Bøgehæk??
Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-03-03 17:19

Hej

Jeg går og evervejer at hive min ligusterhæk op plante en bøgehæk istedet...
Tager det lang tid førend den er oppe i en ordentlig højde ???
jeg tænker mere på om den er specielt langsomt voksende ?

Mvh
Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-03 18:09

On Sat, 8 Mar 2003 17:19:23 +0100, "Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk>
wrote:

>Jeg går og evervejer at hive min ligusterhæk op plante en bøgehæk istedet...
>Tager det lang tid førend den er oppe i en ordentlig højde ???
> jeg tænker mere på om den er specielt langsomt voksende ?

Bøgehæk er ikke specielt langtsomtvoksende, men den kan nogle gange være
lidt tid om at komme i gang. Det kan hjælpe at finde en smule bladmuld
fra en bøgeskov og smide i når man planter sin hæk. Noget med nogle
specielle svampe eller lign. som er i jorden.

Se evt. http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-03-03 20:26

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> Tager det lang tid førend den er oppe i en ordentlig højde ???
> jeg tænker mere på om den er specielt langsomt voksende ?

Hvad er ordentlig højde.? Og hvordan definerer du langsomt voksende.?

Planterne når vel i gennemsnit 2 meter på 3 - 5 år, hvis de ikke klippes.

Det er meget kønnere end liguster. Også om vinteren. (Med brune blade.
Ihvertfald den jeg har.)

Der findes iøvrigt et par forskellige typer af bøgehæk.

--
Mvh. Jørgen
- Hvordan fungerer nyhedsgrupper.? - Må jeg sælge i alle grupper.?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-03 23:06

On Sat, 08 Mar 2003 20:26:04 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Der findes iøvrigt et par forskellige typer af bøgehæk.

Øh?

Ud over den almindelige grønbladede bøg kender jeg kun en rødbladet type
som bruges til hæk.

(Jeg ved godt der findes en del sorter af bøg efterhånden, dværg,
hængende, røde/gule/fligede blade osv. men de hverken egner sig eller
bruges til hæk (pga. prisen))

Og så er der avnbøg som slet ikke har noget med bøg at gøre, udover at
bladene med lidt god vilje kan minde om bøgeblade.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 09-03-03 10:39

> bruges til hæk (pga. prisen))
>
> Og så er der avnbøg som slet ikke har noget med bøg at gøre, udover at
> bladene med lidt god vilje kan minde om bøgeblade.

Hvad er forskellen på avnbøg og almindelig bøg? Jeg har sået nogle bog fra
bøgetræer for ca. 6 år siden og i dag er træerne ca. 180 cm høje og bliver
brugt i et hegn. Men en bekendt har fortalt mig, at der findes mange
forskellige sorter af bøgetræer - jeg tror hun tager fejl, men jeg forvexler
måske mine træer med avnbøg, så jeg er interesseret i at få en definition.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-03-03 11:06

On Sun, 9 Mar 2003 10:38:33 +0100, "Klaus Eriksen" <kler@mail.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på avnbøg og almindelig bøg? Jeg har sået nogle bog fra

Rigtig bøg beholder de visne blade om vinteren, det gør avnbøg ikke.
Der er flere, men ikke nogen jeg lige kan komme på.

Nåjo, på latin hedder avnbøg 'Carpinus betulus' - birkeslægten hedder
Betula, dvs. betulus hentyder uden tvivl til nogle træk hos avnbøg som
ligner birk. Sikkert fordi avnbøg for rakler om foråret ligesom birken
gør.

> [...]
>måske mine træer med avnbøg, så jeg er interesseret i at få en definition.

Der findes mange sorter af bøg, de er dog ikke ret almindelige og slet
ikke til hegn/læplantning. I avnbøg findes der kun ganske få sorter,
bl.a en søjleformet.

De forskellige sorter af bøgetræer er prydtræer, der findes
søjleformede, hængende, fligetbladede, gul- og rødbladede, stor- og
småbladede osv.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 09-03-03 22:18

> Rigtig bøg beholder de visne blade om vinteren, det gør avnbøg ikke.
> Der er flere, men ikke nogen jeg lige kan komme på.

