Våde skillerumslægter
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 10-03-03 22:33

Hej

Jeg er i et tilfælde af lettere sindsyge kommet til at købe en masse lægter
som jeg skal bruge til at lave et skillerum. En del af disse lægter er
tilsyneladende våde, de er ihvertfald utrolig tunge, og bærer også præg af
at de nok har fået regn på trælasten.
Kan jeg bruge disse til at lave et skillerum med som de er nu? Eller skal de
tørre, og hvorlang tid vil det så tage? Jeg har haft dem i 14 dage nu og de
synes stadig "vandholdige"
De skal sidenhen beklædes med gipsplader.

thx
henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-03 22:42

Henrik Ibsen wrote:

> [...]
> lægter er tilsyneladende våde, de er ihvertfald utrolig tunge, og
> bærer også præg af at de nok har fået regn på trælasten.

Er du sikker på at de er våde, og ikke "bare" er af kærnetræ?
Det sker af og til at trælaster og byggemarkeder af vanvare får solgt
prima produkter ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-03 22:58

Erik Olsen <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en

> Er du sikker på at de er våde, og ikke "bare" er af kærnetræ?
> Det sker af og til at trælaster og byggemarkeder af vanvare får solgt
> [...]

Læg en prøve i ovnen og se om det er vand. 'Det er det nu nok'....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 10-03-03 23:05

On Mon, 10 Mar 2003 22:33:24 +0100, "Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev:

> [...]
>som jeg skal bruge til at lave et skillerum. En del af disse lægter er
>tilsyneladende våde, de er ihvertfald utrolig tunge, og bærer også præg af

lægter er placeret uden for, og skal værre tørre inden brug.

men hvorfor har du ikke købt stålregler. der er altid helt rette.
Vh Per
icq 8212837

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 11-03-03 22:01

> [...]
de
> synes stadig "vandholdige"
> De skal sidenhen beklædes med gipsplader.

De skal være tørre. Træet bør maks have en fugtighed på 12 % (af tørvægten).

Når træet kommer fra savværket er fugtigheden på 25-35 %(nyfældet ca. 100%),
når træet tørre vil det først afgive det frie vand og herefter det vand der
er bundet i cellerne, det er først her(<28%) at træet begynder at svinde i
alle leder og kanter.

Hvis dine lægter var våde da du hentet dem hos trælasten har de aldrig har
været i nærheden af 12%, og de vil med stor sandsynlighed svinde i længden
med 0,2%. eller 2mm pr. meter.

Så hvis du skær dem og sætter dem op nu og lader dem tørre efterfølgende,
vil det tilsvare at du skære dem alle 4 mm for korte.

Placer dem varmt og tørt med pinde imellem, så er de måske klare om 14 dage.
Og du laver et ordentligt stykke arbejde.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 13-03-03 09:22

Tak for det Philip. Et godt og grundigt svar.

m.h.t. stålregler, så vil jeg ikke bruge dem, og det er vel nærmest et
temperamentsspørgsmål.

Henrik

Fra : Per H

Dato : 13-03-03 12:38

On Thu, 13 Mar 2003 09:21:31 +0100, "Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev:

>Tak for det Philip. Et godt og grundigt svar.
>
>m.h.t. stålregler, så vil jeg ikke bruge dem, og det er vel nærmest et
>temperamentsspørgsmål.

Generalt er det vel nok at sige at de skal værre tørre, det er jo det
du spørger om, og det der er væsenligt.

Vh Per
icq 8212837