kompostbeholder???
Fra : jensen

Dato : 25-02-03 08:31

hej alle
det er sikkert rejst mange gange dette spørgsmål men hvor køber / henter man
en billig kompostbeholder? Jeg vil gerne have en "flytbar" da jeg endnu ikke
har fundet det perfekte sted til den, dvs. enten en tønde eller noget andet
smart? Men jeg synes det er ufatteligt dyrt at betale 1000 kroner for en
professionel kompostbeholder? Kan man hente nogen på fabrikker, som kan
bruges, eller finde nogen andre steder, som evt. kan benyttes til formålet?

hilsen Helle

Fra : Frederiksen

Dato : 25-02-03 18:02

> [...]
man
> en billig kompostbeholder? Jeg vil gerne have en "flytbar" da jeg endnu

Byg en selv af 4 lægter og en stak forskalningsbrædder. Lav den en meter på
hver led. Du kan sagtens sømme den sammen, men det holder bedre med skruer.
Husk at sætte brædderne med stort mellemrum (lige så stort som brædderne er
brede).

Nogle kommuner udleverer en, men de er typisk ret små - omkring 2-300 liter,
og det er altså for lidt.

En anden mulighed er at købe et pælebor. Så borer du et hul i køkken haven
(eller i staudebedet), og kommer din kompost ned i. Hullet skal bare være
60-80 cm dybt, så det er rimeligt nemt at gå til. Og så er du ude over
problemet med hvor den skal stå

Mvh Maria

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-02-03 18:30

Frederiksen skrev:

> Husk at sætte brædderne med stort mellemrum (lige så stort som brædderne er
> brede).

Hvorfor dog det?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jesper Klausen

Dato : 25-02-03 20:16

On Tue, 25 Feb 2003 18:30:09 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Hvorfor dog det?

Så der kan komme luft til.

Laver du kassen for tæt, så rådner dit haveaffald
istedet for at kompostere og de orme som ellers
skulle sørge for komposteringen vil dø af iltmangel.

Resultatet vil blive en kasse affald som lugter og
som ikke bliver til kompost.

mvh Jes

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-02-03 20:37

On Tue, 25 Feb 2003 20:15:42 +0100, Jesper Klausen
<nospam@invalid.mail.dk> wrote:

>Så der kan komme luft til.
>
>Laver du kassen for tæt, så rådner dit haveaffald
>istedet for at kompostere og de orme som ellers
>skulle sørge for komposteringen vil dø af iltmangel.

Om affaldet rådner eller komposterer kommer mere an på hvad man smider i
sin beholder, end det kommer an på om siderne er åbne eller lukkede.

Med åbne sider kommer man f.eks lettere ud for at bunken tørrer ud.

Det det kommer an på er at få indholdet i beholderen blandet så der er
groft og fint mellem hinanden. Og bunken skal være fugtig men ikke våd,
dvs. vandet _skal_ kunne løbe ud i bunden.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Frederiksen

Dato : 26-02-03 15:29

> Hvorfor dog det?

Fordi det giver bedre kompost - dvs, det gør det hos os. Vi har nemlig en
del køkkenaffald imellem også, og det er så vådt, at det blot rådner i en
tønde eller tæt beholder.

Min kompostbeholder er i øvrigt blot et hjørne i have, med lidt hegn rundt
om. Nemt, fungerer fint, og der er god plads til pindsvin.

Mvh Maria

Fra : Lars Clement

Dato : 25-02-03 21:00

Gennem mange år har jeg brugt 4 engangspaller som jeg slår "fødderne" af. De
holder typisk 2 - 3 år, men er gratis !

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-02-03 22:01

Mads Lie Jensen skrev:

> Om affaldet rådner eller komposterer kommer mere an på hvad man smider i
> sin beholder, end det kommer an på om siderne er åbne eller lukkede.
>
> Med åbne sider kommer man f.eks lettere ud for at bunken tørrer ud.

