Alt for stor repos
Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 12:49

Min nabo og jeg - vi bor øverst i en ejendom bestående af ejerlejligheder -
deler en repos (trappeafsats), der er kæmpestor - 260x310 cm.

Det er en helt balsal, vi har udenfor vores døre *S*

Den er så stor, at vi snildt kan tage lidt mere end halvdelen af afsatsen;
dele den største del i to og lægge til hver vores lejlighed. Så kan vi hver
få en lille entre på cirka 120x200 cm. Og udenfor vores hoveddøre vil der så
efterfølgende være en repos på størrelse med dem, der er på de øvrige etager
under os: 100x260 cm

For min nabo vil det være en stor gevinst at få en ny entre. Det vil nemlig
betyde, at hendes lillebitte badeværelse kan udvides i hendes nuværende
entre, så hun kan få en god bruseniche - i stedet for som nu, at skulle tage
bad i "hele" badeværelset.

For mit vedkommende er gevinsten mindre på grund af dørenes placering og
lejlighedens indretning i øvrigt. Jeg vil dog stadig få så meget ud af det,
at jeg fornemmer det vil være udgiften værd. Medmindre der er andre udgifter
forbundet med ombygningen end at sætte nye skillevægge op, flytte hoveddøre,
flytte et par lamper, lægge nyt gulv. Tapetsere og male.

Vi kan ikke forestille os, at ejerforeningen vil have nogen indvendinger,
men det undersøger vi selvfølgelig. Vil dog først lige hitte ud af, om det
overhovedet vil være muligt og/eller lovligt.

Jeg mener i øvrigt at have set et sted, at en del af gangarealet faktisk
allerede ER regnet med til lejligheden - men jeg har lige været ved at kigge
i mine papirer på lejligheden og kan faktisk intet sted se, om det forholder
sig sådan - og hvor meget det i givet fald handler om.

På afsatserne under os, er pladsen med i lejlighederne. For vores
vedkommende ser det anderledes ud, fordi vores lejligheder er gamle
klubværelser, der for cira 25-30 år siden blev bygget om til to lejligheder.
Vi er overbeviste om, at bygherren ikke har tænkt sig om med indretningen og
derfor overladt en alt for stor del af pladsen til repos.

Har nogen af jeres konkret viden om eller erfaring med sådan et projekt?

Kræver det tilladelse fra nogen? Ejerforening/off. myndigheder.
Vil det udvide lejlighedernes areal - ændre på fordelingstallene i
ejerforeningen?
Vil gipsvægge og de nuværende yderdøre (brandsikre døre) være lovlig
adskillelse - eller skal der mures op?

Mvh. Lisbeth

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 15:33

> Vil gipsvægge og de nuværende yderdøre (brandsikre døre) være lovlig
> adskillelse - eller skal der mures op?
>

> Mvh. Lisbeth

I skal finde ud af hvilken klasse det skal opføres i(BS60/90/120). Når i ved
det,så kan i så finde de forskellige konstruktions muligheder og her er
gipsvægge da en mulighed. I skal også tænke på reposen, om den også skal
brandsikres, nu hvor den bliver til jeres entre gulv(det burde den nu være
fra før, så ilden ikke går fra trappe rummet gennem Reposen og ned i loftet
på underboens entre), og for den sags skyld også loftet.

Så hvis alt det bureaukratiske kommer i stand skulle det ikke tage andet end
et par dage flytte døre og vægge ud, det lyder ganske uproblematisk.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 15:42

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I skal finde ud af hvilken klasse det skal opføres i(BS60/90/120).

Takker for tippet *S*

Men hvordan finder man ud af, hvilke klasse det skal opføres i?
Og hvad er (BS60/90/120).

> [...]
loftet
> på underboens entre), og for den sags skyld også loftet.

Der er gips på loftet.
Vægge er murede.
Og vores hoveddøre er af den brandsikre slags.
Det er vist al den brandsikring, der er på vores etage.

Nedenunder er noget af træværket (det over dørene) malet med brandhæmmende
snask, tror jeg.

Mvh. Lisbeth

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 16:11

> Takker for tippet *S*

hvad betyder *S* egentligt?

> Men hvordan finder man ud af, hvilke klasse det skal opføres i?
> Og hvad er (BS60/90/120).

En nem, men ikke sikker metode er at se i dørfalsen, om der sidder en mærkat
hvor klassen står på(kan jo være forkert dør eller udgået klasse). Ellers
står det i Bygnings reglementet der kan lånes på biblioteket, du kan måske
nå det i dag.

> Og hvad er (BS60/90/120).

BrandSikker i 60/90/120 minutter og der må kun bruges ikke brandbare
materialer i konstruktionen. Gips, stål og mineraluld f.eks.

En enden klasse er BD30/60 som betyder at den skal holde branden ud i 30
eller 60 minutter men må gerne indeholde brandbare materialer såsom træ.

> loftet
>
> Der er gips på loftet.

