Alles frelse - artikler.
Fra : Karsten

Dato : 19-02-03 22:45

Jeg har i den senere tid studeret dette emne og er af den
overbevisning,
at Guds vilje, om at *ethvert* mennske skal frelses også vil ske
fyldest.
Jeg søger efter artikler og bøger om alles frelse på dansk.
Der er en mængde om emnet på engelsk, men ikke ret
meget på dansk, så vidt jeg umiddelbart kan finde frem til.
Hvis der er nogen der kender links eller bogtitler på
dansk om dette, vil jeg gerne have et tip.
Det er gode nyheder for hele folket

Venlig hilsen
Karsten

1. tim 4. 10.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 19-02-03 22:50

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

du kan se links på min side.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

Fra : Karsten

Dato : 19-02-03 23:45

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> du kan se links på min side.

Tak for tippet, men jeg kunne ikke
umiddelbart finde noget om hvordan
Gud vil gennemføre sin vilje om at
alle skal frelses.

Venlig hilsen
Karsten

1. Tim. 4. 10.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 20-02-03 08:43

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Du kan se der hvordan du modtager frelsen og evigt liv sammen med Jesus.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-02-03 22:59

Karsten <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev:

[ .. om alles frelse ... ]
> Det er gode nyheder for hele folket

Det er godt nok Guds vilje at alle skal frelses, men ifølge Bibelen er
det altså kun "en rest" der bliver frelst!

Bred er vejen der fører til fortabelse og mange vandrer på den, - og
smal den vej der fører til frelse, og få vandrer på den, siger Jesus
et sted.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-03 23:15

Andreas Falck wrote:

> Det er godt nok Guds vilje at alle skal frelses, men ifølge Bibelen er
> det altså kun "en rest" der bliver frelst!

Gud give, at det ikke blot bliver en rest.

> Bred er vejen der fører til fortabelse og mange vandrer på den, - og
> smal den vej der fører til frelse, og få vandrer på den, siger Jesus
> et sted.

Ja, mange *vandrer* mod fortabelsen. Det betyder ikke, at det er de
fleste, der rent faktisk går fortabt.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-02-03 23:36

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

> Gud give, at det ikke blot bliver en rest.

Ja, bare det var så vel!

> Ja, mange *vandrer* mod fortabelsen. Det betyder ikke, at det er de
> fleste, der rent faktisk går fortabt.

Resten er så lille at Jesus endog spørger om han mon finder nogen med
tro ved sin genkomst.

Gennem hele Israels historie fremgår det tydeligt at der hele vejen
igennem kun var "en rest" der var trofaste mod Gud og ville blive
frelst. Og da Jesus kom til jorden for ca. 2000 år siden var der også
kun "en rest" der ville tage imod ham og den frelse han tilbød.

Når talen er om evolution babler i om observerbare data, - skal denne
egenskab ikke også gælde her? Ifølge Bibelen taler de observerbare
faktuelle data jo klart om at det kun er en rest der bliver frelst. -
Nåh nej, det princip gælder jo forresten kun når den taler til fordel
for evolutionen [dette er altså *ikke* møntet på dig, Kevin!! - det
har du trods alt opført dig for seriøst og sagligt til, trods vore
forskellige opfattelser!!]

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-03 23:56

Andreas Falck wrote:

> Resten er så lille at Jesus endog spørger om han mon finder nogen med
> tro ved sin genkomst.

Jesus prædikede omvendelse! Denne konstatering synes retorisk.

> [...]
> frelst. Og da Jesus kom til jorden for ca. 2000 år siden var der også
> kun "en rest" der ville tage imod ham og den frelse han tilbød.

Men mange er siden blevet omvendt og er kommet til tro på ham. Vi har jo
fået hans ord på, at tror vi og bliver døbt skal vi frelses. Desuden er
der frelse i at spise hans kød og drikke hans blod. Jesus har altså vist
os en udvej af fortabelsen. Og mange har taget imod den udvej. Og mange
vil tage imod den senere.

> Når talen er om evolution babler i om observerbare data, - skal denne
> egenskab ikke også gælde her?

