Udluftning af cirkulationspumpe
Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 16:33

Hejsa, min cirkulationspumpe til varmtvands beholderen har fået luft ind så
nu står den og "snurre" uden at pumpe varmt vand ind i beholderen.
Har i nogen ide til hvordan man kan fjerne det luft.
Det skal lige siges at pumpen ligger horisontalt, besværliggør det
udluftningen?

mvh
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-03 16:59

Torben Jensen <torben.jensen@bpanet.dk> skrev i en
> [...]

> Har i nogen ide til hvordan man kan fjerne det luft.
> Det skal lige siges at pumpen ligger horisontalt, besværliggør det

Der er sikkert opstået undertryk på sugesiden, eller der er skidt i
lamellerne, ellers skal den udlufte sig selv omgående. Nem at skille ad for
rensning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 17:52

> Der er sikkert opstået undertryk på sugesiden, eller der er skidt i
> lamellerne, ellers skal den udlufte sig selv omgående. Nem at skille ad
> [...]
Skal jeg ikke tappe alt vandet af inden jeg skiller pumpen ad? Det er de 4
skruer som sidde i hvert hjørne af huset ikke?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 18:27

"Torben Jensen" <torben.jensen@bpanet.dk> wrote in message
> for
> >
> Skal jeg ikke tappe alt vandet af inden jeg skiller pumpen ad? Det er de 4
> skruer som sidde i hvert hjørne af huset ikke?

Inden du kaster dig ud i alt det der, har du så prøvet at løsne "midten" af
pumpen?

På de fleste sidder der en skrue på størrelse med en 2-5 krone, som skal
drejes løs indtil der kommer vand ud, stram den derefter igen og pumpe
skulle gerne virke igen.

Grund: Pumpen er IKKE selvtømende når den ligger horisontalt!

\MK

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 18:36

> [...]
> skulle gerne virke igen.
>
> Grund: Pumpen er IKKE selvtømende når den ligger horisontalt!

Det er en grunfos pumpe mere kan jeg ikke se da selve "huset" vender væk
fra mig ind i skabet. Jeg kan kun se de to tilslutninger samt bunden, men
det føles ikke som om der er en skrue midt på den.

mvh
Torben

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 20:07

> Det er en grunfos pumpe mere kan jeg ikke se da selve "huset" vender væk
> fra mig ind i skabet. Jeg kan kun se de to tilslutninger samt bunden, men
> det føles ikke som om der er en skrue midt på den.

Hvis du går ind på fx www.haraldnyborg.dk og søger på 2207 kan du se et
billede af "bagsiden" hvor skruen er.

Måske kan du nå den med en mønt, rillen er bred.

\MK

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 20:38

> Hvis du går ind på fx www.haraldnyborg.dk og søger på 2207 kan du se et
> billede af "bagsiden" hvor skruen er.
>
> Måske kan du nå den med en mønt, rillen er bred.
>
> \MK

Ok der sidder et dæksel kan jeg fjerne det ?
Så prøver jeg med det samme.

Torben

Fra : Anders A.

Dato : 17-02-03 20:42

> Ok der sidder et dæksel kan jeg fjerne det ?

Det skinende metal, er skruen.

\MK

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 21:01

> Det skinende metal, er skruen.
>
> \MK

Tak for det Anders, nu har jeg slåsset med den skide pumpe siden kl 17.00 så
det er da lige sådan en bemærkning man har brug for.

p.s. der er ikke nogen skrue under dækslet. Desværre.

mvh
Torben

Fra : N/A

Dato : 17-02-03 21:05

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 21:05

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at holde et lille lommespejl op bag pumpen og lyse med en
> lommelygte for at se bagsiden.
> Hilsen, Frank

Hej Frank, har kikket efter, der er ingen skrue. Der er nok en afart af en
pumpe åbenbart.

mvh
Torben

Fra : Torben Jensen

Dato : 17-02-03 21:45

> Hej Frank, har kikket efter, der er ingen skrue. Der er nok en afart af en
> pumpe åbenbart.
>
> mvh
> Torben

Jeg satte mig, sammen med en pilsner, ud til pumpen og tændte/slukkede den
ca. 200 gange og nu er alt luften næsten ude, tusind tak til alle dem som
prøvede at hjælpe, også dem som bare kom med en sjov bem., nu kan jeg godt
grine af det.

mvh
Torben

Fra : Anders A.

Dato : 17-02-03 21:43

> "edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hej Frank, har kikket efter, der er ingen skrue. Der er nok en afart af en
> pumpe åbenbart.

Wups, sorry.

Jeg har lige kigget på billedet igen. Der er to skruer.

En stjerneskrue og en rund skive med en rilleover.

Stjerneskruen er kun til el dækslet.

Der er den "store" runde på bagsiden.

\MK

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-03 21:53

> [...]
>
> "edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hej Frank, har kikket efter, der er ingen skrue. Der er nok en afart af en

Skal du adskille pumpen, kommer der vand - lige til der ikke er mere. I
mange tilfælde kan man lukke med en hane på hver side af pumpen. Og ja, den
skilles ad ved de 4 umbrachoskruer. Hvis den er ren (nok) er tilgangen for
langsom, eller hvis den er regulerbar, kører den for hurtigt til
rørføringen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen