
dag"

Jesus
Jesus tok avstand fra religionsfrihet, tankefrihet, menings- og
ytringsfrihet, idet han truet med straff for avvikende livssyn og meninger.

Mvh
Kjellemann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 17:46

3000 Peter Perlsø wrote:

> [...]
> Men siden bibelen, ifølge jer herinde IKKE prædiker
> menneskerettgheder, hvordan hænger det så sammen?

Det er absolut min opfattelse, at disse politikere ikke har en dyt
forstand på kristendom. De ser det bare som en billig måde at score
point på. Efter min mening er det misbrug af kristendom til fremmelse af
racistisk eller invandrerfjendsk politik.

Mange påstår desuden, at kristendommen er grundlaget for demokratiet.
Hvor de har det fra, er mig en gåde.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-02-03 19:17

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> [...]
> racistisk eller invandrerfjendsk politik.
>
> Mange påstår desuden, at kristendommen er grundlaget for demokratiet.

De finder det kun i sin fantasi.

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 20-02-03 19:28

"3000 Peter Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
> Som opfølgning på mit sidste spørgsmål om kristensom og
> menneskerettigheder:
>
> En de politikere, bl.a. fra DF, tilkriver de menneskerettigheder, som
> hersker i vesten, et resultat af kristendommen.

Er du sikker på det? I hvert fald Søren Krarup plejer da kun at have
hånsord til overs for menneskerettighederne, især når de tænkes anvendt
på flygtninge og indvandrere. Og han hader Oplysningstiden og alt dens
væsen af et godt hjerte ...

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-02-03 22:12

> [...]
>
> En de politikere, bl.a. fra DF, tilkriver de menneskerettigheder, som
> hersker i vesten, et resultat af kristendommen.

HA!

Så er hun vist lettere uenig med partifællen Søren Krarup, som vistnok
ifølge en lettere misforstået luthersk overbevisning opfatter
Menneskerettighederne som "gerningsretfærdighed".

Anyway: Jeg mener at Næstekærlighedsbuddet - sammen med en generel
sækularisering over mange hundrede år og efterfølgende demokratisering -
synes at danne et godt grundlag for Menneskerettigheder, hvorimod en stærkt
autoritær Islamisk kultur, der ikke er tilsvarende sækulariseret, men
umiddelbart synes at bygge på magt alene ganske rigtigt kan have det lidt
problemer med respekten for det enkelte menneske.

Men det er nok snarere manglende sækularisering og religionens (og religiøse
institutioners) magt i samfundet, der er problemet. Jeg er ikke i tvivl om
at der nok skal være visse sækulariserede muslimer, som er tilhængere af
menneskerettighederne. Problemet er bare at disse i deres egen kulturkreds
opfattes som "frafaldne", hvis de f.eks. respekterer religionsfrihed.

Anders Peter Johnsen

Fra : Jørgen Vestergaard

Dato : 21-02-03 09:28

[...]
> [...]
> menneskerettigheder vi nyder godt af, ikke er i fx. muslimske lande.
>
> Men siden bibelen, ifølge jer herinde IKKE prædiker menneskerettgheder,

Jeg bestemt af den opfattelse at menneskerettighederne som hersker i vesten
er et resultat af kristendommen! Hunden ligger begravet i forståelsen af
udtrykket "resultat af", og en forskellig opfattelse af hvad det betyder.

Det er for mig at se tydeligt at Menneskerettighederne har den udformning de
har, netop fordi de er udformet af den vestlige verden, som er gennempræget
af arvegods fra kristendommen. På dette plan er menneskerettighederne
"resultat af kristendom".

Men hvis det fortolkes sådan at Menneskerettighederne skulle være i
overensstemmelse med kristendommen, så er det en fejl forståelse - og det er
vel på det plan Søren Krarup reagerer mod M-rettighederne som universelle.

Op fra en god jord kan der vokse alle mulige slags tidsler og uvækster!

Mvh
Jørgen