Ørnetur mm til Sverige på søndag
Fra : Thor

Dato : 06-03-03 15:39

Kære gruppe

Vi tager til Sverige og kigger på fugle på søndag.
Jeg håber at kunne få nogen gode billeder af ørne, men andre pipfugle har
også interesse.
Er der nogen der har et aktuelt turforslag?

Venlig hilsen Thomas Riedel

ps

Jeg tog et billede af en spurv på Lanzarote:

http://www.logihouse.com/privat/fugle/LP2240086.jpg

Er der nogen der kender den (den i midten, altså)?

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 06-03-03 19:23

Hej Thomas

Din spurv ligner en Tornirisk

Mvh Erhardt
www.Snatur.dk

Fra : Thor

Dato : 06-03-03 21:43

Tak skal du have - selvfølgelig!
Mvh Thomas

Fra : Paul Nilsson

Dato : 10-03-03 23:40

ps. glemte lille køre tip fra Ystad op til Ystads Soptip...
I Rundkørslen, kør mod: Sjöbo, ca 2-3km og drej tv til soptippen, kør her
højre om denne
bedst udsigt fra bakken hvis man er på vej ned af bakken får man , ganske
vist godt kig ind i "soptippen" men dårligere ydsyn over hele
landskabet.............

mvh Paul

Fra : Peter Godtfredsen

Dato : 07-03-03 00:28

"Thor" <thr@image.danmark> wrote in message news:<p%I9a.112872$Hl6.10304238@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> http://www.logihouse.com/privat/fugle/LP2240086.jpg
>
> Er der nogen der kender den (den i midten, altså)?

Var en tur i Sverige i tirsdags, Börringe -ørn, Havgård 1 havørn meget
kort 3 sek., Næsbyholm -ørn, kranke- og Vomb -ørn, Ilstorp og Tågra
-ørn. Fyledalen 2 Kongeørn siddende i udgået træ lige over reden,
utroligt flot i sol. Det er meget få ørne, søerne er frosset til, så
ørnene er måske ved kysten ??
hilsen Peter
http://sitecenter.dk/gladsaxe-fuglegruppe

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 07-03-03 14:57

Der er forlydender om rigtig mange havørne - også i luften på en og samme
tid - ovre ved Tosteberga Boder på østkysten af Skåne.

Ellers er Fyledalen et godt bud med kongeørne-træet lige ved Lycksås Slot.
Der så jeg selv begge ørne d. 1/2.

På vejen fra Fyledalen mod over Baldringe til Eneborg havde vi 1/2 3 havørne
i et vejsving med en klynge træer. Foderplads??

En kollega så begge ørne ved sydenden af Sövdesjön for 14 dage siden. Selv
så jeg 3 havørne ved Ellestadsjön d. 1/2.

I Krageholmsjön ligger en lille holm med en havørnerede i. For præcis 1 år
siden så jeg fru ørn ligge i reden med næbbet ude over kanten, mens fatter
sad i nærheden i en trækrone. Godt overblik med skop fra grusvejen, der
udgår NV fra den lille flække på søens østside, der hedder Årsjö. Kør 1-2 km
ud af vejen og stop på en bakketop med god sigt over holmen.

God tur.

VH Ole Aaquist Johansen, Fredensborg

Thor <thr@image.danmark> skrev i en
nyhedsmeddelelse:p%I9a.112872$Hl6.10304238@news010.worldonline.dk...

Fra : Thor

Dato : 07-03-03 16:57

Tak til alle.
Nu har vi noget at gå efter!
Venlig hilsen Thomas Riedel

Fra : Lilja og Jensen

Dato : 09-03-03 01:59

Lidt sent ude måske, men Tosteberga/Landön kan stærkt anbefales. Vi havde
ca. 25 havørne der sidst i februar. Der er set op til 45 ørne i området
denne vinter i følge en af de lokale. Ellers de sædvanlige steder i Skåne,
men da der er is på søerne er de fleste af ørnene trukket ud til kysten.

venlig hilsen

Jan

Fra : Thor

Dato : 10-03-03 15:36

Fin tur, havde vi
Så kongeørne + rede ved Lycksås slot.
Lidt for tåget.
Ellers Stor Tornskade og mange glenter
mvh Thomas Riedel

Det var for tåget til tage fotos:
Billeder fra Lanzarote kan ses på:

http://www.logihouse.com/privat/fugle

Fra : Paul Nilsson

Dato : 10-03-03 23:17

Hej ..Når man spørger svenskerne, og det har jeg, uvidendne gjort, siger de
samstemmende at :
Ørnested nr. 1 i vintersæsonen er Tosteberga, lidt forbi Kristanstad, E 22,
(havørne) har set mange her....

I/efter marts begynder de mange havørne som ses her, at rykke nordpå, og så
må man "Nøjes" med de som bliver..
og det er vist de steder som tidl. har nævnt. Bedst er strækket Fra Börringe
søen over til Fyledalen Via næsbyholm
samt, værd at prøve Ystad Soptip, Lossepladsen ca. 2-3 km nord for Ystad...
her er også mange Glenter......Det er fra 2. rundkørsel med vandtårnet i
Ystad omf.vej med E nr. (ikke byvejen).
Fra det anden side; fra Ystad vejen op til Krageholmsøen kan man mod Øst. se
vindmøllerne, gennem alleen før Krageholm, og ofte havørne på/over marken..
Kører man fra Ystad (og det er godt morgen, mange fugle i havnen, før de
Ørnene går op, ) kan man på vejen ind i Fyledalen, især ved den stejle
bakke, checke træerne, her sidder ofte Kongeørne..........

Har man rigtig god tid, kør lidt nordpå for denne rute til Snogeholm/Vomb...
her også gæs/ørne........

mvh.........Paul