Solvarme
Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 14:37

Hej

Er den nogen herinde, der har erfaring med selv at bygge solvarme.
Evt. nogen der kender til gode links om emnet.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Nick

Dato : 03-03-03 14:58

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse
> Er den nogen herinde, der har erfaring med selv at bygge solvarme.

Der er 1 sol i Mælkevejen. Den har nok ikke Internet.

/Nick

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 15:58

Nick wrote:
> "Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse
>
> Der er 1 sol i Mælkevejen. Den har nok ikke Internet.

What??? Kom med noget brugbart eller undgå at svare
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Nick

Dato : 03-03-03 16:08

> What??? Kom med noget brugbart eller undgå at svare

Humor er tit brugbart. Du spurgte om der var nogle der havde erfaring med at
bygge solvarme. Der er kun 1 sted i vores galakse der bliver bygget
solvarme, og det er af solen selv. Måske der skulle havde stået "erfaring
med at bygge udstyr til at udnytte solvarme/solenergi".

Det var en sjov fejlformulering, og så kan man vel godt tillade sig at
trække på smilebåndet.

/Nick

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 16:09

Nick wrote:
> [...]
> solvarme/solenergi".
>
> Det var en sjov fejlformulering, og så kan man vel godt tillade sig at

Du har sku for lidt at lave!
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Lars Arvø

Dato : 03-03-03 18:22

"> > Humor er tit brugbart. Du spurgte om der var nogle der havde erfaring

Hej Calle.
Du kan prøve at kikke her
http://www.varmtvandfrasolentilingenpenge.dk/bygselv.htm
Mvh Lars

Fra : edob

Dato : 03-03-03 20:44

Hej Calle.

Jeg har nogen erfaring idet jeg i 1980 byggede som total selvbygger et anlæg
som har fungeret upåklageligt i alle årerne og stadig fungerer. Jeg anvender
det til både rumopvarmning og naturligvis til varmt brugsvand.

Det har 16 stk solfangerkasser på taget (ialt 20 kvadratmeter absorber)
rejst i 45 gr. vendende mod syd. Lagertank 2000 liter med en mellemtank til
varmt brugsvand på 200 liter. Som "elektronik-mand" fremstillede jeg selv
den nødvendige styreelektronik som bl.a. sørger for at køle lagertanken om
natten så næste dags solskin om sommeren ikke bringer vandet op på
kogepunktet. De 16 solfangerelementer er forsynet med 2-lags glas. De par
dages solskin vi havde i sidste uge bragte vandet i den 2000 liter beholder
op på 50 gr. c.

Min "bibel" som jeg brugte meget under projektering og bygning af anlæget er
fra Teknologisk Institut og hedder blot Solvarme. (den er ret teoretisk, men
giver en rigtig god basisviden).

Er der noget specifikt jeg kan hjælpe med er du velkommen til at spørge.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : edob

Dato : 03-03-03 20:48

Glemte at fortælle at der eksisterer mindst to nyhedsgrupper vedr. emnet
nemlig:

alt.solar.thermal

alt. energy.renewable

Jeg har ikke fulgt dem, så jeg ved ikke hvor niveauet ligger.

Vh. Frank

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-03-03 20:10

> http://www.varmtvandfrasolentilingenpenge.dk/bygselv.htm
> Mvh Lars

Troede det link var en joke - men siden er der

/A

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 00:55

> Der er 1 sol i Mælkevejen. Den har nok ikke Internet.

Looool
Kæmpegriner...

Allan

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-03-03 23:20

| Er den nogen herinde, der har erfaring med selv at bygge
solvarme.
| Evt. nogen der kender til gode links om emnet.

Her er nogle kendte danske forhandlere. Dem kan du altid rådføre
dig hos og de kan fortælle alt om nødvendige arealstørrelser,
virkningsgrader osv.

www.arcon.dk
www.aidt.dk
www.batec.dk