Tak for svaret - så er den definition på plads og mine træer er bøgetræer
(ikke avnbøg).

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-03-03 11:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Øh?

Ja.!

Iflg. Politikens havebog, side 79 findes der bøg og avnbøg.

Ihvertfald står de begge nævnt i et skema vedr. hækplanter.

Jeg er ikke fagmand, men har min viden fra bogen.

Husk:
Nyhedssgrupper er primært til underholdning.
90% af svarene er det rene sludder og tidsfordriv for afsenderen.
- Det er mine også en gang imellem.
Bevidst eller ubevidst.!

--
Mvh. Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-03-03 12:20

On Sun, 09 Mar 2003 11:54:51 +0100, Jørgen Rasmussen

>Ja.!
>
>Iflg. Politikens havebog, side 79 findes der bøg og avnbøg.

Ok.
Men bøg og avnbøg har som sådan ikke noget med hinanden at gøre ud over
navnet.

>Ihvertfald står de begge nævnt i et skema vedr. hækplanter.

Det er de også, hækplanter altså.
Heroppe er avnbøg ikke ret brugt, lidt synd for den er fin som hæk.

>Jeg er ikke fagmand, men har min viden fra bogen.

Bøger er gode

Jeg spurgte også bare for at blive klogere - der dukker jo nye ting op
hele tiden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-03 12:22

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev >
> Iflg. Politikens havebog, side 79 findes der bøg og avnbøg.
>
> Ihvertfald står de begge nævnt i et skema vedr. hækplanter.
> cut>

Lundhede planteskole sælger alene indenfor Fagus Sylvestris 25 slags
(sorter). Derudover er der et større antal andre bøgeARTER og hvilke sorter
der findes indenfor disse, skal jeg lade være usagt. Men prisen skal nok få
de fleste til at synes ganske godt om de to ovennævnte til hæk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-03-03 14:30

On Sun, 9 Mar 2003 12:22:18 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Lundhede planteskole sælger alene indenfor Fagus Sylvestris 25 slags
>(sorter). Derudover er der et større antal andre bøgeARTER og hvilke sorter

Min planteleksikon (Havens Planteleksikon) omtaler kun en enkelt art af
bøg, nemlig Fagus sylvatica. Der står så godt nok også en Fagus
orientalis, men den er blevet henført til en underart af Fagus
sylvatica.

>der findes indenfor disse, skal jeg lade være usagt. Men prisen skal nok få
>de fleste til at synes ganske godt om de to ovennævnte til hæk.

Uden tvivl - sorterne af bøg er ikke i et prisleje som gør dem til
hækplanter - men mange af dem er rigtig flotte. Jeg ville i hvert fald
ønske jeg havde plads til 5-6 stykker.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-03 00:16

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]

> Uden tvivl - sorterne af bøg er ikke i et prisleje som gør dem til
> hækplanter - men mange af dem er rigtig flotte. Jeg ville i hvert fald

Da jeg er ved at flytte, kan jeg ikke lige 'komme i kontakt' med bogen. Men
i den nævnes et større antal arter i bøgeslægten Fagus, hvoraf F.Sylvestris
kun er en af (jeg tror) ca. 10-20 andre. Har svaret tidligere mail om bøg,
men kan ikke finde det gamle svar, men deri står antallet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-03 18:45

On Mon, 10 Mar 2003 00:16:03 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>kun er en af (jeg tror) ca. 10-20 andre. Har svaret tidligere mail om bøg,
>men kan ikke finde det gamle svar, men deri står antallet.

Har du den gamle udgave af Havens planteleksikon?

Min er den nye, den omtaler _kun_ Fagus sylvatica (Den hedder ikke
sylvestris, men sylvatica). Den omtaler en del sorter af bøg, men da det
er en dansk bog omtaler den stort set kun planter som kan og bliver
dyrket herhjemme. Der står at bøg dækker over 10 arter.

Det sker i øvrigt tit at planter får nye latinske navne, bliver placeret
i andre familier ol. I år er der f.eks i mange staudekataloger skrevet
at 3-4 ting nu hedder noget andet - så det skal man lige vænne sig til.