Det er netop også min erfaring. Min første kasse lavede jeg med
mellemrum på ca. 1 em mellem brædderne, og her oplevede jeg, at det
yderst materialet ofte tørrede ud. Den næste blev derfor lavet uden
mellemrum, og den fungerer bare som den skal.

Det kan desuden anbefales at lægge et stykke pressening oven på kassen
(hvis den er uden låg), da det holder på fugten i kassen, og er med
til at øge omsætningshastigheden (forudsat natuligvis, at materialet
er fornuftigt sammensat, som Mads også skriver).

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-03 18:12

On Tue, 25 Feb 2003 22:00:56 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>mellemrum på ca. 1 em

du sidder vist for meget med websider og css -

...men foråret er heldigvis faretruende nært - i morges sad der et par
stære i træerne og kvidrede da jeg kom på arbejde.

Fra : Helle Fuglsang

Dato : 26-02-03 09:33

men søde venner - det var jo en "flytbar" kompostkasse, jeg søgte - hvis man
laver en i træ, så er den vel ikke flytbar? Og hvis der ikke er en bund i -
ja, så er den jo ihvertfald slet ikke? Det jeg ledte efter var nok en
plastictøndeagtig ting, som jeg kunne bore huller i og så bruge?

hilsen Helle

Fra : Frederiksen

Dato : 26-02-03 15:27

> [...]
man
> laver en i træ, så er den vel ikke flytbar? Og hvis der ikke er en bund

Jamen den er jo alligevel tom, når du flytter den (tro mig, det er den), så
det er lige meget med bund. Og jo, de er ALT for små, de der forstørrede
plastikspande på et par hundrede liter - forresten, hvis du absolut vil
prøve, så husker jeg da et eller andet om regntønder til 150 kr? Silvan
eller Bauhaus har dem som regel. Du kunne jo forsøge dig med sådan en - husk
at lave huller i bunden og ingen låg - ja, det holder på fugten, men der
kan ikke komme fugt til den.

Mvh Maria

Fra : Helle Fuglsang

Dato : 26-02-03 17:58

tak for jeres råd - jeg tænker lige lidt mere over det:)

hilsen Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-03 18:15

On Wed, 26 Feb 2003 15:26:53 +0100, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>at lave huller i bunden og ingen låg - ja, det holder på fugten, men der

Det _kan_ være ret svært at få lavet dræn nok i sådan en plasttønde -
selv om man borer nok så mange huller. Men hvis der smides nogle grene
og andet groft materiale i bunden, så kan det nok gå an alligevel.

Fra : Sputnik

Dato : 26-02-03 22:45

husk

> Det _kan_ være ret svært at få lavet dræn nok i sådan en plasttønde -
> selv om man borer nok så mange huller. Men hvis der smides nogle grene
> og andet groft materiale i bunden, så kan det nok gå an alligevel.

Huller i bunden ???? Der skal slet ikke være bund i, det er jo ikke alle
orme der ser lige godt, og så kan det være svært finde hullerne.

Nå, spøg til side, Bruger man lukket beholder, er det en fordel
at bruge kompost-orme, så går det lidt hurtigere.
Jeg har 4 tagplader på højkant, vel omkring 1.5 x 1.5 og
ingen bund eller top og den kører fint.
Hilsen John

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-03 10:32

Helle Fuglsang skrev:

> [...]
> ja, så er den jo ihvertfald slet ikke? Det jeg ledte efter var nok en
> plastictøndeagtig ting, som jeg kunne bore huller i og så bruge?

Nu ved jeg ikke hvorfor Maria Frederiksen begynder at foreslå en kasse
bygget af træ, men det kunne tænkes, at hun ligesom så mange andre
ikke mener, at tønder (og også de "professionelle" beholdere) er
særligt velegnede til at kompostere i -- simpelthen fordi de er for små.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-03 18:53

Mads Lie Jensen skrev:

> du sidder vist for meget med websider og css -

Ja, åbenbart.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock