spættelokaliteter i skåne
Fra : onslow

Dato : 05-03-03 23:20

Da jeg skal på en lille fugletur til skåne førstkommende
mandag/tirsdag søger jeg gode råd om spættelokaliteter. Jeg husker for
år tilbage at have besøgt et sted der hed Ørums elmskog, men det var
selv den gang stærkt medtaget af elmesyg. Så måske er stedet ryddet?
Kan nogen iøvrigt anbefale et godt B&B sted, for en enkelt overnatning
for to, gerne i nærheden af fyledalen.

Mvh
Jan S. Kristensen
Hanstholm
PS. jeg har besøgt Skåne Web`en, men synes ikke at finde svar der.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 06-03-03 14:09

Hej Jan ,
jeg har ikke nogen eksakt tips til B&B
men jeg var engang selv i en lignende situation
og jeg ringede til det lokale turistkontor for området
der fik jeg en fin service
-oven i købet kunne de anbefale en sikker parkering til bilen
da vi skulle fortsætte i nogle dage i en anden bil .
Så mit forlag er prøv turistkontoret .

Hilsen
Ingrid

Fra : Peter Godtfredsen

Dato : 06-03-03 18:43

oz1iil@post5.tele.dk (onslow) wrote in message news:<57991f18.0303051420.7bd4f9ee@posting.google.com>...
> [...]
> Jan S. Kristensen
> Hanstholm
> PS. jeg har besøgt Skåne Web`en, men synes ikke at finde svar der.

Örup Almskog ligger(lå) på vejen fra Benestad til Tomelilla,
umiddelbart øst for Fyledalen, den var i "gamle" kendt for, at være
glenternes overnatningssted.
Der refereres ikke længere til lokaliteten, så den er formentlig
ryddet.

Med hensyn til dine andre spørgsmål, så prøv, at spørge på en af de
svenske nyhedsgrupper !.
hilsen Peter
http://www.sitecenter.dk/gladsaxe-fuglegruppe

Fra : Paul Nilsson

Dato : 09-03-03 00:06

Hej Peter....her er nogle spættelokaliteter fra "Skånsk Skåderguide"
(ynglepladser)

Vombs Fure/syd for Vomb Sjön, + Fyledalen:. Spillkråka (Sortspætte)...(hørt
i Fyledalen i år)
St. flagspætte: Fyledalen mv. (hørt i år)
Kragholmsøen/Ellestadsøen : St.flagspætte
Sövdesjön, især søens sydlige del: alle Skånes Spætte-arter......
Sortspætte,Grønspætte, St.Flag. , Lille Flagsp.

Peter Godtfredsen <peter_godtfredsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1eb634bd.0303060346.543270f3@posting.google.com...

Fra : Paul Nilsson

Dato : 09-03-03 00:31

Hej Igen ...

Da jeg var (igen) på Skåne tur d. 23-2-03 kommer jeg i tanker om - (via
notetsbogen):

Kabusa/ få km øst for Ystad: Dværgværling +gråsiksen+hvidsisken (den er
der vistnok stadig - Igår meldt ud)

Fyledalen: Kongeørn i Træerne - op af den store bakke sydfra Ystad... +
SORTSPÆTTE + St. Tornskade
Ystads Soptip: Mange Rød Glente+ Havørn på marken, set fra vejen modsat, op
til Krageholm....
Ystad Havn, Ø Molen: Havlit, Edder, div. Skalle, Lappe osv...
Skryllagården v. Sandby: Høgeugle.....(ikke udmeldt pt)

mvh...Paul

Fra : onslow

Dato : 13-03-03 22:09

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> wrote in message news:<3e6a766d$0$225$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
Tak for svarene til alle.
Vi havde en fin tur til Skåne, med 4 Havørne ved en våge på Krankesøen
som et højdepunkt(vi så dem i luften flere gange). Derud over havørn i
både snogeholm og krageholmsøerne og det obligatoriske kongeørnepar i
fyldalen. Vombs enge var godt besøgt af gæs,
Blis-Grå-Bram-Sæd-Canadagæs var der. Der var endda enkelte tidlige
vadefugle og selvfølgelig hundredevis af div.ænder.

Vi besøgte også Ørups almskog, og den er der "stadig", omend der kun
står en 6-8 stk af de gamle træer (udgået i toppen).Det virker nærmest
som at se ud over en slagmark, da alle de faldne træer har fået lov
til at ligge urørt, kun påvirket af tidens og Vildsvinenes
tand/tænder. Der er istedet et mylder af mindre selvsåede træer af
forskellig slags i op til 2-5 meters højde. Der var mange mejse og
spætmejser på stedet og vi så en enkelt Sortspætte flyve mellem de
gamle træer. Vi hørte også stor flagspætte et par gange, og fik et
glimt af en Vildsvinefamilie, da den hastigt passerede over grusvejen.
Så stedet er bestemt et besøg værd, også i fremtiden.

Overnatning blev klaret med Bed & Breakfast på Stora Hotellet i
Tomelilla, alm.Dobb.værelse(m/tv)og morgenmadsbuffe til 240 sv.kr pr
person. Særdeles rimelig pris! Vi glæder os allerede til næste år.

Ps. Vi besøgte endnu en spættelokalitet, nemlig Dalby Søderskog.
Desværre regnede det hele tiden øv øv. Vi ledte forgæves efter Lille
flagspætte, men fik da set Sortspætte og Stor flagspætte på klods
hold.

Med venlig fugle-hilsen
Jan S. Kristensen (+ Far)