Piletræer
Fra : Tove

Dato : 20-02-03 11:02

Har nogen erfaring med piletræer????

Pilene er plantet som ammetræer mellem ege træer. Man har savet pilene ned i
ca. 15-20 cm. højde. Selvfølgelig med det resultat at pilene skyder helt
vildt. De nye skud er af nok 2½ - 3 meter høje og rimelig tykke.
Jeg har prøvet at fjerne de nye skud med en kraftig buskrydder, men det er
faktisk en umulig opgave. Da det er et temmelig stort areal det drejer sig
om, er løsningen med en ørnenæb også ubrugelig.
Jeg kan jo også levende forestille mig, at de vil skyde endnu mere når jeg
får dem klippet ned eller er der en chance for at egetræerne kan "kvæle"
pilene. Jeg synes det er lidt af et problem for mig. Måske er jeg nødt til
at leje en motorsav, men problemet er der vel hurtigt igen eller hvad??
Brugen af Round up er nok udelukket.

Mvh Tove

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-02-03 11:48

Tove wrote:
> Har nogen erfaring med piletræer????

....har haft pil som hæk: de skal skæres ned 3 gange om året...

....til sidst fjernede jeg dem - de groede bare for vildt...
Hans

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 20-02-03 19:03

> ...har haft pil som hæk: de skal skæres ned 3 gange om året...
>
> ...til sidst fjernede jeg dem - de groede bare for vildt...
Der kan også købes langsom voksende pil som kun bliver en meter høje.
Gunnar

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-02-03 20:11

Gunnar Grooss wrote:

> Hej
> Der kan også købes langsom voksende pil som kun bliver en meter høje.
> Gunnar

Jeg har set nogen som kun blev 15cm høje

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-03 16:45

On Thu, 20 Feb 2003 11:02:01 +0100, "Tove" <t@fritid.tele.dk> wrote:

> [...]
>faktisk en umulig opgave. Da det er et temmelig stort areal det drejer sig
>om, er løsningen med en ørnenæb også ubrugelig.

En rundsavsklinge på en stor buskrydder burde kunne klare det. Jeg kan i
hvert fald få min buskrydder til at æde sig gennem træer på helt op til
6-7 cm med en god skarp klinge.

> [...]
>at leje en motorsav, men problemet er der vel hurtigt igen eller hvad??

Ja, pilen vil skyde igen når du skærer dem ned. Med tiden vil egetræerne
nok skygge så meget at pilene ikke vil trives mere, men der går nok
nogle år.

Hvis egetræerne ellers er ved at have en god størrelse, så kan man også
nøjes med at klippe pilene tilbage hvert andet år. Når de nu forgrener
sig så godt, så giver de formentlig godt med læ fra bunden.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.