-klip-

Jeg forstår ikke, hvad du mener med det sidste afsnit - i denne
sammenhæng.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Niels Peter

Dato : 20-02-03 08:51

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> egenskab ikke også gælde her? Ifølge Bibelen taler de observerbare
> faktuelle data jo klart om at det kun er en rest der bliver frelst. -

Ja, men den taler også om, at i og med Jesu død og opstandelse er der
tale om et så markant brud med "hidtidig praksis", at de foregående data
ikke kan bruges til så meget andet end at få den historiske baggrund.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 09:56

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

[ ... ]
> [...]
> der tale om et så markant brud med "hidtidig praksis", at de
> foregående data ikke kan bruges til så meget andet end at få den

Kan du begrunde den påstand ud fra NT's skrifter, da det for mig meget
mere ser ud til at frelsen og dens betingelser ikke er ændret en
tøddel fra GT til NT!

Både Jesus og apostlene bygger og begrunder jo hele deres forkyndelse
på GT og dets frelsesbudskab.

Fra : Niels Peter

Dato : 20-02-03 15:28

> [...]
> tøddel fra GT til NT!
>
> Både Jesus og apostlene bygger og begrunder jo hele deres forkyndelse

»Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved
mig. v7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I
ham og har set ham.«

/Det/ står der ved grød ikke noget om i GT.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 17:37

Nå dette kunne, eller ville, du åbenbart ikke svare på!

> »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden
> ved mig. v7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af
> kender I ham og har set ham.«
>
> /Det/ står der ved grød ikke noget om i GT.

Det lyder "ved grød ikke" ikke til at du kender din Bibel særlig godt!

Hvis du kender bare dit NT, så vil du også så let som ingenting kunne
konstatere at Jesus og apostlene hele tiden bruger GT til at
underbygge og dokumentere deres tro og lære ud fra!

Læs evt. bare beretningen om de to disciple på vejen til Emaus, blot
for at nævne et enkelt, men tydeligt og soleklart eksempel.

Fra : Niels Peter

Dato : 20-02-03 18:32

> Nå dette kunne, eller ville, du åbenbart ikke svare på!

En meget interessant forskel er, at når GT taler om frelse, er det
frelse fra Guds straf. Når NT taler om frelse, er det frelse fra at gå
tabt, altså til det evige liv.

Ja, de var jo jøder ....

> [...]
> konstatere at Jesus og apostlene hele tiden bruger GT til at
> underbygge og dokumentere deres tro og lære ud fra!

Ja, og Jesus siger også mange ting, der er klare, markante brud med
ortodoks jødedom. Når han f.eks. siger "Jeg er ikke kommet for at dømme
verden, men for at frelse den" (citeret efter hukommelsen), er det
bestemt ikke GTs Jahve, der taler.
Eller den lange "I har hørt, at loven siger .... men /jeg/
siger,"-sekvens i Bjergprædikenen.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-02-03 00:28

> [...]

> En meget interessant forskel er, at når GT taler om frelse, er det
> frelse fra Guds straf. Når NT taler om frelse, er det frelse fra at

Hvilket er det samme!

> Ja, de var jo jøder ....

Ja, læg især mærke til at de havde GT som fundament for deres
*kristne* troslære og frelsesforkyndelse.

[ ... ]

> Ja, og Jesus siger også mange ting, der er klare, markante brud med
> ortodoks jødedom.

Ja med ortodoks jødedom, som farisæerne havde dannet. Men han bryder
da ikke med forkyndelsen og læren fra GT! Den bekræfter han jo netop!

> Når han f.eks. siger "Jeg er ikke kommet for at
> dømme verden, men for at frelse den" (citeret efter hukommelsen),
> er det bestemt ikke GTs Jahve, der taler.

Jo det er det jo lige netop. GT's Jahve og NT's Gud er der ingen
forskel på!

> Eller den lange "I har hørt, at loven siger .... men /jeg/
> siger,"-sekvens i Bjergprædikenen.

Det Jesus gør op med er farisæernes mistolkninger af "loven,
profeterne og skrifterne"!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-02-03 22:39

> [...]
>
> Kan du begrunde den påstand ud fra NT's skrifter, da det for mig meget
> mere ser ud til at frelsen og dens betingelser ikke er ændret en

Hva'-be'-ha'r??

