hvilket gulv er mest ridsefast?
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-03-03 21:52

Jeg overvejer at kægge et lakeret gulv i min stue og spise stye (Junckers
massiv merbau), men det jeg har i køkkenet nu (samme gulv) er allerede en
del ridset efter kun 2-3 år.

Alternativt kunne jeg lægge et fyrreplanke-gulv. Hvad skal man have af
kvalitet her? Det gamle jeg har (100 år og adskillige afhøvlinger gammelt)
står sådan set stadig rimelig flot - ridser "forsvinder" igen med tiden og
vask.

Det eksisterende gulv er et gammelt fyrreplanke-gulv, der er ludbehandlet,
men det er begyndt at flosse, fordi det efterhånden er slebet helt ned til
fjer og not - og det er ikke særlig smart med små børn i hjemmet, der
kravler rundt. Jeg satser på bare at kunne lægge det nye gulv ovenpå som
svømmende gulv. Det er der vel ikke problemer i?

På forhånd tak
Jakob

Fra : Lars Jensen

Dato : 07-03-03 03:24

On Thu, 6 Mar 2003 21:52:03 +0100, "Jakob Aagaard Harder"
<jharder@mailto.dk> wrote:

>Jeg overvejer at kægge et lakeret gulv i min stue og spise stye (Junckers
>massiv merbau), men det jeg har i køkkenet nu (samme gulv) er allerede en
>del ridset efter kun 2-3 år.

Der er ikke nogen gulvlak, der kan modstå ridser fra sandkorn, der
bliver slæbt med ind, hvilket er meget svært at undgå med børn,
legetøj og gæster i huset. Alle ubeskyttede hårde eller kantede ting
ridser i større eller mindre grad med gulvet. En ny oliering er meget
lettere at give end en ny lakering, samtidig med, at den er lige så
vandafvisende som lak.

> [...]
>står sådan set stadig rimelig flot - ridser "forsvinder" igen med tiden og

Fyrreplankegulv er jo lige hårdt/blødt, uanset kvalitet, så rent
ridsemæssigt er kvaliteten ligegyldig, men skal du kunne slibe/høvle
det ned skal det vel være massivt og have spånkerne eller
masonitbagside.
Alternativt kunne du lægge et plastlaminatgulv, det er meget mere
slidstærkt end et trægulv. Det kan være ret svært at se forskel på
især parketgulve og plastgulve, hvis det er lagt ordentligt - og
enkelte producenter yder op mod 50 års garanti mod gennemslidnin,
farveægthed osv. - til gengæld er gulvet koldt at sidde på og hårdt
at gå på. Man kan som regel også høre, at det ikke er et rigtogt
trægulv på trinstøjen.

> [...]
>kravler rundt. Jeg satser på bare at kunne lægge det nye gulv ovenpå som
>svømmende gulv. Det er der vel ikke problemer i?

Ikke andre end dem, dit nuværende gulv måtte have mht. knirkeri,
gyngende lægter osv. Og så skal du måske lige hæve alle paneler og
fodlister for at få plads til et nyt plankegulv.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 07-03-03 23:42

Tak for de rigtig gode kommentarer.

Jeg forventer at lægge det nye gulv på den anden led end det eksisterende.
Det burde vel mindske "knirkeriet"?

VH
Jakob

Fra : Lars Jensen

Dato : 08-03-03 01:53

On Fri, 7 Mar 2003 23:41:48 +0100, "Jakob Aagaard Harder"
<jharder@mailto.dk> wrote:

>Tak for de rigtig gode kommentarer.
>
>Jeg forventer at lægge det nye gulv på den anden led end det eksisterende.
>Det burde vel mindske "knirkeriet"?

Lidt, især hvis knirkeriet skyldes gamlle lak i not/fer. Men ikke
meget, hvis det er pga. manglende kontakt med strøerne. Det vil nok
være bedre, at forsøge at skrue det gamle gulv bedre fast, de steder,
hvor det knirker og/eller gynger mærkbart.. Nu skal det jo ikke ses,
så nogle gode lange skruer bemærkes ikke.

Lars

Fra : Pia J

Dato : 09-03-03 13:32

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> Alternativt kunne du lægge et plastlaminatgulv, det er meget mere
> slidstærkt end et trægulv.

Sjovt nok købte vi af samme grund et af de dyre laminatgulve, Alloc. Det
blev lagt i august 2002. På nuværende tidspunkt er der adskillige ridser og
hak fra løbende hunde og katte.

Det bliver sidste gang vi køber sådan et.

:Pia

Fra : Per H

Dato : 09-03-03 13:57

On Sun, 9 Mar 2003 13:32:18 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

> [...]
>hak fra løbende hunde og katte.
>
>Det bliver sidste gang vi køber sådan et.

hvis laminatgulv ikke kan klare dine hunde, så er der kun betongulv
tilbage, eller købe en hundegård

Vh Per
icq 8212837