akkuboremaskine
Fra : Susanne

Dato : 25-02-03 10:31

Jeg har lige været i SuperBrugsen og set en akkuboremaskine (Power G eller
noget i den stil) til 199 kr. (normalpris 599,-).
Der stod i brugsvejledningen at den kunne bore i træ, metal og plastik. Vil
det sige, at den *ikke* kan bruges til de murede vægge jeg har i
lejligheden?
Der er nok nogle der vil sige, at sådan en billig boremaskine er noget bras,
men jeg skal kun bruge den til at bore små huller med når jeg skal have
hængt noget op på væggen o.l. og så er den vel god nok, eller?
I øvrigt - hvad betyder "akku" i akkuboremaskine?
Er der ellers noget en boremaskine bare *skal* kunne som man skal være
opmærksom på inden køb? (Mine boremaskineerfaringer kan tælles på sådan ca.
0 fingre...

mvh.
Susanne.

Fra : Finn H.

Dato : 25-02-03 10:51

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Vil
> det sige, at den *ikke* kan bruges til de murede vægge jeg har i

Det kommer an på om den har slag, hvor den borer og hamrer på samme tid.

> [...]
> men jeg skal kun bruge den til at bore små huller med når jeg skal have
> hængt noget op på væggen o.l. og så er den vel god nok, eller?

Tja, til "to huller om året brug" er den ikkert meget fin.

> I øvrigt - hvad betyder "akku" i akkuboremaskine?

At den er batteri drevet. Du lader den op og kan så rende rundt og skrue og
bore
uden at have en ledning til at sidde i vejen.

> Er der ellers noget en boremaskine bare *skal* kunne som man skal være
> opmærksom på inden køb? (Mine boremaskineerfaringer kan tælles på sådan
ca.
> 0 fingre...

Ikke andet end at investere i et ordentlig mur-bor, dem hvor man får et sæt
for en tyver
kan som regel kun bore et eller to huller før det er færdig.

Mvh. Finn

Fra : Per N

Dato : 25-02-03 10:56

On Tue, 25 Feb 2003 10:31:02 +0100, "Susanne" <klmn2000@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Der stod i brugsvejledningen at den kunne bore i træ, metal og plastik. Vil
>det sige, at den *ikke* kan bruges til de murede vægge jeg har i

Hvis det er murede vægge, så kan den sikkert sagtens klare det.
Problemet opstår først hvis du vil forsøge at bore i beton da det
kræver en slagboremaskine.

Jeg bruger selv en billig akku-boremaskine til at bore huller i
murstensvægge med og det giver ingen problemer.

>Der er nok nogle der vil sige, at sådan en billig boremaskine er noget bras,
>men jeg skal kun bruge den til at bore små huller med når jeg skal have
>hængt noget op på væggen o.l. og så er den vel god nok, eller?

Til de ting er en billig maskine helt fin.

>I øvrigt - hvad betyder "akku" i akkuboremaskine?

At den har et opladeligt batteri. Du lader den bare op i et par timer
og så er den klar. Så skal du ikke til at slæbe en forlængerledning
rundt i hele huset. Det er dejligt nemt.

>Er der ellers noget en boremaskine bare *skal* kunne som man skal være
>opmærksom på inden køb? (Mine boremaskineerfaringer kan tælles på sådan ca.
>0 fingre...

Hvis du har betonvægge nogen steder i huset, så overvej om du har
brug for en slagboremaskine. Sådan en kan fås fra ca 500,-
Men bortset fra det, så er en akku-boremaskine helt fin til langt det
meste.

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 12:41

> At den har et opladeligt batteri. Du lader den bare op i et par timer
> og så er den klar. Så skal du ikke til at slæbe en forlængerledning
> rundt i hele huset. Det er dejligt nemt.

Når nu hun skal bore 1 til 2 huller om året. Hvor så ikke bare købe en alm.
230 volt drevet boremaskine (altså en med ledning/uden batteri)... Den har
mange flere krafter, og hvis nu det ene af de to huller skal bores i beton,
så er den "med ledning" ofte slagboremaskine.
Samtidig har du en maskine du altid kan bruge. Den er altså ikke løbet tør
for strøm og køber du en Bosch, AEG eller andet alm. kendt mærke til 2- 500
kr. har du boremaskine resten af livet...

