Nye spær på gammel tagkonstruktion
Fra : Grønne

Dato : 17-02-03 19:45

Jeg skal ha nyt tag på og i den forbindelse komme det måske på tale at
spærene skal skiftes, men jeg ved ikke halt hvordan det skal gøres. Jeg ved
godt jeg skal ha en fagmand til arbejdet, men der for kunne det være rart at
finde ud af hvordan jeg griber det an.

Problemstilling : De gamle spær hviler på bjælkelaget, som så hviler på
remmen og når jeg fjerner de gamle spær skal bjælkerne jo blive. Men hvad
skal de nye spær nu hvile på ? De kan ikke stå på de gamle bjælker, der er
alt for langt igennem og de kan ikke så nemt komme ned på remmen, der ligger
nogen af de gamle bjælker i vejen.

Løsningsforslag : Man kunne ligge 2 nye remme i hver side og så købe spær
med spærfod og skunkbjælke, men så vil de 2 nye remme stødte et stykke inde
på det gamle bjælke lag.

Er der nogen der ved hvordan det gøres, så ville jeg meget gerne høre en
forklaring.

Med venlig hilsen

Anders Grønne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-02-03 21:52

"Grønne" wrote:

> [...]
> godt jeg skal ha en fagmand til arbejdet, men der for kunne det være rart at

Du er sikker på at det ikke bare er lægterne, som skal skiftes?

Fra : Grønne

Dato : 17-02-03 22:40

> Du er sikker på at det ikke bare er lægterne, som skal skiftes?

Det håber jeg på, men der er nogen af spærene der er en smugle mugne,
så...... det er ikke sikker endnu. Jeg skal ha en byggesagkyndig på og han
kan nogen også hjælpe med hvordan det gøres hvis de skal skiftets. Men hvis
der nu var nogen her der viste det så kunne jeg tænke på noget andet.....

/Grønne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-02-03 20:18

"Grønne" wrote:

> Det håber jeg på, men der er nogen af spærene der er en smugle mugne,

Har ingen betydning, bare de ikke er rådne.

> [...]
> der nu var nogen her der viste det så kunne jeg tænke på noget andet.....

Ingen kan sige noget om noget der værket er beskrevet eller afbilledet

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 20-02-03 22:33

> [...]
ved
> godt jeg skal ha en fagmand til arbejdet, men der for kunne det være rart

Du skal finde ud af om du vil bruge tagetagen til beboelse engang i
fremtiden. Hvis ikke, kan du lægge nye remme oven på bjælkelaget og så
gitterspær på.

Ellers er der rigtigt mange parametre der skal tages i betragtning.
Kan det eksisterende bjælkelag klare de kommende belastninger.
Er de eksisterende spær i en sådan tilstand at opretning næsten er lige så
dyrt som at smide nye spær på, som så passer til isoleringen.
Vil det være en fordel med større taghældning så der bliver mere fri højde i
tagrummet.
Let eller tung tagdækning.
Lokalplan.
Find selv på flere.

> [...]

> Løsningsforslag : Man kunne ligge 2 nye remme i hver side og så købe spær
> med spærfod og skunkbjælke, men så vil de 2 nye remme stødte et stykke

Ikke nødvendigvis.

Der findes mange forskellige spærkonstruktioner, du er nødt til at få en
byggesagkyndig(arkitekt eller bygningskonstruktør) ud for at se på de
aktuelle forhold, som tagudhæng/skalke, hældning,
tærrenklasse/vindpåvirkning, bjælkelag, osv. de penge(5-10.000 kr.) er
hurtig sparet senere. Du må ikke lade tømrermesteren vejlede dig, ihvertfald
ikke ham der skal lave arbejdet.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"