Flittiglises bror?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-03-03 23:32

Min mor påstår at der findes en Flittig-HANS...?

Jeg så selv en anden Impatiens, men den hed noget helt tredie. Hvad dyrkes
der normalt af Impatiens?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-03 09:05

On Fri, 7 Mar 2003 23:32:24 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Min mor påstår at der findes en Flittig-HANS...?

Det er rigtigt.

>Jeg så selv en anden Impatiens, men den hed noget helt tredie. Hvad dyrkes
>der normalt af Impatiens?

Impatiens 'Ny Guinea' kaldes tit for flittighans på dansk. Sikkert fordi
dens blade og blomster er meget større end på alm. flittiglise.
Det er denne og så den almindelige flittiglise (som jeg ikke kan huske
navnet på) der dyrkes mest. Selvfølgelig i en hel del forskellige
sorter.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-03 00:03

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> Det er denne og så den almindelige flittiglise (som jeg ikke kan huske
> navnet på) der dyrkes mest. Selvfølgelig i en hel del forskellige

Jeg har nu opsnuset at den også sælges som Paletbalsamin. Hans er flottere
end Lise, (mørkere blade og større blomster), men er han ligeså flittig?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-03 18:39

On Mon, 10 Mar 2003 00:02:58 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har nu opsnuset at den også sælges som Paletbalsamin. Hans er flottere
>end Lise, (mørkere blade og større blomster), men er han ligeså flittig?

Navnet Paletbalsamin har jeg aldrig hørt før, men balsamin er jo i tæt
familie med flittiglise, så det lyder meget fornuftigt.

Ja. Hans er lige så flittig som Lise. Den har ikke så mange blomster som
sin søster, men til gengæld er de større - og der er stadig mange.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-03 20:32

> [...]
>
> Ja. Hans er lige så flittig som Lise. Den har ikke så mange blomster som
> sin søster, men til gengæld er de større - og der er stadig mange.

Mon de nye typer flittiglise er opstået ved at Hans har været for nærgående
ved Lise? De har nemlig næsten lige så store blomster, ligner dem meget. Der
er også kommet dobbeltblomstrede. Så der er frit slag på alle hylder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen