ranunkel
Fra : Pia J

Dato : 04-03-03 09:08

Der er i det nye metroblad tilbud på nogen ranunkler, som nærmest ligner
roser på billedet. Ranunkel for mig er en lille spinkel vild plante - er der
nogen der kan hjælpe med et mere præcist navn på denne type, så jeg kan
finde info om dem? (de er ikke på websiden endnu)

:Pia - som ikke har råd til roser....

Fra : Frederiksen

Dato : 04-03-03 14:54

> [...]
> nogen der kan hjælpe med et mere præcist navn på denne type, så jeg kan
> finde info om dem? (de er ikke på websiden endnu)

Vi købte hos den lokale planteskole 15 roser (små bitte pinde) for 30 kr
stykket i oktober forrige år (slagtilbud). Det givet et pænt, stort bed,
selv om der lige går 2 år inden det ligner et bed og ikke en flok fejlagtigt
placerede pinde. Måske var det en mulighed til efteråret?

Ranunkel er for mig en kæmpeplante med gule bloster, som kan bruges som en
slags espalier. Gad vide hvad er er rigtigt ... Mads?

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 15:34

Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Ranunkel er for mig en kæmpeplante med gule bloster, som kan bruges
> som en slags espalier. Gad vide hvad er er rigtigt ... Mads?

Har elektrikkeren været?
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Frederiksen

Dato : 04-03-03 19:26

> Har elektrikkeren været?
> Automatik Mekaniker
> Calle

Han griner endnu
Fik i øvrigt et tilbud fra en i gruppen indtil han hørte hvad der skulle
laves - han griner sikkert også endnu.

Så kablet ligger stadig på gulvet - han lovede dog at kigge forbi en dag,
men sidst han lovede det, så tog det 4 rykkere og 6 uger - og det var endda
rigtigt arbejde på flere timer.

Til orientering for andre, så har jeg en varmtvandsbeholder, der skal
omkobles fra 400V til 230V - dvs, der skal sættes et nyt kabel på med et
almindeligt jordstik.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-03 18:29

On Tue, 4 Mar 2003 14:54:23 +0100, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>der

>Ranunkel er for mig en kæmpeplante med gule bloster, som kan bruges som en
>slags espalier. Gad vide hvad er er rigtigt ... Mads?

Jeg har aldrig hørt om ranunkel til espalier - men derudover så er
ranunkel mange ting. Der er to jeg specielt tænker på når jeg hører
navnet - den ene er en knoldplante som købes om foråret som små tørre
knolde, og som får fyldte blomster i alle regnbuens farver (stort set).
Denne er det aldrig lykkedes mig at få held med, så det er flere år
siden jeg helt opgav at prøve.
Den anden er en vandplante som bliver omkring 80 cm høj og spreder sig
som bare pokker vha. rodskud. Små gule enkelte blomster, skide flotte
det meste af sommeren. Og rodskuddene er nemme at fiske væk fra
havedammen når der bliver for mange.

Latinsk navn for ranunkel er Ranunculus, så har i lidt at søge på

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Pia J

Dato : 04-03-03 18:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Latinsk navn for ranunkel er Ranunculus, så har i lidt at søge på

Ja, og man får alt fra smørblomster til erantis til alt muligt andet end dem
jeg så. Hvad med de der mislykkede knolde, de lyder rigtigt, måske det er
sådan nogen de har drevet frem? Der står i annoncen "kan plantes ud efter
blomstring".

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 09-03-03 15:42

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e64e709$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> sådan nogen de har drevet frem? Der står i annoncen "kan plantes ud efter

Jo, det er de samme..... (har været inde og se på linket, du gav i et andet
indlæg). Jeg har selv lagt dem for nogle år siden (om foråret), og de kommer
år efter år. Fungerer på samme måde som franske anemoner.

Mvh. Marlene.

Fra : Frederiksen

Dato : 04-03-03 19:28

> [...]
> havedammen når der bliver for mange.
>
> Latinsk navn for ranunkel er Ranunculus, så har i lidt at søge på

Min ranunkel var vel 2-2,5 m høj, og med et væld af små gule blomster. Meget
tynd busk, og derfor brugte vi den til espalier.

Mvh Maria

Fra : basse

Dato : 04-03-03 20:40

Hej Maria !

> Min ranunkel var vel 2-2,5 m høj, og med et væld af små gule blomster.
Meget
> tynd busk, og derfor brugte vi den til espalier.

Jeg tror du tænker på ranunkelbusk, som sådan set ikke har noget med
ranunkler at gøre bortset fra navnet og at blomsterne, i hvert fald på den
enkeltblomstrende sort, har en vis lighed med nogle af ranunklernes
blomster.

Ranunkelbusk hedder på latin Kerria japonica og tilhører ifølge Lademanns
Have- og planteleksikon rosenfamilien, så den er altså slet ikke beslægtet
med ranunkel (som tilhører ranunkelfamilien).

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-03-03 22:43

Hej Pia!
Du kan da lige få den botaniske vinkel *smil*.
Familien hedder Ranunculáceae, Ranunkelfamilien, og indeholder et væld af
slægter, som f. eks. Clématis, Eranthis, Akelejer og altså Ranunkel. Slægten
Ranunkel (Ranúnculus) indeholder ca. 15 arter i Danmark, og de mest almindelige
er spæde urter med små gule blomster og stærkt takkede blade. Du kender
garanteret "smørblomst", som er en populær betegnelse der dækker over flere
Ranunkel arter.

Ranunkel er i botanikken kendt og hader for sin evne til at hybridisere, og også
i naturen vil man kunne støde på varianter der er helt umulige at artsbestemme.
Hvad denne variationsevne sammen med gartnernes fantasi er kunne blive til, ja
det kan du sikkert godt forestille dig. Navnet Ranunkel kan derfor dække over
næsten hvad som helst, i alle farver, former og størrelse. hvad den nævnte
Metro-plante i virkeligheder er, ja det kan jeg ikke hjælpe med, har ikke bladet
*smil*.

Held og lykke...
Dorthe ( - som har masser af vilde ranunkler i haven, for de er nu de pæneste! )

Pia J skriver:

Fra : Pia J

Dato : 05-03-03 12:59

Jeg har fundet ud af, det må være en stue-ranunkel - den fandtes i min bog
om stueplanter, hvor jeg ledte efter noget helt andet

http://www.kenti.dk/ranunkel.htm

Ranunculus-Hybrid

Faktisk nøjagtig samme billede som de bruger i Metrokataloget!

:Pia