Træpilleovne
Fra : Kim

Dato : 16-02-03 15:25

Nogen som har erfaring med ovne til pillefyring. Tænker
specielt på:
http://www.titanheating.dk/index.html

Reklamer er jo taknemmelige, men umiddelbart ligner det
en god erstatmimg for brændeovnen...

Mvh, Kim

Fra : Per

Dato : 16-02-03 17:27

Ja god fordi den kan køre om natten og når man ikke er der. Har ikke et selv
et, men tænker på at investere i et.
Jeg ved der er forskellige billige pille fyr på www.vvs-grossisten.dk
måske du kan sammenligne priser dér mm.

Mvh Per

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 10:16

"Per" <plarsenn@privat.dk> wrote in message
> Ja god fordi den kan køre om natten og når man ikke er der. Har ikke et
> [...]

Jeg tror at du tænker på et fyr og Kim på en brændeovn.

En brændeovn er den der står i stuen og et fyr er det man har i bryggerset.

\MK

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 10:13

> [...]
> specielt på:
> http://www.titanheating.dk/index.html
>
> Reklamer er jo taknemmelige, men umiddelbart ligner det

Ja, jeg har en Mini LUX (http://www.titanheating.dk/miniNY.data.html)

Jeg er mere end glad for den!

Men hvad vil du vide?

\MK

Fra : Kim

Dato : 17-02-03 17:23

> Ja, jeg har en Mini LUX (http://www.titanheating.dk/miniNY.data.html)
>
> Jeg er mere end glad for den!
>
> Men hvad vil du vide?

Driftsomkostningerne p den kontra en alm. brændeovn.
Påfyldning, er det bøvlet og sviner ?
Installation, vanskelig, eller som alm. brændeovn ?
Hvad koster piller egentlig ?
Er det en stor fordel at få med vandtank ?

--
Mvh, Kim
kimspur @ tdcspace . dk

Fra : Anders A.

Dato : 17-02-03 17:51

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message news:b2r22f$sro$1@sunsite.dk...

> Driftsomkostningerne p den kontra en alm. brændeovn.

Jeg brugte 9 kg i døgnet i januar, sidste år i januar med den gamle ovn
brugte jeg 16 kg.

Den model jeg har udnytter omkring 90 % af energien i træ'et. En normal
brændeovn omkring 70 %, dog 80 hvis den har luft automatik.

Men det er mere det at den kun fyrer det nødvendige. Altid fast temperatur
og bedst udnyttelse af brændselet.

En normal ovn kommer kun op på den gode udnyttelses grad ved fuld kraft, en
pilleovn udnytter hele tiden omkring de 90 %.

> Påfyldning, er det bøvlet og sviner ?

Uha ja, klip hjørnet af en pose og hæld den ned i ovnen. Det sviner ligeså
meget som at tømme en pose pasta.

> Installation, vanskelig, eller som alm. brændeovn ?

Som en alm. brændeovn. Dog er afgangsrøret på min ovn kun 80mm, så hvis man
skal bruge normal skorstens rør til det hele, skal der bruges et
adapterstykke. Det er alt.

> Hvad koster piller egentlig ?

Jeg gav i december 1400 pr. ton leveret i 16 kg sække. (Det kan godt betale
sig at kigge sig for, "Nettet", den blå avis osv. KFK tager 2150!!!

> Er det en stor fordel at få med vandtank ?

Ja og nej.

Det kommer mere end meget an på dit behov. Har du fjernvarme, gas, olie
eller stoker? Hvor meget bruger du for om året?

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-02-03 17:59

> Jeg brugte 9 kg i døgnet i januar, sidste år i januar med den gamle
ovn
> brugte jeg 16 kg.

Hvor meget opvarmer du med det ?
(Bruger selv 40-60kg i døgnet i et pillefyr til opvarming og brugsvand
af 128m2)

Kan man fyre manuelt i den også - Hvis man nu har lyst til at smide en
stor kævle i ?

/A

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 18:21

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2r4dn$bqq$2@sunsite.dk...
> ovn
>
> Hvor meget opvarmer du med det ?
> (Bruger selv 40-60kg i døgnet i et pillefyr til opvarming og brugsvand
> af 128m2)

Har du 40 grader og åbne vinduer?

Jeg har 171 m2 hus fra 1979 og har mellem 21 og 23 grader i hele huset. (Dog
med nattesænkning)

Jeg brugte i Januar 9 kg træpiller i ovnen og 7 liter olie i fyret pr. dag
til varme og brugsvand.

(Både oliefyret og træpillebrændeovnen er ca et halvt år gamle)

Det må vil svare til (9+7*2) 23 kg træpiller.

> Kan man fyre manuelt i den også - Hvis man nu har lyst til at smide en
> stor kævle i ?

Ikke i de modeller Titan har, men det findes da, dog har jeg ikke set dem
med el-tændning.

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-02-03 18:29

> Har du 40 grader og åbne vinduer?

Nope 20 grader - men huset er ikke så isoleret som det kunne ønskes ...
Mellem stue og førstesal er der kun 50mm i, og der er 100mm mod taget
(Men taget er ikke tæt så det trækker meget ind deroppe). På 1.salen er
der 10grader.

Planen er også at få efterisoleret deroppe og indrettet det til
beboelse.

> Jeg har 171 m2 hus fra 1979 og har mellem 21 og 23 grader i hele
huset. (Dog
> med nattesænkning)

Da vi har gulvvarme i hele stueetagen har vi droppet at køre med
nattesænkning - det gav ikke nogen målbar besparelse

> Det må vil svare til (9+7*2) 23 kg træpiller.

Ja så ligger vi i runde tal på det dobbelte ...

> Ikke i de modeller Titan har, men det findes da, dog har jeg ikke set
dem
> med el-tændning.

Vi har to skorstene i huset der ikke bruges pt. Det kunne være
hyggeligt*1 med en brændeovn tilsluttet en af dem. Og med piller i
udhuset ville det jo være oplagt også at kunne bruge dem inde.

*1 Og en hurtig måde at få varmen på.

/A

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-02-03 20:12

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2r6or$pst$1@sunsite.dk...

> Da vi har gulvvarme i hele stueetagen har vi droppet at køre med
> nattesænkning - det gav ikke nogen målbar besparelse

Hvor meget isolering har du under gulvet.

Der er MANGE penge at spare der, især når det er gulvvarme du har!

> Ja så ligger vi i runde tal på det dobbelte ...

Der er nogle der har råd til at lade være med at efterisolere.

Jeg tror faktisk at du vil tjene pengene ind i løbet af få år, ved at låne
lidt penge nu og lave det i iorden.

> Vi har to skorstene i huset der ikke bruges pt. Det kunne være
> hyggeligt*1 med en brændeovn tilsluttet en af dem. Og med piller i
> udhuset ville det jo være oplagt også at kunne bruge dem inde.

Med dit forbrug er der også mange penge at hente!

> *1 Og en hurtig måde at få varmen på.

Jeg kender godt det med at stå op før der er varmt...

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-02-03 07:41

> Hvor meget isolering har du under gulvet.

Ved jeg ikke, men da det er lavet i 98 så håber jeg at der er nok (i
forhold til lovkravet)

> Der er nogle der har råd til at lade være med at efterisolere.
> Jeg tror faktisk at du vil tjene pengene ind i løbet af få år, ved at
låne
> lidt penge nu og lave det i iorden.

Vi overtog først huset 1/8-2002 så dette er vores første fyringssæson -
og første sæson med et stokerfyr. Derfor hælder vi hp træpiller på det
selvom de koster 2kkr/ton. Men så kører fyret også uden problemer - der
skal abre fyldes piller på en gang om ugen.

Men det er ikke bare "lidt penge"
- Vi vil gerne have udnyttet 1.salen
- Gør vi det kan vi ikke længere komme til taget indefra
- Derfor vil det være smart at udskifte det nedslidte tag først.
- Et nyt tegltag lagt over et godt undertag er dyrt - dertil kommer så
isolering og indretning ....

> Med dit forbrug er der også mange penge at hente!
Yep og en hulmursisloering burde også være rentabel for ikke at sige en
god forretning ....

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-02-03 18:39

Jeg fik lige en henvisnig til "træpillehåndbogen"

Deri regnes bla. på besparelse mm ved at parcelhuse og stuehuse skifter
fra oliefyr til træpiller. De baserer deres udregninger på følgende
forbrug

Parcelhus 6096kg/årligt
Stuehus 7123 kg/årligt

Vores forbrug kommer i år formodenligt til at ligge på godt 7 tons - Så
det ser ikke så slemt ud i det regi ...

Den kan downloades fra http://www.dk-teknik.dk/ eller købes i bog form
for ~500kr - Den er på 187 sider og er bestemt interssant læsning for os
pilleforbrugere.

Mvh
Anders Majland

Fra : Anders A.

Dato : 18-02-03 20:45

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2tstb$4dt$2@sunsite.dk...

> [...]
>
> Deri regnes bla. på besparelse mm ved at parcelhuse og stuehuse skifter
> fra oliefyr til træpiller. De baserer deres udregninger på følgende

Hvad?

Det er da ikke alle der har 250 m2 ....

> Stuehus 7123 kg/årligt

Ja, okay, ikke altid helt nye...

> Vores forbrug kommer i år formodenligt til at ligge på godt 7 tons - Så
> det ser ikke så slemt ud i det regi ...

Faktisk ikke, det undre mig en hel del.

> Den kan downloades fra http://www.dk-teknik.dk/ eller købes i bog form
> for ~500kr - Den er på 187 sider og er bestemt interssant læsning for os
> pilleforbrugere.

Vi ses om 187 sider.

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-02-03 20:51

> Hvad?

Der er nok en stor masse af dårligt isolerede 60'er huse ...

/A

Fra : Anders A.

Dato : 18-02-03 20:43

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2t6p2$kb9$1@sunsite.dk...

> [...]
> selvom de koster 2kkr/ton. Men så kører fyret også uden problemer - der
> skal abre fyldes piller på en gang om ugen.

Prøv at kigge lidt på www.pileklub.dk

HP har et navn, ikke andet!

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-02-03 20:49

> Prøv at kigge lidt på www.pileklub.dk
> HP har et navn, ikke andet!

Yep det er bare et brand, men med et kendt produkt med kendte
egenskaber. Desuden er det dem nærmeste "pusher" sælger (Knud Ring)

Så da det er vores første fyringssæson har vi valgt at køre med kun det
ene brændsel. Desuden får vi dem i sække hvilket jo heller ikke hjælper
på prisen ... (Vi afhentede de første selv men har siden fået leveret 2
gang 3 paller med 40kg sække)

Addressen er forøvrigt www.pilleklub.dk og jeg har meldt mig ind. Men
jeg kan anbefale træpillehåndbogen som jeg gave et link til ovenfor. Der
står nok mere end man har lyst til at vide om træpiller på de 187 sider

/A

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 18-02-03 20:54

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b2u2mm$ab6$1@sunsite.dk...

> Yep det er bare et brand, men med et kendt produkt med kendte
> egenskaber. Desuden er det dem nærmeste "pusher" sælger (Knud Ring)

Transport er ikke så dyrt igen.

> [...]
> ene brændsel. Desuden får vi dem i sække hvilket jo heller ikke hjælper
> på prisen ... (Vi afhentede de første selv men har siden fået leveret 2

Jeg får dem i 16 kg's sække. (Renset, dvs. næsten uden smuld)

Men forskellen på 600,- pr ton, også 7 ton, det er faktisk en hel del.

> Addressen er forøvrigt www.pilleklub.dk og jeg har meldt mig ind. Men
> jeg kan anbefale træpillehåndbogen som jeg gave et link til ovenfor. Der
> står nok mere end man har lyst til at vide om træpiller på de 187 sider

Jeg læser, jeg læser....

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-02-03 13:06

> Jeg får dem i 16 kg's sække. (Renset, dvs. næsten uden smuld)
> Men forskellen på 600,- pr ton, også 7 ton, det er faktisk en hel del.

Bestemt - Men hvor køber du til 1400kr/ton incl moms leveret ?

/A

Fra : Jeppe M. Fogh

Dato : 19-02-03 22:07

Der er flere steder der sælger til den pris, blot man køber 6 tons +.

Jeg bruger ca. 14 tons årligt til et gammelt stuehus på 240 m2, uisoleret
med min Baxi Multiheat 40 kW- så kan i sammenligne...

mvh Jeppe.

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote in
message ...