Du gør vel ikke den graverende fejl lige at "glemme" at der er selveste
Jesus Kristus til forskel?

At Ordet faktisk blev kød?

> Både Jesus og apostlene bygger og begrunder jo hele deres forkyndelse
> på GT og dets frelsesbudskab.

Jesus _legitimerer Sig_ på baggrund af GT og apostlene _forklarer_ Kristus
ud fra GT, men du glemmer vist FULDSTÆNDIG Kristi Egen rolle, Hans
udtalelser og hele Hans Gerning!

Hvorfor tror du, det hedder _Kristen_dom?

For at vi skulle rende rundt og mene at Han bare var en relativt tilfældig
gut, der havde læst nogle smarte ting i Torahen og dyrkede noget
lommefilosfi?

Kristus er jo den afgørende, centrale faktor i alt dette her! Det giver
simpelt hen ikke nogen _kristen_ mening at tale om "frelse i GT"! Hvor
finder du da denne "frelse", om ikke i Kristus? Siger du da nu at der er en
frelse uden for Ham? Hvor? I Loven? SÅ tror jeg vist du må nærlæse Paulus!

(Ja, du må undskylde, hvis jeg bliver skinger, men jeg synes det er en helt
absurd påstand, du fremfører! Havde du været JV'er havde jeg sikkert kunne
"forstå" denne tilstræbt positive GT-opfattelse, men ikke hos dig!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 23:23

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev:

[ ... ]

> Hva'-be'-ha'r??
>
> Du gør vel ikke den graverende fejl lige at "glemme" at der er
> selveste Jesus Kristus til forskel?
>
> At Ordet faktisk blev kød?

Nej, - det er jo lige netop det GT handler om. Jesus (Messias) som
frelser er jo netop det gennemgående tema i GT. Jeg har tidligere
henvist til de to disciples vandring på vejen til Emaus.

Hør her hvad Jesus selv siger: "Åh, hvor I er uforstandige og
*tungnemme* til at tro på *alt det profeterne* har talt! Burde Kristus
(Messias) ikke lide dette og så indgå til sin herlighed? Og idet han
gik ud fraa Moses og *alle profeterne*, udlagde han for dem, hvad der
i *alle skrifterne* handlede om ham", Luk. 24, 25-27.

Jesus indfører her disse to disciple i GT's frelseslære (Messias
gerning = at Messias måtte lide det og så indgå til sin herlighed),
lige netop den frelseslære Jesus selv forkyndte, og som Paulus og de
øvrige apostle fortsatte forkyndelsen af.

Hele GT's offer- og tempeltjeneste er jo en symbolsk fremstilling af
hvad Messias skulle udføre som det ægte og sande offerlam.

> Jesus _legitimerer Sig_ på baggrund af GT og apostlene _forklarer_
> Kristus ud fra GT, men du glemmer vist FULDSTÆNDIG Kristi Egen
> rolle, Hans udtalelser og hele Hans Gerning!

Nej, - Jesus legitimerer sig ikke på baggrund af GT. Han beviser ud
fra GT (for at bruge et udtryk af Paulus, se Ap.g. 9, 22 + 18, 28) at
han er den lovede Messias

> [...]
> dyrkede noget lommefilosfi?
>
> Kristus er jo den afgørende, centrale faktor i alt dette her!

Det er jo også lige præcis det jeg siger! Jesus (Messias som
Frelseren) er det centrale i både GT og NT.

> Det giver simpelt hen ikke nogen _kristen_ mening at tale om "frelse
> GT"! Hvor finder du da denne "frelse", om ikke i Kristus?

Jeg finder netop denne frelse *i* Kristus (Messias), og som sådan er
den forkyndt også i GT. Paulus forklarer jo netop også at det var af
tro at Abraham blev retfærdiggjort (= arvede frelsen).

> Siger du da nu at der er en frelse uden for Ham? Hvor? I Loven?
> SÅ tror jeg vist du må nærlæse Paulus!

Du har tydeligvis slet ikke *læst* de mange indlæg jeg i denne gruppe
har haft om netop forholdet mellem tro, nåde, lov og frelse!

> (Ja, du må undskylde, hvis jeg bliver skinger, men jeg synes det er
> en helt absurd påstand, du fremfører!

