Dørkarm
Fra : Morten

Dato : 14-02-03 20:37

Hej med jer!

Jeg har netop pillet en dørkarm ud som jeg skal have vendt, således at døren
kommer til at åbne ind i et andet rum, og jeg ville i den forbindelse lige
høre om der er noget specielt som jeg skal være opmærksom på når jeg sætter
den i igen. Det virker jo umiddel ret let, hvis det bare er et par skruer og
et vaterpas, der skal bruges. (eller hva'?)

Med venlig hilsen

Morten Bartholomæussen

Fra : Frederiksen

Dato : 14-02-03 21:24

> den i igen. Det virker jo umiddel ret let, hvis det bare er et par skruer
og
> et vaterpas, der skal bruges. (eller hva'?)

Ja og nej. Det kræver meget omhyggelig indstilling, og døren kan såmænd
glide lidt alligevel, men er du pernitten, er det nemt nok. Sæt den først i
lod i hængselssiden, og gør denne helt fast. Herefter den modsatte side, men
check undervejs at den også er vandret i bundstykket, da det ellers kan
knibe med pladsen i hullet.

Mvh Maria

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 15-02-03 15:48

> [...]
men
> check undervejs at den også er vandret i bundstykket, da det ellers kan

Først placeres der to klodser på ca. 1-5mm i bunden af hullet de skal være i
vatter. Herpå sættes hele karm arrangemantet, så er bundstykket i vatter og
understøttet. Så er det hængsel siden der skal sættes i lod, husk der er to
lod retninger (ellers kan døren selv gå op eller i), denne fikseres med
kiler. Hvis du bruger alm. skruer skal der skrues gennem kilerne som
derefter skæres af så de ikke stikkker ud, hvis du bruger
montageskruer/karmskruer kan kilerne fjernes når hængsel siden sidder fast.
Nu hænger du døren på hængslerne og lukker den. Du kan nu justere og
fastgøre resten af karmen ud fra dørbladet, du skal se på luften mellem karm
og dørblad og at dørbladet slutter tæt ind til anslagslisten inde i karmen.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Morten

Dato : 15-02-03 17:20

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message
> [...]
karm
> og dørblad og at dørbladet slutter tæt ind til anslagslisten inde i

Så er den sat op og det virker bare perfekt! Faktisk utroligt let når man
først kommer i gang!
Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Morten