Er der nok gips? Og er konstruktionen BrandSikker eller kun BrandDrøj (med
brandbare materialer). Det er nok mest sandsynligt at det hele er som det
skal være, men find ud af hvad kravet for jeres opgang er. Så kan i jo se om
det er i orden.

> [...]
> Det er vist al den brandsikring, der er på vores etage.
>
> Nedenunder er noget af træværket (det over dørene) malet med brandhæmmende

Det der er et lidt kompliseret emne, for kravene til en trappe opgang er
ganske strenge, fordi den både kan fungere som en flugtvej eller en mulig
brandspreder, afhængig af hvor branden opstår. Og hvis der også er en køkken
trappe er det nogle andre regler igen. Men altsammen stå i bygnings
reglementet eller du kan spørge en byggesagkyndig (arkitekt eller
konstruktør e.lign). Der skal tages udgangpunkt i det konkrete tilfælde.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 16:51

> hvad betyder *S* egentligt?

*S* = smil

> En nem, men ikke sikker metode er at se i dørfalsen, om der sidder en
mærkat
> hvor klassen står på(kan jo være forkert dør eller udgået klasse).

Der står BD-30

> Ellers står det i Bygnings reglementet der kan lånes på biblioteket, du
kan måske
> nå det i dag.

Har fundet Bygningsreglementet (BR-95) på nettet -
http://www.clh.dk/br95/br95.htm - men kan ikke lige hitte dét, der synes
aktuelt i netop vores situation. Det er der ganske givet, men jeg kan ikke
lige HVAD der er aktuelt for os. Det kræver vist en fagmand.

> Er der nok gips?

Hvad er NOK? *S*

> Og er konstruktionen BrandSikker eller kun BrandDrøj

Hvordan ved man det?

> Det er nok mest sandsynligt at det hele er som det
> skal være, men find ud af hvad kravet for jeres opgang er.
> Så kan i jo se om det er i orden.

Det er langt fra sikkert, at det er, som det skal være.
Har fundet ud af, at lejlighederne er bygget af en Karl-Smart, der ville
tjene hurtige penge. Min bruseniche var eksempelvis opbygget med en
almindelig spånplade som bund. Ikke engang vandfast spånplade, var der
anvendt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-02-03 19:09

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktuelt i netop vores situation. Det er der ganske givet, men jeg kan ikke
> lige HVAD der er aktuelt for os. Det kræver vist en fagmand.

Der skal laves et projekt, indeholdende det nødvendige tegningsmateriale og
beskrivelse, da ombygningen vil kræve en myndighedsgodkendelse.

> Hvordan ved man det?

Se f.eks. bilag 3 "Brandtekniske eksempler" til BR-95. Her er eksempler på
bygningsdele og beklædninger mv., der tilfredsstiller de brandtekniske krav.

Mit råd er - snak med en der ved noget om disse ting. (Og det er ikke en
håndværker. Det er en bygn.konstr/ark/ing)

Mvh - Martin

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 22:37

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Mit råd er - snak med en der ved noget om disse ting. (Og det er ikke en
> håndværker. Det er en bygn.konstr/ark/ing)

Det vil vi gøre!
Tak for råd!

Mvh. Lisbeth

Fra : Møller

Dato : 26-02-03 19:48

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> "Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

Kan man ikke få en arkitekt fra RD til at se det uden beregning.
prøv at ring til det lokale kontor for Realkredit Danmark
--
Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 19:52

> mærkat
>
> Der står BD-30

Laveste klasse. Ganske ringe for en hoveddør, du bør overveje at skifte den,
for din egen sikkerheds skyld, nu hvor der alligevel skal laves om.

> [...]
> aktuelt i netop vores situation. Det er der ganske givet, men jeg kan ikke
> lige HVAD der er aktuelt for os. Det kræver vist en fagmand.

Det du har fundet, er en lille del der omhandler reglerne for handicappet.
Og jo det kræver lidt indsigt eller forståelse for faget, men det er ikke
umuligt at sætte sig ind i. Om ikke andet, så for at kunne føre en samtale
med den byggesagkyndige.

> Hvad er NOK? *S*

Det var er det jeg mente, du ved det først når du kender kravene .

> Hvordan ved man det?

Ved at se på konstruktionen. En fagmand kan se og høre meget ved at banke og
bore lidt i konstruktionen.

> [...]
> tjene hurtige penge. Min bruseniche var eksempelvis opbygget med en
> almindelig spånplade som bund. Ikke engang vandfast spånplade, var der

Du er nødt til at få en ud og se på forholdene, det er ikke muligt for mig
at hjælpe dig ordentligt.
Og husk håndværkere skal udføre det andre planlægger, så få en
byggesagkyndig ud og se på det, nu det er en trappe opgang og lidt
kompliceret. Det koster ca. 400 kr. i timen + moms.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 21:01

> Laveste klasse. Ganske ringe for en hoveddør, du bør overveje at skifte
den,
> for din egen sikkerheds skyld, nu hvor der alligevel skal laves om.