Er det absurd at lære og forkynde det samme som Jesus, Paulus og de
øvrige apostle lære og forkyndte? - Læs endnu engang de skriftsteder
jeg ovenfor henviste til!

> Havde du været JV'er havde jeg sikkert kunne "forstå" denne
> tilstræbt positive GT-opfattelse, men ikke hos dig!)

Jeg har ikke anden positiv GT-opfattelsen end den vi ser at Jesus,
Paulus og de øvrige apostle havde. De havde deres frelsesbudskab fra
GT, og de beviste at Jesus var Messias netop ud fra GT. Hele
Hebræerbrevet er en gennemgang af Messias som Frelseren forkyndt
gennem GT.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-02-03 15:32

> [...]
> frelser er jo netop det gennemgående tema i GT. Jeg har tidligere
> henvist til de to disciples vandring på vejen til Emaus.

Hør her: Du må forstå at du netop læser GT Kristologisk. Modsat jøderne
idag. For dem er det jo tilsyneladende ikke bare så oplagt at Jesus er
Messias/Kristus.

For mig at se er der en derfor en om ikke en verden, så bare en
Verdensreligion til forskel på GT og NT.

> [...]
> gik ud fraa Moses og *alle profeterne*, udlagde han for dem, hvad der
> i *alle skrifterne* handlede om ham", Luk. 24, 25-27.

Jo, Kristus og du mener jo at det er en selvfølgelighed at Kristus er
Kristus, men der findes jo stadig ortodokse jøder.

> [...]
> lige netop den frelseslære Jesus selv forkyndte, og som Paulus og de
> øvrige apostle fortsatte forkyndelsen af.

Jeg mener bare at GT taler om frelse ved Messias komme, og Messias komme er
Dommedag. Så har vi jo det problem som kristne, at Kristus HAR "været
forbi", men Dommedag endnu ikke er indtruffet?

> Hele GT's offer- og tempeltjeneste er jo en symbolsk fremstilling af
> hvad Messias skulle udføre som det ægte og sande offerlam.

Er det "jo" for jøder det?

Du tager udgangspunkt i din egen kristne opfattelse, og for mig at se må jeg
sige at det grænser til snævertsynethed.

For mig at se så er hele den situation at Gud blev menneske et så ufatteligt
og svært forståeligt, at mine alarmknapper blinker, når du - og andre -
omtaler dette som en "selvfølgelighed".

For der er da absolut intet selvfølgeligt ved det?

> Nej, - Jesus legitimerer sig ikke på baggrund af GT. Han beviser ud
> fra GT (for at bruge et udtryk af Paulus, se Ap.g. 9, 22 + 18, 28) at
> han er den lovede Messias

Jeg mener at det er naivt at tale om dette som "bevis"! Han underbygger sin
påstand teologisk, men hvis det var et "bevis", så var hele Verden -
inklusive ortodokse jøder - jo blevet omvendt forlængst?

> Det er jo også lige præcis det jeg siger! Jesus (Messias som
> Frelseren) er det centrale i både GT og NT.

Jeg kan bare ikke forstå at du ikke kan eller vil forstå at der altså findes
ortodokse jøder, som mener anderledes, men at du derimod tager deres
religion til indtægt for DIN _kristne_ opfattelse.

> Jeg finder netop denne frelse *i* Kristus (Messias), og som sådan er
> den forkyndt også i GT. Paulus forklarer jo netop også at det var af
> tro at Abraham blev retfærdiggjort (= arvede frelsen).

VIl du ikke godt lige hive et par skriftsteder frem?

> Du har tydeligvis slet ikke *læst* de mange indlæg jeg i denne gruppe
> har haft om netop forholdet mellem tro, nåde, lov og frelse!

Jeg ved at du har en ide om "frelse" i GT. Jeg mener at GT handler om Loven,
og Loven er en fuldstændig simpel pagt eller snarere _kontrakt_: "Overhold
den og lev, mangfolddiggør dig og besid Landet. Bryd den og du bliver
udryddet. Hvis du så er RIGTIG flink, så kommer Messias og tæver dine
fjender for dig." Sådan synes moderne jøder jo at tro?
Og der er da ENORM forskel på disse militante jødiske Messiasforestillinger
og vore Kristusforestillinger - eller i hvert fald BURDE der da helst være!

