crash og recovery
Fra : Niels Bachmann

Dato : 17-03-01 21:18

Min Linux box crashede under install af UCD-SNMP.
Hver gang jeg prøver at starte den op giver den en fejl.
/dev/hda7 contains errors.... check forced.
Inode 56246 has illegal block(s)
UNEXPECTED INCONSISTENCY
run fsck mannually.

andre gange :
disk hda5 was not unmounted clean ....(eller sådan ca)
disk hdc1 was not unmounted clean....

så prøver den at lave et check af begge filsystemer samtidig, hvorefter den
fryser.
og er helt død.

Det er RedHat 6.2 en 30GB og 45 GB IBM disk

hvad gør jeg ?

MVH/ Niels Bachmann

"Mandrake.... Have you ever seen a 'commie drink a glass of water?"

http://www.precious.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 18-03-01 01:14

Niels Bachmann wrote:

> så prøver den at lave et check af begge filsystemer samtidig, hvorefter den
> fryser.
> og er helt død.

Prøv at boote i single-user mode og kør fsck med håndkraft. Du siger 'linux
single' til Lilo-prompten for at boote i single-user mode. Når maskinen kommer
op, så kører du "fsck /dev/hda7", ditto for hda5 og andre problembørn. Det er
sikkert en fordel at vide lidt om filsystemer først - læs fsck-mansiden og
relevante Howto'er, så du ikke kvaser dine data.

Stig

Fra : Niels Bachmann

Dato : 18-03-01 13:41

Pyha, jeg fik gang i den igen.
måtte disable den ene ide controller i BIOS'en, så den kunne lave check på
hda5, og derefter enable igen så den kunne checke på hdc1.
Men hvorfor prøver den at lave check på hda5 og hdc1 på samme tid ?
Og hvorfor crasher den når jeg laver en 'make' når jeg prøver at installere
UCD-SNMP ?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 18-03-01 15:32

Niels Bachmann wrote:

> Pyha, jeg fik gang i den igen.

Tillykke :)

> måtte disable den ene ide controller i BIOS'en, så den kunne lave check på
> hda5, og derefter enable igen så den kunne checke på hdc1.
> Men hvorfor prøver den at lave check på hda5 og hdc1 på samme tid ?

For at spare tid under boot, så kan fsck checke flere harddiske samtidigt.. Det
er det sidste ciffer i /etc/fstab der styrer det - hda5 og hdc1 har sikkert
begge '2', hvis du retter den ene til 3 eller mere, så lader fsck være - se
fsck(5) for forklaring.

> Og hvorfor crasher den når jeg laver en 'make' når jeg prøver at installere
> UCD-SNMP ?

Det er lidt svært at sige, når du ikke fortæller om fejlmeddelelsen og uden at
kigge nærmere på maskinen.. Det kunne være en fysisk defekt på disken, en
logisk defekt på et filsystem, et problem med en driver, ...

Stig

Fra : Niels Bachmann

Dato : 18-03-01 16:16

[Snip]

> [...]
> kigge nærmere på maskinen.. Det kunne være en fysisk defekt på disken, en
> logisk defekt på et filsystem, et problem med en driver, ...

Der kommer ingen fejlmeddelelse, maskinen holder helt op med at svare.
Jeg installerede for nyligt en ny disk, og det er først der problemerne er
opstået.
Inden har den kørt meget stabilt.
Det er en Celeron 300A ,128 MB RAM, Intel BXII bundkort (hmm),
IBM-DTLA-307030 30GB disk og
IBM-DTLA-307045 45GB disk. og TOSHIBA CD-ROM .
RedHat 6.2 kernel 2.2.14-5.0

/etc/fstab
/dev/hda8 / ext2 defaults
1 1
/dev/hda1 /boot ext2 defaults 1 2
/dev/hda5 /home ext2 defaults 1 2
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,ro 0 0
/dev/hda6 /usr ext2 defaults 1
2
/dev/hda7 /usr/local ext2 defaults 1 2
/dev/hda9 swap swap defaults 0 0
/dev/hdc1 /home/ftp/data1 ext2 defaults 1 3
/dev/hdc2 /home/ftp/data2 ext2 defaults 1 3
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0
none /proc proc defaults
0 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0
0

Jeg har ikke installeret nogen specielle drivere, alt er standard RPM