Ormehuller i afhøvlet gulv :-(
Fra : Trine Piltoft

Dato : 17-02-03 23:01

Hejsa!

Jeg har netop afhøvlet gulvet i min gang (der var et tykt mørkt lag
lak/fernis eller hvad det nu er man har brugt), og de fleste steder ser det
ret så pænt ud, men........i nogle af brædderne er der temmeligt mange spor
efter et gammelt ormeangreb
En kollega foreslog at jeg skulle fylde hullerne op med en blanding af lim
og savsmuld, og dem jeg snakkede med om det synes det lød som en fin ide.
Som sagt så gjort - dvs. næsten da, for resultatet bliver ikke ret godt.

Jeg har prøvet to forskellige "metoder". Den ene var at fylde lim i
hullerne, trækker overskydende lim af med en spartel, og derefter drysse
savsmuld hen over. Dette har jeg gentaget efter at den første blanding er
sunket lidt sammen.

Den anden metode var at blande lim og savsmuld fra start af, og spartle ned
i hullerne.

Begge dele giver en mørk kant med noget lyst indeni, og det ser ikke
specielt imponerende ud

Gør jeg det mon forkert?? Er der nogen her der har prøvet noget tilsvarende
og som har nogle gode fif? Eller skal jeg bare "opgive" og overbevise mig
selv om at ormehuller er en del af "charmen" ved et gammelt hus *g*?

Af yderligere oplysninger kan nævnes at det er meningen gulvet skal
behandles med hvidpigmenteret olie.

Mvh. Trine

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 17-02-03 23:36

Eller skal jeg bare "opgive" og overbevise mig
> selv om at ormehuller er en del af "charmen" ved et gammelt hus *g*?

Om det du nævner rent teknisk er muligt, skal jeg ikke kunne sige, men
personligt synes jeg, ormehuller er en del af charmen ved et gammelt hus
(bor selv i et) . Eneste alternativ er vel at lægge et nyt gulv.

Mvh.
Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-02-03 00:04

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> selv om at ormehuller er en del af "charmen" ved et gammelt hus *g*?
>
> Af yderligere oplysninger kan nævnes at det er meningen gulvet skal

Du kan købe plastisk træ i flere nuancer, til at spartle/reparere med.
Spørg ej hvor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik

Dato : 18-02-03 00:15

> tilsvarende

> Du kan købe plastisk træ i flere nuancer, til at spartle/reparere med.
> Spørg ej hvor.

Jeg har set dem hos byggemarkederne, farvehandleren og Bilka.

Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-02-03 03:59

> Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en

> Du kan købe plastisk træ i flere nuancer, til at spartle/reparere med.
> Spørg ej hvor.

Men hvis det skal hvidpigmenteres vil det plastiske træ vel ikke tage imod
farven?

- Martin

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 18-02-03 10:29

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis det skal hvidpigmenteres vil det plastiske træ vel ikke tage imod
> farven?

Niks, i hvert fald ikke på samme måde som gulvet! Hold dig fra det. Så er
det bedre at lade dem være som de er!

Mvh. Larsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 18-02-03 13:45

> [...]
> selv om at ormehuller er en del af "charmen" ved et gammelt hus *g*?
>
> Af yderligere oplysninger kan nævnes at det er meningen gulvet skal

Metoden skulle nu være god nok. Der er dog lige en enkelt detalje, som jeg
har erfaret - det er ikke ligegyldigt hvilken type lim der benyttes - det
skal være den hvide trælim! Jeg har prøvet en opskummende lim, og det gav
ikke noget særligt godt resultat - massen blev ret mørk da den tørrede.

Husk også at komme nok savsmuld i blandingen - den skal være temmelig tyk.

....og så skal savsmuldet være rent - dvs. uden lak, fernis eller anden
overfladebehandling.

Du kan muligvis få problemer med at olien ikke vil trænge ned i
reparationerne. Så skal du til at eksperimentere med at komme pigment i
lim/savsmuldsblandingen!

/Martin

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-02-03 23:09

Tak for svarene!

Jeg besluttede mig for at ormehuller er en del af "charmen" og opgave at
gøre noget ved det. Turde ikke give mig ikast med plastisk træ, med risiko
for at pigmenteringen blev for uens. Resultatet er blevet rimeligt - jeg
skulle vist bare lige komme mig over "skuffelsen" med ormehullerne

Mvh. Trine