Mår på loftet !!!
Fra : Per Emborg

Dato : 19-02-03 23:58

Hva dælen skal man gøre når man opdager at man har sådan en på loftet

Så den og hørte den her i aften , den var gået hel i panik da den åbenbart
ikke kunne komme ud , den hylede og rende helt vild rundt

Og det er en stor satan over 40 - 50 cm

--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 20-02-03 00:06

"Per Emborg" skrev
> Hva dælen skal man gøre når man opdager at man har sådan en på loftet
>
> Så den og hørte den her i aften , den var gået hel i panik da den åbenbart
> ikke kunne komme ud , den hylede og rende helt vild rundt

Det er ikke panik, men almindelig måropførsel.
Læg mølkugler på loftet. Den kan ikke udstå lugten.

Mvh
Merethe

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-02-03 07:43

Merethe Nielsen wrote:

> "Per Emborg" skrev

> Det er ikke panik, men almindelig måropførsel.

deres søde kærlighed

> Læg mølkugler på loftet. Den kan ikke udstå lugten.

Måren holder rotterne væk

Fra : Per N

Dato : 20-02-03 08:04

On Wed, 19 Feb 2003 23:58:02 +0100, "Per Emborg"
<FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> wrote:

>Hva dælen skal man gøre når man opdager at man har sådan en på loftet

Du kan enten købe en mårfælde eller låne en hos Falck.
En ny fælde koster f.eks. 195,- hos Harald Nyborg.

Sådan en fanger måren levende og uskadt, og så kan
du køre den ud i skoven og slippe den fri.
Bare sørg for at køre den et godt stykke væk. Læsser du
den ud kun et par km hjemmefra, så kommer den nemt igen.
Evt. kan Falck sikkert også skaffe den af vejen for dig.

mvh Per

Fra : Lars Jensen

Dato : 20-02-03 11:38

On Thu, 20 Feb 2003 08:03:58 +0100, Per N <nospam@nospam.com> wrote:

>Du kan enten købe en mårfælde eller låne en hos Falck.
>En ny fælde koster f.eks. 195,- hos Harald Nyborg.

Et godt lokkemiddel til fælden er rå æg med et lille hul i skallen.
Man skal undlade at røre fælden med hænderne for at undgå
menneskelugt, tag evt. et par handsker på, som du har rodet rundt i
jorden først.
Fælden placeres bedst på jorden i nærheden af indgangshullet, da den
så er lettere at tilse, end hvis den er på loftet.

I stedet for at køre den væk kan man helt lovligt få en jæger til at
skyde den - så kommer skadedyret med garanti ikke igen (men måske dens
fætter, hvis man ikke sørger for at spærre adgangsvejene). Hvis måren
har fået unger (muligt februar-juli) har man pligt til at finde og
aflive dem.

Lars

Fra : Tove

Dato : 20-02-03 10:37

Jeg har fanget mange husmår i en fælde -omkring en 17-18 stykker. Det er et
tålmodigheds-projekt, da en mår er meget snu og nok også lidt bange. Køb en
fælde i et byggemarked eller lån/lej en hos falck.
Jeg plejer at lægget et æg i fælden og et udenfor. Efter flere dage
begynder måren at vise interesse for ægget udenfor fælden og spiser det. Læg
et nyt æg. Efterhånden flyttes ægget længere og længere ind i fælden. I
sidste fase er måren blevet så dus med fælden, at du kan nøjes med ægget
inde i fælden. På et tidspunkt vil den "dumme sig" og gå helt ind i bunden
af fælden, hvorved den smækkes.

Næste problem. Dyret er du nok nødt til at få aflivet. Jeg plejer at gasse
dem. Måren mærker intet, sover blot stille ind i døden.Put fælden i en sort
affaldssæk og sæt sækken til
udstødningesrøret på en bil. Jeg plejer at aliere mig med en bil uden
katalysator. Jeg er nemlig meget i tvivl om effekten, hvis der er
katalysator på. Hvis du vælger at lukke måren ud i naturen igen, skal du
køre den meget langt væk. Den har efter sigende en jagtradius på omkring 30
km.

Per Emborg <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b3126o$qmi$1@sunsite.dk...

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-02-03 14:13

> [...]
> affaldssæk og sæt sækken til
> udstødningesrøret på en bil. Jeg plejer at aliere mig med en bil uden

Og når den så er afgået ved døden, kan du indlevere den til en
konservator og få den udstoppet. Den kan se flot ud på toppen af reolen.

mvh

Ole-J

Fra : Per Emborg

Dato : 20-02-03 18:42

Tak for rådene

Nu må vi se hvad dyret siger , og nej den skal da ikke aflives , den skal
svigermor sku ha :)))

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-02-03 22:58

In article <b3126o$qmi$1@sunsite.dk>, FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk
says...
> [...]
>
> Så den og hørte den her i aften , den var gået hel i panik da den åbenbart
> ikke kunne komme ud , den hylede og rende helt vild rundt

Måren bryder sig efter sigende heller ikke om musik (støj). Prøv at
sætte en transistorradio eller en højtaler forbundet til dit stereoanlæg
op på loftet og lad det spille høj musik hele dagen (hvor måren gerne
vil sove efter nattens jagt).
Et andet råd er at sætte en underkop med hjortetaksolie op på loftet (et
sted hvor den ikke bliver væltet, for det stinker ad h.... til) Det
bryder den sig heller ikke om.

Mvh Steen

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-02-03 10:33

Steen Andersen skriver:

> [...]
> sætte en transistorradio eller en højtaler forbundet til dit stereoanlæg
> op på loftet og lad det spille høj musik hele dagen (hvor måren gerne

Jep, det har vi afprøvet og haft held med hjemme hos mine forældre. Vi børn blev
sendt på loftet med grydelåg og diverse andre larmende genstande, og måtte larme
lige så meget vi lystede, jo mere jo bedre. Efter at have gjort det en times tid
i 5-6 dage, ja så tog måren sit gode tøj og flyttede!
Hilsen Dorthe
http://www.kishka.dk/dorthes/