> Er det absurd at lære og forkynde det samme som Jesus, Paulus og de
> øvrige apostle lære og forkyndte? - Læs endnu engang de skriftsteder
> jeg ovenfor henviste til!

Som sagt: Der er en religion til forskel på de forhåbninger jøderne har til
Messias og den måde, vi kristne mener at Jesus Kristus har indfriet
profetierne.

> Jeg har ikke anden positiv GT-opfattelsen end den vi ser at Jesus,
> Paulus og de øvrige apostle havde.

"Loven og Nåden"?

> De havde deres frelsesbudskab fra
> GT,

Og ikke fra Kristus?

> og de beviste

"Beviste"? Så var hele verden jo kristnet for længst?

Der er jo tale om TRO, Andreas, man kan ikke BEVISE tro!

> at Jesus var Messias netop ud fra GT. Hele
> Hebræerbrevet er en gennemgang af Messias som Frelseren forkyndt
> gennem GT.

Mig bekendt, så klynger jøderne sig altså stærkt til GT-forestillinger om
Messias som JORDISK konge. Meget kan man sige om Jesus, men jordisk konge
har Han altså aldrig været. Jeg mener heller ikke umiddelbart, det ville
klæde Ham at være det, da det jo synes at være dèt, Djævelen prøvede at
friste Ham til at blive.
Derfor er det let for jøderne at afvise Ham som en "bedrager" ud fra DERES
opfattelse af en "rigtig Messias", fordi de altså prioriterer nogle andre
skriftsteder end vi som kristne gør. Der er tale om nogle helt afgørende
forskelle på Ortodoks Jødedoms ideer som primært drejer sig helt konkret om
LANDET (Israel) og Kristi mere "abstrakte" budskab om RIGET.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-03 20:09

> [...]

> at Jesus er Messias/Kristus.
>
> For mig at se er der en derfor en om ikke en verden, så bare en
> Verdensreligion til forskel på GT og NT.

Nej, hør du nu her:
Hvis Jesus, som Guds Søn og en del af Guddommen, ikke skulle vide
hvordan GT rettelig skal læses og forstås, da forstår de vildfarne
jøder på Hans tid det da langt mindre!

Og det er da evigt ligegyldig hvordan de Messias-fornægtende jøder
finder på at mislæse teksten!

> Jo, Kristus og du mener jo at det er en selvfølgelighed at Kristus
> er Kristus, men der findes jo stadig ortodokse jøder.

Ja, Kristus ved nok bedre end både du og vildfarne ortokse jøder
hvordan GT skal læses og forstås!

> Jeg mener bare at GT taler om frelse ved Messias komme, og Messias
> komme er Dommedag. Så har vi jo det problem som kristne, at Kristus
> HAR "været forbi", men Dommedag endnu ikke er indtruffet?

Ja, frelsen blev en endegyldig fastslået sandhed ved Messias' komme.
Messias' komme er ikke kun dommedag, - det fremgår da tydeligt! Det
kunne både Jesus, Paulus og apostlene se, læse og forstå ud fra GT.

Jeg har ingen grund til at tro at Jesus, der selv var jøde lige som
Paulus og disciplene, ikke skulle kunne være i stand til at forstå og
læse GT rigtig.

> Er det "jo" for jøder det?
>
> Du tager udgangspunkt i din egen kristne opfattelse, og for mig at
> se må jeg sige at det grænser til snævertsynethed.

Så må Jesus være snæversynet - Jesus der er Guds Søn og medlem af
Guddommen!!

[ ... ]

> [...]
> underbygger sin påstand teologisk, men hvis det var et "bevis", så
> var hele Verden - inklusive ortodokse jøder - jo blevet omvendt

Jeg mener at det er endnu mere naivt at påstå som du gør, for derved
gør du Paulus til at være naiv. Paulus beviste ud fra Skrifterne at
Jesus var den lovede Messias. Sådan står der i teksten - og det kan
kun være naive der vil benægte det![ ... ]

[ ... ]

> Og ikke fra Kristus?

Jesus forkyndte sit frelsesbudskab ud fra GT - Det er jo hvad han selv
siger!

Du stoler åbenbart ikke på Jesu egne udtalelser!!

