bootloader (lilo) går kold
Fra : SBF SBF

Dato : 18-03-01 12:39

hej,

Efter en lukning af maskinen (en eller anden elektriker mente ikke at
han kunne arbejde uden at tage strømmen ved relæet...kylling) nægter
skidtet at starte op uden en boot disk. Maskinen går simpelthen kold
inden lilo når at komme i gang. Den når til at skrive: Li - og kommer
så aldrig videre i processen. Knalder jeg en bootdisk i er der ingen
problemer, men jeg har ikke mulighed for at logge ind som andre end
root. Nogen forslag til hvad der kan være galt (og helst også til
hvordan jeg reparere skaden...) eller til fremstilling af boot-disk som
vil lade mig logge på med almindelige brugere?

setup:
best linux på en pentium166 / 64 mb og et par hardiske

Sune Fibæk

Fra : Martin A

Dato : 18-03-01 15:37

Du kan geninstallere lilo på harddisken (på Redhat : /sbin/lilo , man lilo)

Martin

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-03-01 21:06

SBF SBF skrev:

> Maskinen går simpelthen kold
> inden lilo når at komme i gang. Den når til at skrive: Li - og kommer
> så aldrig videre i processen.
De gange jeg har været ude for det, har været når BIOSen har været
indstillet til en forkert type hd (NORMAL/LARGE og hvad det nu hedder).
Måske det bare er det...
--
Mvh Jes Vestervang
Mandrake 7.2 og Debian Potato 2.2

Fra : Casper Angelo

Dato : 18-03-01 21:55

Hvis ikke min hukommelse fejler mig betyder "LI" at lilo ikke kan
finde den /boot/boot.b, som den forventer. Sædvanligtvis fordi man har
flyttet på partitioner, eller flyttet boot.b uden at fortælle lilo
det.

Boot på bootdisketten, og læs i /usr/doc/lilo/ hvordan du genindlæser
lilo med de nye indstillinger.

Mvh
   Casper Angelo