Jeg har cirka en halv time til at komme i branddykkerudstyret, om galt skal
være *S*

Er ikke sikker på, at jeg vil ofre flere tusinde på en ny dør. Under mig er
der flere etager med gamle, gamle døre. Skal vi brandsikres vil jeg nok
vente til hele ejerforeningen evt. er med på tanken. Og jeg har trods alt
også en bagdør 8 meter fra fordøren) at smutte ud af, hvis det går galt. Og
med røgalarm i entreen vågner jeg nok, længe før branden er gået gennem
døren.

> Det du har fundet, er en lille del der omhandler reglerne for handicappet.

Nahh... ja, det var den første side jeg fandt BR-95 på. Jeg fandt det
rigtige, men kopierede det forkerte link til mailen *S*

> Du er nødt til at få en ud og se på forholdene, det er ikke muligt for mig
> at hjælpe dig ordentligt.

Få en ud.. joda. Men hva'for-en? *S*

> Og husk håndværkere skal udføre det andre planlægger, så få en
> byggesagkyndig ud og se på det, nu det er en trappe opgang og lidt
> kompliceret. Det koster ca. 400 kr. i timen + moms.

En en tømrer "byggesagkyndig" nok?

Og hvis nej.. "hvad for en" skal jeg så få ud?

Mvh. Lisbeth

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 21:44

> En en tømrer "byggesagkyndig" nok?
>
> Og hvis nej.. "hvad for en" skal jeg så få ud?

Byggesagkyndige er gerne tilknyttet større byggefirmaer og arkitekter. Du
kan ringe til en arkitekt og fremlægge ham sagen telefonisk så finder du ud
af om det hans område. Det er det samme som med håndværkere, nogle bygger
nye huse og andre laver kun køkkener.

Du vil få svar på dine spørgsmål når han kommer og ser på sagen. Hvis du så
beslutter dig for at gøre det, laver han et projekt(skitster,tegninger og
forklaringer) som kan sendes til kommune til godkendelse, og siden bruges
til tilbuds indhentning fra håndværkere.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 21:51

> Byggesagkyndige er gerne tilknyttet større byggefirmaer og arkitekter.

Tusinde tak for de mange gode tips og råd!

Mvh. Lisbeth

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 22:04

> Tusinde tak for de mange gode tips og råd!

Du kan evt. søge under "bygningskonstruktør" på google så er der nogle links
imellem til firmaer hvor de er tilknyttet.

Her f.eks.: http://www.boligarkitekten.dk/medarbejder/vores_team.htm

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-02-03 19:11

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En en tømrer "byggesagkyndig" nok?

Nej.

> Og hvis nej.. "hvad for en" skal jeg så få ud?

Kender du ikke en som kender en som har en fætter............ som er
bygn.konstr/ark/ing eller lign.

Det er oftest den billigeste løsning

Det kan hurtigt blive dyrt hvis man bare ringer til en tilfældig
byggerådgiver.

Så skal man påregne at det koster ca. 500-800,- i timen.

Mvh - Martin

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 20:25

> Kender du ikke en som kender en som har en fætter............ som er
> bygn.konstr/ark/ing eller lign.

Nej *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-02-03 21:59

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e58b4d7$0$1781$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
hoveddøre vil der så
> efterfølgende være en repos på størrelse med dem, der er på de

Snip

> [...]
>
> Kræver det tilladelse fra nogen? Ejerforening/off. myndigheder.
> Vil det udvide lejlighedernes areal - ændre på

Mht ejerforeningen er der ingen vist ingen tvivl om at den skal
godkende projektet. Hvis fordelingstallene er baseret på
m2-antallet vil ejerforeningen vel kræve disse justeret, hvilket
indebærer tinglysning af nyt fordelingstal på alle lejligheder i
foreningen. Dete koster 1.400 kr. alene i tinglysningsafgift pr
lejlighed i foreningen.
Det kan hurtig blive nogle dyre m2 ............

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 22:36

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Mht ejerforeningen er der ingen vist ingen tvivl om at den skal
> godkende projektet.

Det er jeg da i tvivl om. Hvis en del af gangarealet faktisk er indregnet i
lejlighedernes areal og som sådan tilhører lejlighederne, er der
sandsynligvis kun tale om, at projektet skal gennemføres med respekt for,
hvordan der i øvrigt ser u ud i opgangen..... ligesom man kan skifte et
vindue uden ejerforeningens tilladelse, når blot man sørger for, at det sker
med respekt for huset stil og farver... du ved nok, hvad jeg mener *S*

Men vi kunne ikke drømme om at gennemføre det uden at snakke med
ejerforeningen *S*

> [...]
> indebærer tinglysning af nyt fordelingstal på alle lejligheder i
> foreningen. Dete koster 1.400 kr. alene i tinglysningsafgift pr

Jamen som sagt..... hvis arealet allerede ER indregnet i vores lejligheders
areal, vil der selvfølgelig ikke være behov for at ændre fordelingstallene.

> Det kan hurtig blive nogle dyre m2 ............

Ja!

Koster det mere end selve udgiften til at lave skillevægge etc. bliver det
nok for dyrt.

Mvh. Lisbeth