Lamper med blåt lys -hvor?
Fra : Morten DH

Dato : 08-03-03 15:32

Jeg har fået den ide at jeg vil have blåt lys i min entré - man kan få
masser af den slags til bilen; men er der nogen som laver lamper til 230V
med blåt lys?

Jeg tænker ikke på almindelige pærer som er farvet blå; men på fx. halogen
eller neonrør - og det gør da slet ikke noget hvis det er noget som ligner
Louis Poulsen's Q-serie og koster ca. 1/10 del

Fra : Lars Jensen

Dato : 08-03-03 20:13

On Sat, 8 Mar 2003 15:32:23 +0100, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

>Jeg har fået den ide at jeg vil have blåt lys i min entré

Der er stor forskel på at se det på en bil og så oplyse et rum med
det. Mange ting bliver "usynlige" i blåt lys.

>- man kan få
>masser af den slags til bilen; men er der nogen som laver lamper til 230V
>med blåt lys?

www.Brinck.dk sælger såkaldte kolde katode-rør, som via en omformer
kan sluttes til 220 volt - et rør på 30 cm, 4 mililimeter i dia.
koster 79 kr.
Du kunne også overveje lysdioder, der kan man få nogle ret kraftigt
lysende blåhvide til relativt små penge.

>Jeg tænker ikke på almindelige pærer som er farvet blå; men på fx. halogen
>eller neonrør - og det gør da slet ikke noget hvis det er noget som ligner
>Louis Poulsen's Q-serie og koster ca. 1/10 del

Du kan få en glaspuster til at lave neonrør i nøjagtig den form og
farve, du vil have det i - ligesom lysreklamerne på Rådhuspladsen. men
regn ikke med noget til en 1/10 af prisen på den kedelige lampe, du
nævner...

Lars

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-03 21:08

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Der er stor forskel på at se det på en bil og så oplyse et rum med
> det. Mange ting bliver "usynlige" i blåt lys.

Jeps men min entré er på ca. 2 m2, med røde vægge og intet andet - tror det
kunne give en ret flot effekt - men smag og behag er jo som bekendt
forskellig...

> [...]
> koster 79 kr.
> Du kunne også overveje lysdioder, der kan man få nogle ret kraftigt
> lysende blåhvide til relativt små penge.

Det vil jeg lige tjekke ud - havde bare lidt forhåbninger om at man kunne få
halogenpærer med blåt lys...

Øv synes du den er kedelig

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-03-03 02:13

On Sat, 8 Mar 2003 21:08:15 +0100, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

>Jeps men min entré er på ca. 2 m2, med røde vægge og intet andet - tror det
>kunne give en ret flot effekt - men smag og behag er jo som bekendt
>forskellig...

Hvis jeg ikke husker meget forkert, så vil blå lys få røde vægge til
at se sorte ud, men hvis du supplere med alm. hvidt lys kunne effekten
måske være meget sjov

>Det vil jeg lige tjekke ud - havde bare lidt forhåbninger om at man kunne få
>halogenpærer med blåt lys...

Hvad med en halogenpære med blåt glas, som denne knallertreservedel -
aner dog ikke hvilken spænding, sådan en fyr kører på.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=126600377&n=298274501&pn=724909424

>Øv synes du den er kedelig

Tjah, jeg synes det ligner noget lystofrør anno 1970

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 09-03-03 07:22

> Jeg har fået den ide at jeg vil have blåt lys i min entré - man kan få
> masser af den slags til bilen; men er der nogen som laver lamper til 230V
> med blåt lys?

Det behøver jo ikke være 230V. Via omformer kan du jo bruge alle spændinger,
det giver da en del større frihed.

> Jeg tænker ikke på almindelige pærer som er farvet blå; men på fx. halogen
> eller neonrør - og det gør da slet ikke noget hvis det er noget som ligner
> Louis Poulsen's Q-serie og koster ca. 1/10 del

Hvis det er rigtige neonrør du tænker på, så kostede de for 15 år siden ca.
1000kr på meter. Mindstepris var vist 1500, og dertil skal man så have en
højspændingstrafo til ca 2000kr.
--
Mvh. Kai Hoffmann

Web-hotel med mulighed for spamfilter på mailen.
www.hoffmann.cc