> "Beviste"? Så var hele verden jo kristnet for længst?

Da ikke hvis man i sin naivitet og selvtilstrækkelighed fornægter
beviserne og ikke vil lade sig påvirke og overbevise!

> Der er jo tale om TRO, Andreas, man kan ikke BEVISE tro!

Paulus siger at han *beviste ud fra Skrifterne*. Jeg bruger samme
definition af ordet som Paulus. At du så ikke vil anerkende Paulus'
udtalelse må så være dit eget problem!

> Mig bekendt, så klynger jøderne sig altså stærkt til
> GT-forestillinger om Messias som JORDISK konge. Meget kan man sige
> om Jesus, men jordisk konge har Han altså aldrig været.

Ja, Jesus siger jo også selv ganske tydeligt at de ikke ville forstå,
men hellere fordreje Skrifterne til deres egen fortabelse!

At de vildfarne ortodokse jøder ikke er villige til at anerkende Jesus
som Messias ændrer jo ikke spor ved hvad der står i GT og hvordan
Jesus, der jo er Guds Søn og medlem af Guddommen, klart fortalte at
disse vildfarne ortokse jøder, ved deres forkastelse af Messias,
valgte deres egen fortabelse i stedet for deres frelse.

Jeg har mere tillid til Jesus, end jeg har til dine liberallignende
autensitetsbenægtende holdninger til Jesus og hans udtalelser. -
Undskyld den lidt bramfrie formulering (den er ikke for at fornærme
dig!)

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-02-03 21:21

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> Resten er så lille at Jesus endog spørger om han mon finder nogen med
> tro ved sin genkomst.

Det reneste Lottospill

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 21:49

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]

> Det reneste Lottospill

Ih jo da, - det eneste lottespil i denne forbindelse er uvisheden om
hvornår du argumenterer seriøst for dit udsagn. Hold i Bibelen har det
under ingen omstændigheder!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 21-02-03 02:51

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-02-03 03:08

> [...]

> er vejen der fører til fortabelse og mange vandrer på den, - og
> smal den vej der fører til frelse, og få vandrer på den, siger

Ja, det har du påstået mange gange, men nu kunne det altså være godt
om du kom med en ordentlig og seriøs argumentation, - eller at du
holdt inde med dit bavl (uden seriøs argumetation er det ikke andet et
rart bavl du kommer med).

Fra : Karsten

Dato : 19-02-03 23:41

Hej Andreas!

> [...]
>
> Bred er vejen der fører til fortabelse og mange vandrer på den, - og
> smal den vej der fører til frelse, og få vandrer på den, siger Jesus

Jeg kender din overbevisning om frelse og
fortabelse og har også, for en stor del,
delt denne opfattelse med dig tidligere.
Det gør jeg ikke længere.
Jeg ved du laver reply på denne post, fordi
du vil sandheden. Det har jeg fuld respekt
for og jeg ved du har et reflekteret syn
på det evige (aions) og ikke køber hvad
som helst.
Men egenlig efterlyste jeg blot noget
litteratur om emnet og det var ikke ment,
som et diskussionsoplæg. Jeg ved jeg
kan sættes teologisk til vægs i en diskussion
om dette, men mit hjertes overbevisning
bliver der næppe rokket ved længere.
At tro at Gud ikke udfører sin vilje, hvad angår
alles frelse - nej, det kan jeg ikke tro mere.
Måske kan jeg blive ateist (Gud forbyde det)
men at tro mindre om Ham kan jeg ikke.

Der er i øvrigt også teologisk belæg for,
hvad jeg nu kun kan tro om dette. Desværre
har jeg fundet det på engelsk og det vil være
et kæmpearbejde, for mig, at oversætte.
Håber dog jeg får tid og overblik til det
en dag.

