Mirabeltræ
Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 09-03-03 18:29

Min nabo og jeg kom til at diskutere konsekvensen af at fælde et stort
mirabel træ som gror tæt på hans hus. På den ene side gror det vel ind i
fundamentet, på den anden side hvis det bliver fældet rådner rødderne væk og
efterlader hulrum (i fundamentet?) hvad er smartest?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-03 18:51

On Sun, 9 Mar 2003 18:28:44 +0100, "Tappe & Bang-Mortensen"
<sbm@mortensen.mail.dk> wrote:

> [...]
>fundamentet, på den anden side hvis det bliver fældet rådner rødderne væk og
>efterlader hulrum (i fundamentet?) hvad er smartest?

Ned med det.

De hulrum som rødderne laver behøver i ikke tage jer af. Rødderne vil
rigtig nok rådne/forsvinde, men det tager lang tid, og jorden omkring
vil lige så stille fylde hulrummet ud, uden at i ligger mærke til det.

Nu har jeg aldrig helt forstået det med at rødder gror ind i fundamentet
- jeg mener, godt nok kravler rødder mange steder hen, men når roden
gror ind i f.eks en sokkel, så vil det være en meget tynd rod først.
Efterhånden som den vokser i tykkelsen må det vel kunne ses på soklen,
f.eks fordi den revner?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-03-03 20:05

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> [...]
> fundamentet, på den anden side hvis det bliver fældet rådner rødderne væk og
> efterlader hulrum (i fundamentet?) hvad er smartest?

Hvis træet efterlader hulrum i fundamentet, så er der bare nogen revner
langs fundamentets underkant.
Det omgivende fundamentet vil kunne bære huset.
I tilfælde af jordskælv vil fundamentet knække hvor det er svagest.
Men er det ikke at gøre sig formange unødvendige bekymringer?