Mvh
Allan

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-02-03 13:53

> [...]

Per> Hvis du har betonvægge nogen steder i huset, så overvej om du har
Per> brug for en slagboremaskine. Sådan en kan fås fra ca 500,-

Nej, den kan gås fra ca 100 kr.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Per N

Dato : 25-02-03 14:20

On 25 Feb 2003 13:52:33 +0100, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
wrote:

>Nej, den kan gås fra ca 100 kr.

Og hvor finder du en slagboremaskine til 100 kr ?
I BR legetøj måske.

Fra : Jorgen J. Jensen

Dato : 25-02-03 14:46

Ret ofte i f. eks. Silvan
Mvh Jørgen

Fra : Torbenth

Dato : 25-02-03 14:47

"Per N" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Og hvor finder du en slagboremaskine til 100 kr ?
> I BR legetøj måske.

Bl.a. Harald Nyborg.
De har forøvrigt en borehammer (Powercraft) til 298,00 kr og den bruger
hammerbor som næsten ikke er til at slide op.
Mine hammerbor er 10 år gamle og ser ud (næsten) som nye.

Mvh.
Torben

Fra : Susanne

Dato : 25-02-03 16:27

Ok, som den totale boremaskine-analfabet jeg er har jeg nu gået lidt rundt i
lejligheden og banket på væggene. Jeg må desværre indrømme at jeg ingen
anelse har om hvad der gemmer sig inde bag tapetet og klinkerne i
badeværelset. Det er noget murværk af en eller anden slags, tror jeg, men
jeg kan ikke udelukke at noget af det er beton. Jeg skal f.eks. ude i
forrådskammeret, som består af to enormt tykke ydervægge have sat nogle
hylder op, men om det er beton eller mur ved jeg ikke (ejendommen er fra
30'erne). Desuden skal jeg have boret nogle huller i fliserne i
badeværelset.

Som sagt er jeg ikke det store gør-det-selv menneske, men jeg vil gerne have
en boremaskine så jeg kan klare de mest elementære ting selv, og man bliver
jo i hvert fald ikke gør-det-selv menneske ved ikke at prøve...

Men hvorom alting er; vil det mest fornuftige for mig så være at købe en
almindelig boremaskine (altså med ledning) og som kan bore i beton
(slagboremaskine)? Skal man så skrue den der slagbor-funktion af når man
ikke borer i beton, eller? (Jeg har lige kigget i en tilbudsavis fra Silvan
og der har de to akkuboremaskiner og en bosch boremaskine med en masse lir.)
Jeg skal bare bruge en der kan *bore* - er der ikke nogen der kan anbefale
en alm. billig (max. et par hundrede kroner) boremaskine?

Gode råd hilses stadig velkomne...

/Susanne.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-02-03 18:00

> [...]
> Jeg skal bare bruge en der kan *bore* - er der ikke nogen der kan anbefale
> en alm. billig (max. et par hundrede kroner) boremaskine?

Hej Susanne,
Det er klart smartest for dig at købe en slagboremaskine med ledning. Sådan
en maskine kan du som regel få for 149,- i "no-name" made in China kvalitet
i Bilka, JemOgFix og hvad den slags butikker hedder - Aldi og Fakta har dem
også af og til.
Slagborefunktionen slår man fra og til med en knap på maskinen - der er som
regel 2 billeder - et af en hammer (slagbor) og et af et bor (uden slag)

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-02-03 20:38

> [...]
> hylder op, men om det er beton eller mur ved jeg ikke (ejendommen er fra
> 30'erne). Desuden skal jeg have boret nogle huller i fliserne i

En boremaskine med batteri(akku boremaskine) kan også have problemer at bore
i hårde mursten, så køb en med ledning den klare det hele, også om 10 år.
Batterierne på akku boremaskiner dør med tiden.
Der følger gerne både bor og bits(skruetrækkerdele) med til boremaskinerne,
det står på pakken.
Boremaskine med ledning kan også bruges til at skrue skruer i med.

> Men hvorom alting er; vil det mest fornuftige for mig så være at købe en
> almindelig boremaskine (altså med ledning) og som kan bore i beton
> (slagboremaskine)?

