Større hul i granitflise
Fra : Morten DH

Dato : 05-03-03 18:02

Mit problem:

I mit køkken er der opsat 30x30cm granitfliser på væggene over køkkenbordet
og der er lavet hul til en LK Fuga stikdås - jeg ville imidleretid gerne
skifte den ud med en Opus dåse og den er lidt større... Så hvordan får jeg
nu lavet det hul større uden at skulle tage flisen ned og uden at knække den
osv... Problemer er jo at en alm. vinkelsliber er alt for stor til at skære
et 57x57mm hul i en 10mm tyk granitflise og jeg skal have fjernet ca 5mm
gods i begge sider så sandpapir er ikke løsningen tror jeg..

Nogen gode bud, er det leth?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-03-03 18:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
> et 57x57mm hul i en 10mm tyk granitflise og jeg skal have fjernet ca 5mm
> gods i begge sider så sandpapir er ikke løsningen tror jeg..

Du tager noget wienerkalk og blander det med linolie...

Nej, brug en dremel. (Eller som os fatigrøve, bilkas dremel kopi til 149,-)

\MK

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-03-03 19:45

On Wed, 5 Mar 2003 18:08:00 +0100, "Morten Klostergaard"
<Morten@Klostergaard.dk> wrote:

>Nej, brug en dremel. (Eller som os fatigrøve, bilkas dremel kopi til 149,-)
>
>\MK

eller lej et hulbor til sten hos f.eks. Silvan

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-03-03 20:14

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> eller lej et hulbor til sten hos f.eks. Silvan

Skal han ikke bruge et firkantet hul?

\MK

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-03-03 19:23

On Wed, 5 Mar 2003 20:14:14 +0100, "Morten Klostergaard"
<Morten@Klostergaard.dk> wrote:

>"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> wrote in message

>Skal han ikke bruge et firkantet hul?

det kan han da også lave med sådan et bor, hvis han altså bruger det
til at slå med ....

Fra : Morten DH

Dato : 05-03-03 22:01

"Morten Klostergaard" <Morten@Klostergaard.dk> skrev i en meddelelse
>Du tager noget wienerkalk og blander det med linolie...

Min første tanke - brugte bare sandpapir korn 180

> Nej, brug en dremel. (Eller som os fatigrøve, bilkas dremel kopi til
149,-)

Hvad i h*ede er en dremel?!?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-03-03 22:11

> "Morten Klostergaard" <Morten@Klostergaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Min første tanke - brugte bare sandpapir korn 180

> 149,-)
>
> Hvad i h*ede er en dremel?!?

En multislibe "dims" www.dremel.dk

\MK

Fra : Morten DH

Dato : 05-03-03 22:14

> En multislibe "dims" www.dremel.dk

Nåhhh sådan en dims... Har ellers prøvet med en slibedims på en almindelig
boremaskine; men da klinken er hårdere end den så går det ikke rigtig

Fra : HHIST

Dato : 06-03-03 05:41

hej

Det bedste er at leje et hulbor som borer afkølet med vand. De kan lejes hos
ABC.
Eller Få et firma som borer og skærer i beton til at gøre det, det er ikke
så farligt dyrt. Det kan vise sig at være det billigste for vis du ødelægger
det bor du lejer er det ihvertfald dyrt.
mvh FC
Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b45pb6$6es$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-03-03 07:20

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> wrote in message

> [...]
> så farligt dyrt. Det kan vise sig at være det billigste for vis du
ødelægger
> det bor du lejer er det ihvertfald dyrt.

For at fjerne ~11 cm3 flise.....

\MK

Fra : HHIST

Dato : 06-03-03 14:52

Hvis du vil have det gjort ordenligt uden at risikere at flisen revner ja.
Ellers havde jeg ikke skrevet det!!!!!!!!!!!!
Morten Klostergaard <Morten@Klostergaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e66e85d$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Calle.

Dato : 06-03-03 06:15

Morten DH wrote:
> [...]
> 10mm tyk granitflise og jeg skal have fjernet ca 5mm gods i begge
> sider så sandpapir er ikke løsningen tror jeg..

Hvorfor er en vinkel sliber for stor?
Du behøver da ikke at værne hele skiven væk, skær så hullet er 57 yderst på
flisen, så kan du slå de små buer inde bagerst i hjørnerne væk med en
mejsel.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 06-03-03 14:57

Calle. wrote:

> Hvorfor er en vinkel sliber for stor?
> Du behøver da ikke at værne hele skiven væk, skær så hullet er 57
> yderst på flisen, så kan du slå de små buer inde bagerst i hjørnerne
> væk med en mejsel.

Du kan f.eks også bore en stak små huller hele vejen rundt, og så så
stykkerne af med en fladmejsel.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Morten DH

Dato : 06-03-03 18:15

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse
> Du kan f.eks også bore en stak små huller hele vejen rundt, og så så
> stykkerne af med en fladmejsel.

Problemet er jo bare at jeg kun skal ha fjernet ca. 5 mm i hver side = MEGET
små huller og risiko for boret smutter op ad flisen en tur... og er der nu
en fejl i den pågældende risikerer jeg at den revner når jeg slå stykkerne
af...

Havde håbet lidt på man kunne få en vinkelsliber med en skive på ca. 45mm i
diameter eller noget i den stil...

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-03-03 21:00

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af...
>
> Havde håbet lidt på man kunne få en vinkelsliber med en skive på ca. 45mm

Hvad med en kaninpik(stiksav) med stenklinge?

- Martin

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-03-03 21:55

> Havde håbet lidt på man kunne få en vinkelsliber med en skive på ca. 45mm
> diameter eller noget i den stil...

Hvad med at tage en 5 kroners harald nyborg klinge på og mishandle den lidt,
så har du en på 45 mm...

\MK

Fra : Finn

Dato : 07-03-03 04:04

Hej Morten

> Havde håbet lidt på man kunne få en vinkelsliber med en skive på ca. 45mm
> diameter eller noget i den stil...

Jeg kan se at der af en eller anden grund ikke er nogen der har foreslå at
du bruger en diamant savklinge i en elektrisk stiksav den kan købes fra
bosch. Den kan selvsagt save lige ud men den kan også med lidt snilde høvle
sig sidelænds. Fx. skær dine 5 mm ind så du får en slags kam struktur i
bunden af hullet lidt længere end stiksavsbladet fræs så disse tænder ud med
den sidelæns bevægelse og sav resten af hullet lige frem. God arbejdslyst.
Cheers Finn

Fra : John Deleuran

Dato : 09-03-03 09:10

> [...]
> et 57x57mm hul i en 10mm tyk granitflise og jeg skal have fjernet ca 5mm
> gods i begge sider så sandpapir er ikke løsningen tror jeg..

Du må ikke montere en Opus-stikkontakt i en Fuga-dåse da el-materiel kun må
anvendes efter fabrikantens .foreskrifter/anvisninger j.f.r.
stærkstrømsbekendgørelsen.
Dette løser inddirekte dit problem med at lave et større hul i flisen.
m.v.h. el-installatør John Deleuran