Nyt metalplade tag?
Fra : Per Larsen

Dato : 07-03-03 23:25

Hej gruppe
Jeg har et tag af store lange stålplader, jeg overvejer at hive dem af og
lægge nogle nye på da der bla. er kommet flere rusthuller i dem. Jeg
overvejer disse andre stålplader, som er i formpres der ligner teglsten.
Kan jeg lægge de nye plader oven på lægterne selvom de måske ikke ligger med
en bestemt aftstand, eller skal jeg lægte om hvilket jeg godt vil undgå? Jeg
går ud fra der er lægter under.
Hvad gøres disse plader fast med. Er der huller bestemte steder eller skal
man selv bore huller i dem så man også kan 'ramme' træet nedenunder?
På forhånd tak.

Venlig hilsen Per

Fra : HHIST

Dato : 08-03-03 05:51

Hej Per
Hvis det er decra du tænker på vil der være stor sandsynlighed for at du
skal lægte om for de skal side med en meget nøjagtig lægteafstand de bliver
sømmet på.
mvh Finn
Per Larsen <plarsenn@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e691c59$0$52187$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 08-03-03 12:42

> Kan jeg lægge de nye plader oven på lægterne selvom de måske ikke ligger
med
> en bestemt aftstand, eller skal jeg lægte om hvilket jeg godt vil undgå?

Nej, det skal passe rimligt, da pladerne ellers bliver deformeret(trukket
skæve) pga. af pladens form på undersiden(samme som oversiden.. ) Og man
kan ikke bare rykke på pladerne for at det skal passe, da pladerne er færdig
skåret og lakkeret i enden.

> Hvad gøres disse plader fast med. Er der huller bestemte steder eller skal
> man selv bore huller i dem så man også kan 'ramme' træet nedenunder?

Man skruer med selvskærende skruer m/neoprenskive igennem pladen og ned i
lægten.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv

Fra : Per Larsen

Dato : 08-03-03 20:37

Det er ikke decra.Men den lidt større model hvor bredden svarer til en del
flere 'sten' hvor decra vistnok har en enkelt række som svarer til en
tagsten.

Jeg må se hvad der er af lægter nedenunder når jeg får de gamle plader af,
men dvs. at det bare skal passe nogenlunde så der er et 'jævnt' lag lægter,
eller hvad er disse plader bedst egnet til at ligge på. Er det 30cm lægtning
som ved alm. tagsten?
Så er der vel bestemte steder 'fordybninger' i selve pladen hvor lægten
gerne skulle ligge nedenunder?

Mvh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-03-03 17:37

> Det er ikke decra.Men den lidt større model hvor bredden svarer til en del
> flere 'sten' hvor decra vistnok har en enkelt række som svarer til en
> tagsten.

Det er heller ikke decra jeg beskriver, men plader i fuld tag længde(
f.eks.).

> [...]
lægter,
> eller hvad er disse plader bedst egnet til at ligge på. Er det 30cm

Det har jeg ikke oplevet med de store plader, det er gerne omkring en meter.

> Så er der vel bestemte steder 'fordybninger' i selve pladen hvor lægten
> gerne skulle ligge nedenunder?

Stemmer.

Fra : Per Larsen

Dato : 09-03-03 23:59

> Det er heller ikke decra jeg beskriver, men plader i fuld tag længde(
> f.eks.).

Det var fordi en tidligere nævnte decra, det er de store plader jeg mener
Eller hvor store de er fra jemogfix, det var svært at se på billedet men
ca. 2,5-3m²
Det kan så være jeg skal lægte om for at lægterne vil passe nedenunder og
der er stråtag under de nuværende plader, så det er ikke så fedt. Men måske
kan jeg lave et skelet oven på de nuværende lægter hvis de da ikke er rådne
eller nuværende pladers skruer er skruet helt gennem stråtaget til
underlæggende lægter.
Kan man lægte op oven på fladt stråtag uden lægterne ligger ujævnt. Det er
nærmest det der er gjort nu.
Mange tak for rådene.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-03-03 04:30

> Kan man lægte op oven på fladt stråtag uden lægterne ligger ujævnt.
Det er
> nærmest det der er gjort nu.
> Mange tak for rådene.

På min hjemmeside (link herunder) kan du se hvordan vi lægtede op på
udhuset. Først nogle "lister" skruet direkte gennem det gamle taf og ned
i spærerne. Derpå nye lægter. Disse blev så klodset op til rigtigt
højde. Jeg mener at der kom næstem 8cm på hvor det var værst.

Du må kunne lave noget tilsvarende.

--
Anders Majland
http://www.majland.org/hvolris

Fra : Per Larsen

Dato : 10-03-03 20:20

Det ser jo smart ud. Jeg havde også overvejet at skrue lægter oven på det
nuværende metaltag, men hvordan ved man hvor de skal skrues ned. Der er jo
skruer som man kan se oven på metalpladerne og der burde så være noget de
evt. nye skruer kan få fat i, men spørgsmålet er hvor godt de får fat og de
skal igennem en metalplade først. Men jeg går ikke ud fra de selvskærene
skruer bruges her, men at der skal bores hul og have træ nedenunder til de
nye skruer.

Mvh Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-03-03 13:10

> Det ser jo smart ud. Jeg havde også overvejet at skrue lægter oven på
det
> nuværende metaltag, men hvordan ved man hvor de skal skrues ned.

Piller du rygningen af kan du sikkert se spærerne både der og forneden.
De nye lægter bør skrues helt ned i spærerme og i ikke bare i de gamle
lægter. Pga de gamle pannepladers "kanter" har vi lige en liste langs
spærene som afstandklods til de nye lægter.

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-03-03 16:04

> [...]
lægter,
> eller hvad er disse plader bedst egnet til at ligge på. Er det 30cm

Der er forskel på hvorledes forskellige fabrikater skal lægges op. Dit
gamle ståltag har sikkert op mod en meter mellem lægterne. På dem kan du
godt lægge et nyt trapez-ståltag. Skal det være med tagstensprofil skal
må der typisk kun være 1/3meter mellem lægterne. Det skyldes at
tagstensprofilerne ikke er så stærke som trapezpladerne. Da jeg lagde
mine knapt 6meter lange profiler op var de stærke nok til at kunne bæres
fra enden. Nogle teglstensproifiler er så bløde at de skal bæres på
lægter (som også bruges til at skubbe pladen op på taget). Mine
tagplader er købt ved HP ståltag i Viborg er er vist fra Dansk
Profikteknik (hvis jeg husker rigtigt hvad der stod på bilen der læssede
dem af). Se evt et par billeder på min hjemmeside.

--
Anders Majland - På hotel i Kusatsu
http://www.majland.org/hvolris