Men måske ved du hvor jeg kan skaffe
en bibel på det originale græsk - dog
med almindelige bogstaver - samt en
fyldig ordbog, at arbejde ud fra

Gud velsigne dig

Kærlig hilsen
Karsten

1. Tim 4. 10.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-02-03 01:14

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> mælte sligt:

>Men måske ved du hvor jeg kan skaffe en bibel på det originale græsk - dog med
>almindelige bogstaver

Det tør jeg næsten love dig, du vil få ganske svært ved at finde. Til gengæld
tager det ikke mere end en lille times tid at lære det græske alfabet - det
kan du vel nok overkomme? Så kan du læse det nye testamente på græsk her:
<http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/>

>samt en fyldig ordbog, at arbejde ud fra

En overmåde fyldig ordbog til græsk kan du finde på
<http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/resolveform>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
hvad jeg og Gud foragter!"

Fra : Karsten

Dato : 20-02-03 08:17

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i
en meddelelse news:ca785v8sd4mh3bli81fn6k2dlpilf4p166@4ax.com...
> [...]
alfabet - det
> kan du vel nok overkomme? Så kan du læse det nye testamente på græsk

Tak skal du have.

> En overmåde fyldig ordbog til græsk kan du finde på
> <http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/resolveform>.

Den er godt nok "overmådig fyldig". Jeg skal vist have
læst manualen
Prøvede lige med det engelske "sulphur" og kom frem
til det græske "theioô", som skulle betyde

Fra : Karsten

Dato : 20-02-03 16:05

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev en kladde
der smuttede ved et uheld. Sorry!

Fra : Karsten

Dato : 20-02-03 19:35

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i
en meddelelse news:ca785v8sd4mh3bli81fn6k2dlpilf4p166@4ax.com...
> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> mælte sligt:

Tak for linkene.
Ordbogen er godt nok "overmådig fyldig". Jeg skal vist have
læst manualen

Skulle lige se om det er rigtigt at "svovl" på græsk
ikke kun er svovl.
Testede lige med det engelske "sulphur" og kom frem
til det græske "theioô", som skulle betyde noget i retning
af "rengøre" (purify) eller endda "helliggøre" (hallow).

Det kan være en sø af ild og svovl, kan andet
end at destruere.... Der er i hvert fald lige en klokke
der ringer.

Venlig hilsen
Karsten

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-02-03 02:20

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> mælte sligt:

>Skulle lige se om det er rigtigt at "svovl" på græsk
>ikke kun er svovl.

Det græske »theîon« har to grundbetydninger:

a) svovl (også om svovlduft i forbindelse med lyn, f.eks.)
b) guddom (neutrum af »theîos«)

>Testede lige med det engelske "sulphur" og kom frem
>til det græske "theioô", som skulle betyde noget i retning
>af "rengøre" (purify) eller endda "helliggøre" (hallow).

svovlrøg" og ved begrebsudvidning "at rense" og dermed "at hellige", ja. Det
er sjovt, som ords betydninger kan skifte :)

>Det kan være en sø af ild og svovl, kan andet
>end at destruere.... Der er i hvert fald lige en klokke
>der ringer.

Dét var smart ;) Men man skal også passe på ikke at trække for vide
konklusioner på løse etymologiske bånd, jo.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"All seems infected that th’ infected spy,
As all seems yellow to the jaundiced eye."

Fra : Karsten

Dato : 21-02-03 07:39

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i
en meddelelse news:vuua5vki0nkfn50j50m2ssn65r1rmppmh7@4ax.com...
> [...]

> Dét var smart ;) Men man skal også passe på ikke at trække for vide
> konklusioner på løse etymologiske bånd, jo.

Det er nu ikke for at være smart. Men hvis Gud er "alle menneskers
frelser, først og fremmest de troendes", kan søen der brænder
med ild og svovl ikke være destruerende. Der er
næppe nogen frelse i destruktion. Men tak for hjælpen
endnu engang.

Venlig hilsen
Karsten

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-02-03 11:30

> [...]

>frelser, først og fremmest de troendes", kan søen der brænder
>med ild og svovl ikke være destruerende.

Han er muligvis "alle menneskers frelser", men han er nu engang mest deres,
som tro ;)

At ét skrift siger, at Gud ønsker at frelse alle mennesker, ændrer ikke ved,
at et andet skrift kan operere med, at folk går fortabt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Præk evangeliet til alle tider.
Brug om nødvendigt ord."

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-02-03 16:39

> [...]
> Bred er vejen der fører til fortabelse og mange vandrer på den, - og
> smal den vej der fører til frelse, og få vandrer på den, siger Jesus

Det reneste lottospill. Det er slik jeg med referanse bla. annet til nevnte
skriftsted lenge har ment om kristendommen. Et lottospill.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 17:39

> [...]

> Det reneste lottospill. Det er slik jeg med referanse bla. annet
> til nevnte skriftsted lenge har ment om kristendommen. Et

Du ser vist spøgelser hvor der ikke er spøgelser, og lottospil hvor
der ikke er lottospil.

Et godt link til lottspil findes her: http://tips.dk, men det har vist
ikke meget med denne gruppe at gøre.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-02-03 19:15

> [...]
>
> [ ... ]

> Du ser vist spøgelser hvor der ikke er spøgelser, og lottospil hvor

Nei, jeg ser kun det skriftsted du siterer. I følge din egen kommentar til
dette er det kun "en rest der bliver frelst". Nøyaktig slik er det i Lotto
også. Mange kjøber Lotto, men kun en rest vinner.
Mer er det ikke at si om det.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-03 19:29

> [...]

> kommentar til dette er det kun "en rest der bliver frelst".
> Nøyaktig slik er det i Lotto også. Mange kjøber Lotto, men kun en

Jo det er der da i høj grad.

I lotto vinder man efter et tilfældighedsprincip, hvilket ikke er
gældende for frelsen. Derfor er din analogi totalt ubrugelig, og i
bedste fald et useriøst forsøg på at miskreditere kristne og
kristendom, - og det selv om du udmærket ved bedre.

Men som så ofte før, fører det ikke til noget at føre en debat med dig
om kristendom, - du agter tilsyneladende stadig ikke at være saglig og
seriøs.

EOD

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-02-03 23:16

Scripsit Karsten:

> Jeg søger efter artikler og bøger om alles frelse på dansk.
> Der er en mængde om emnet på engelsk, men ikke ret
> meget på dansk, så vidt jeg umiddelbart kan finde frem til.

Kirkehistorisk kaldtes ideen apokatastasis og blev vægtigst fremført af
Origenes (185-253). Hvis du søger på de to navne i de (store) danske
kirkehistoriske værker skulle der nok dukke lidt op.

Lars Erik Bryld
21 feb AD 2003
Skt. Peter Damian

Fra : Karsten

Dato : 22-02-03 00:14

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Origenes (185-253). Hvis du søger på de to navne i de (store) danske
> kirkehistoriske værker skulle der nok dukke lidt op.

Tak for det. Ved du evt. hvad apokatastasis betyder?
Jeg finder hurtigt frem til, at Origenes blev udråbt som
kætter - så han havde måske fat i noget at det rigtige

Venlig hilsen
Karsten

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-02-03 00:47

Karsten wrote:

> Ved du evt. hvad apokatastasis betyder?

Tag du og slå det op i den smarte græsk-ordbog, Rasmus linkede til dig

Hjælp til selvhjælp.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Karsten

Dato : 22-02-03 02:16

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:b36dpo$5d2$1@sunsite.dk...

> Tag du og slå det op i den smarte græsk-ordbog, Rasmus linkede til
dig

Mnåjah. Man kan ikke være lige vågen hele tiden.
Det lød bare som noget fra Frisko.

/karsten
Magnumis filuris

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-02-03 16:13

Scripsit Karsten:

> Mnåjah. Man kan ikke være lige vågen hele tiden.
> Det lød bare som noget fra Frisko.

Apokatastasis betyder "al tings genoprettelse" (lat: restitutio in pristinum
statum) og Origenes var heller ikke den eneste som troede på ideen. Også Skt
Gregor af Nyssa bekendte sig til den, og han blev altså ikke kætterfordømt.
Origenes blev i øvrigt ikke fordømt som kætter på grund af sin
apokatastasis-doktrin, men derimod for sin ide om sjælenes præ-eksistens.

Lars Erik Bryld
22 feb AD 2003
Skt. Peters stol

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-02-03 16:33

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> Origenes blev i øvrigt ikke fordømt som kætter på grund af sin
> apokatastasis-doktrin, men derimod for sin ide om sjælenes præ-eksistens.

Ja, egne ideer skal man ikke ha. Stakkars Origenes, som tenkte anderledes om
'kjærlighedens" religion.

Kjellemann