Ja.

> Skal man så skrue den der slagbor-funktion af når man
> ikke borer i beton, eller?

Ja. Det hele vil stå klart for dig når du prøver første gang .

> [...]
> Jeg skal bare bruge en der kan *bore* - er der ikke nogen der kan anbefale
> en alm. billig (max. et par hundrede kroner) boremaskine?

Top Craft, Power Craft og Einhell ligger i den absolutte bundklasse men kan
sagtens bruges(100-300kr.).
grøn Bosch, Skil og Black Decker, er middelklasse og de er klart at
anbefale (250-1000 kr.)

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Peter C

Dato : 27-02-03 17:59

> [...]
> Jeg skal bare bruge en der kan *bore* - er der ikke nogen der kan anbefale
> en alm. billig (max. et par hundrede kroner) boremaskine?

Hvis du kun skal bore huller i lejligheden, og ikke skrue, vil jeg også
anbefale en med ledning.
Selvom man i princippet *kan* skrue med en billig 230V maskine, er de ikke
velegnede. (de kører for hurtigt, og kan ikke doseres fint nok på
hastighedsknappen)

Jeg har ikke aktier i hverken Harald-Nyborg eller andre steder, men da du jo
tydeligt giver udtryk for at du er *helt* på bar bund, vil jeg driste mig
til at komme med et eksempel på en maskine jeg mener vil kunne opfylde dine
behov.

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=9016&n=2
0104

Den har trinløs hastighed hvilket er rart hvis man f.eks. skal bore i fliser
hvor en stille start er at foretrække. (sæt iøvrigt et stykke malertape på
flisen så boret ikke "skrider")
Højre/venstre funktionen gør at du kan "slå bak" hvis f.eks. boret sætter
sig fast. Kan også bruges til skruning i en snæver vending.
Slagfunktion der kan slås til og fra efter behov.
To håndtag så man lettere bevarer magten over maskinen.
"Pinden" du kan se er et dybdestop, man indstiller til den ønskede
boredybde, og når pinden når væggen er hullet den rigtige dybde.

Derudover vil jeg anbefale dig at købe et godt sæt murbor. Selv ikke verdens
dyreste/stærkeste boremaskine kan udrette noget hvis boret ikke kan bore.
Et sæt af mærket "Joran" med størrelserne 4, 5, 6, 8 og 10mm kan fås for en
50´er.
Joran er et dansk mærke, og det er en ganske fremragende kvalitet. Med det
behov du ridser op, vil de følge dig resten af livet.
Du må ikke falde for fristelsen til at købe et sæt til 14.95.......de sidste
35,- ER altså godt givet ud.

Det var et par af mine tanker ......håber noget af det kan bruges.

MVH Peter C.

Fra : Peter C

Dato : 27-02-03 18:11

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=9016&n=2
> 0104

Sikke noget fusk...linket virker ikke.

Nå men på www.harald-nyborg.dk

Månedens Folder > El-værktøj > Side2 > POWER SUPER SLAGBOREMA.710WATT

kan den ses !

MVH Peter C.

Fra : Jesper Bach

Dato : 25-02-03 18:27

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message

> [...]
> hammerbor som næsten ikke er til at slide op.
> Mine hammerbor er 10 år gamle og ser ud (næsten) som nye.

Er din Powercraft borehammer så lige så gammel ? Min Bosch borehammer er
nemlig

Men borene har været skiftet flere gange

Jesper

Fra : Torbenth

Dato : 25-02-03 23:56

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse
> Er din Powercraft borehammer så lige så gammel ? Min Bosch borehammer er
> nemlig
>
> Men borene har været skiftet flere gange

Nej, jeg har en AEG som nu er 10 år gammel.
Men mit svar gik også på en billig boremaskine som kun skulle bruges engang
imellem. Desuden er der 2 års garanti på Pover Craft, det står på æsken.
Kender et par stykker som har Power Craft og de er udmærket tilfredse med
den efter et par års brug. Du skal forøvrigt ikke leje boremaskine mere end
nogle få gange før det er billigere at bruge 298,00 kr. som Power Craft
koster.

Mvh.
Torben