Det her er lidt flovt....
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 18-03-01 00:53

Hej NG

Jeg er MEGET nybegynder når det gælder Linux. Jeg har nogle programmer, bla.
Licq, som jeg gerne vil have installeret på mit system. Jeg har hørt noget
om at kompilere, men er det det man skal gøre her? Jeg er som sagt
nybegynder, og jeg hader at læse eviglange manualer hvis jeg kan blive fri
for det. Jeg vil sætte meget pris på noget hjælp....Linux er bare konon
(indtil videre)!!!!

På forhånd tak!

/ Anders Jacobsen - En entusiatisk Linux-NewBie

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 18-03-01 01:09

In article <990tbc$gol$1@news.inet.tele.dk>, Anders Jacobsen wrote:
> [...]
>for det. Jeg vil sætte meget pris på noget hjælp....Linux er bare konon

Jamenehmm .. det er jo op til dig selv :)

Linux er jo synonymt på en måde med 'eviglange manualer' menehmm .. det
kan da omgås (selvom jeg ikke anbefaler det) ..

Anyways, det kommer jo an på hvilken dist du kører, nu gætter jeg på en
redhat / eller noget i den stil. Redhat og distro'er der er bygget på
redhat bruger RPM, dvs pakker der slutter på .rpm. http://rufus.w3.org
plejer vistnok at være et hit, men nu er jeg selv Debian mand såeh .. :)

såeh .. hent pakken, rpm -Uvh den, eller hvorn du nu vil gøre det, og du
er kørende .. man rpm er dog nok en god ting(tm) ..

--
Disclaimer: Working for World Online, but speaking only for myself.

Fra : Martin A

Dato : 18-03-01 12:41

Når du har kildekoden til et program, så kan det ofte
installeres på følgende måde :
Pak det ud ved at skrive $ gunzip program.tar.gz && tar fxv program.tar
Gå til dir hvor programmet er pakket ud : cd program
og skriv $ ./configure && make && make install
make install skal ofte gøres som root (su root).

Hilsen Martin