Teleskoper
Fra : Ditte og Anders Zusc~

Dato : 05-03-03 16:36

Hej
Er der nogle der har erfaringer med de "små" teleskoper fra hhv. leica og
zeiss?(leica 62 apo og zeiss dia 65t*fl)
Er der nogen, der tør give "skråsikre" meldinger om, hvad der er bedst?
Er der nogle, der kender et "prisgodt" sted at indkøbe disse?

--
Venlig hilsen

Anders Zuschlag

Fra : Per Smith

Dato : 05-03-03 22:12

Hej,

Kig også på Swarovski ATS65.

Prøv at se http://www.betterviewdesired.com/7-02%20BVD/index.html

Jeg havde selv fornøjelsen af at se i et ATS65 HD i Sverige på Høgeuglen -
uha det var et godt scope.

Er selv på nippet til at købe et ATS80 HD, men Zeiss er helt nede i 12.500
hos Naturbutikken http://www.naturbutikken.dk/ og det er vist ligeså godt
som ATS 80HD.

Sorgenfrifoto http://www.sorgenfrifoto.dk/ har et ATS65 HD på tilbud (let
brugt) 9990 - det er et godt tilbud i mine øjne.
Paul Nilsson er meget kyndig og selv ornitolog, samt en meget
hjælpsom/venlig mand prøv evt. at ringe og forhøre dig.

hilsen
Per Smith
Smørum

Fra : Stig Linander

Dato : 06-03-03 08:26

Wed, 5 Mar 2003 22:12:23 +0100, skrev Per Smith bl.a. ...

> Kig også på Swarovski ATS65.

Jeg havde for nylig - på en DOF-tur til Ølsemagle Revle - lejlighed
til at bruge et af de nye Swarovski-skoper - jeg tror nok det var en
ATS65.

På de fleste skoper justeres fokus med en lille knap foroven på
røret, men på de nye Swarovski'er justeres fokus med en ring der går
hele vejen rundt om røret.

Fordele:
- Det ser smart ud.

Ulemper:
- Man skal tage fat om hele skopet mens man fokuserer => rystelser.
- Med det stativ skopet sad på, kunne man ikke få tommelfingeren
ind på undersiden af fokus-ringen => akavet armstilling =>
besværligt at fokusere.
- Skopet var uden beskyttelsestaske. Men kan det i det hele taget
lade sig gøre at lave en beskyttelsestaske til et sådant skop?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Paul Nilsson

Dato : 08-03-03 23:07

Hej..... Stig beskrev vedr. teleskoper...(se hans indlæg nederst..)

Teleskoper er pt. konstrueret i 2 forsk. fokuserings måder.......
En stor ring omkring skopet ( anvendt af bla Nikon, Swarowski)..
En lille fokus skrue (+evt. fin indst. skrue) anv. af bla Leica; Zeiss
Der er åbenbare fordele/ulemper ved begge metoder, som også de int. tester
bla USA tester viser:

Har haft både Leica Televid 77/ og Swaroviski At-80 og nu Swarowski ATS
80................
Alle er i topkval. - jeg har ikke kunnet se forskel i skarphed !..
Derimod har jeg kunnet se forskel i mellem APO/HD/ED (initialer afh. af
mærke) det er top slibninger/og Især Coatninger af alle glas (og der er
mange i både Skop/kikkert) især i modlys/Skygge/skumring o.l./ kontra de
alm. typer , indenfor alle de nævnte mærker...

Vel......mht.fokuserings-måde............
Både int/USA tester påpeger :
ved stillestående motiv: er stilleskrue m.finindstiling Leica/Zeiss at
foretrække man slipper at dreje frem og tilbage som man ofte må med
Swarovski/Nikon systemet...
Ved motiv i Bevægelse: Her vandt i tester, systemet: Swarovski/Nikon: intet
andet fokus system var så hurtigt til at stille skarpt..........på motiv i
bevægelse.....
-Så her må man altså vælge: er det vigtigst at ha` bedst skarphed med
finindstilling - nøjagtigt på noget fast - eller i farten??
Desuden skal man bemærke at i lande hvor man har handsker på - i visse
årstider- er det måske smart at prøve sit nye skop med handsker på ...
akkurat som man,i Nordeuropa.... en del af året gør.......Store fokusringe
er her nemmere end små..............men test /prøv selv...........

mvh........Paul

Stig Linander <no_reply@030306.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:470116029533@030306.dk...

Fra : Paul Nilsson

Dato : 08-03-03 23:25

PS. vedr Tasker , desværre har Swarowski ikke endnu et org etui , man arb.
på det..iflg. "rygter" jeg har hørt om , men man må pt. klare sig med
uorg. etuier...
Til gengæld påstår Swarovski at de er de ENESTE (?) på Markedet med både
vandtæt skop og Vandtæt OKULAR, og et det er vistnok.... ikke andre der
har......(har haft adsk. okularer til ombytning fra andet kendt firma...
siger ikke navnet..)
mvh.....Paul

Fra : Stig Linander

Dato : 09-03-03 13:00

Sat, 8 Mar 2003 23:07:07 +0100, skrev Paul Nilsson bl.a. ...

> ..............men test /prøv selv...........

Jeg er 100% enig - køb aldrig optik uden at have haft det i hånden /
afprøvet det under så realistiske forhold som muligt.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Bjarne Christiansen

Dato : 06-03-03 09:07

Hej Anders
Jeg købte mit teleskop ved vor lokale fotoforretning, for to år siden. Han
skulle dog først bestille det hjem. Det blev et teleskop af mærket Focus
(target). Det fungerer udmærket. Jeg har deltaget i adskillige
arrangementer, både i DOF-regi og hjemmeværn (Observationsopgaver/afvisning)
for den lokale skytteforening. Så jeg er godt tilfreds. Dengang jeg købte
det, fik jeg det til 5000 kr. For disse penge fik jeg, selve teleskopet, et
okular (20-60x DX) plus et tre-benet stativ. Så når kommer til alt, så er
det vel egentlig ikke så dyrt.

--
Bjarne Christiansen

Fra : jk

Dato : 06-03-03 16:17

On Wed, 5 Mar 2003 16:35:41 +0100, "Ditte og Anders Zuschlag"
> [...]

>Er der nogen, der tør give "skråsikre" meldinger om, hvad der er bedst?
>Er der nogle, der kender et "prisgodt" sted at indkøbe disse?

Jeg købte et brugt Kowa TSN (den lidt ældre type) udfra en annonce
vistnok i DOF's fugleblad.
Jeg gav 2700 kr. for det med 30x okular og all-weather-taske.
Teleskopet var i fejlfri stand.

Dernæst købte jeg på tilbud et lækkert Manfrotto alu-stativ med
snapholder i Optisk Import, til 1300 kr.

Herved har jeg fået noget meget stabilt og godt.

Det er helt forkert at købe et teleskop til 8000 og et stativ af nylon
til 600.

Ham jeg købte teleskopet af, mente at kun Leitz var godt til ham.

mvh

John

Fra : Ditte og Anders Zusc~

Dato : 09-03-03 20:02

Hej

Foreløbig tak for interesseret deltagelse
50 viber trak N over Sydfalster i tågen/disen/regnen/skyen !
VH AZ