Naturgaskomfur.
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 13-02-03 01:54

Er det fedt eller hva? Har en go emhætte! Eller skal jeg hellere satse på
konvektion.

Og ja, jeg har naturgas i huset!

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Klaus Jensen

Dato : 13-02-03 08:31

Hej Kasper.

Jeg går ud fra du mener Induktion. Jeg kan kun anbefale induktion. Det går
hurtigt - hurtigere end gas. Jeg har haft gas og sagde den gang det var det
bedste. Den opfattelse er ændret.

MVH

Klaus Jensen

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 13-02-03 16:01

> [...]
> hurtigt - hurtigere end gas. Jeg har haft gas og sagde den gang det var

Tak! Ja selvfølgelig - induktion - det andet er jo til min brændeovn....

Kasper Thor

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-02-03 10:17

> Er det fedt eller hva? Har en go emhætte! Eller skal jeg hellere satse

> konvektion.
>
> Og ja, jeg har naturgas i huset!

Når man allerede har gas indlagt, så synes jeg at man skal vælge
gaskomfur.
Jeg har planlagt at købe et gaskomfur med ovn, fordi jeg er overbevist om
at det er bedre miljømæssigt at bruge naturgas end strøm. Derudover så er
der den detalje ved induktionskomfurer at de typisk sidder sammen i par,
hvilket betyder at hvis man steger noget på den ene plade og derefter
tænder for den "parrede" plade og vil koge f.eks. vand der, ja så falder
effekten på pladen der bruges til stegning! Jeg kan forestille mig at det
kan gøre det svært at beregne tiden de forskellige ting skal steges/koges
osv. Det problem er der ikke ved gas!

Jeg har ikke lige tid/overskud til at finde dokumentation frem for mine
påstande, men jeg mener bl.a. at den er på fi's hjemmeside.

/Jens Ulrik

Fra : Bent L

Dato : 14-02-03 10:50

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan gøre det svært at beregne tiden de forskellige ting skal steges/koges
Hej
Ovenstående er ikke noget problem i praksis. Vi har nu haft induktion i et
par år og det er den bedste investering længe. Det er hurtigt og nemt at
regulere. Har endvidere den kæmpe fordel at det er nemt at gøre rent, hvad
man jo ikke kan sige om gas, hvor der er brændere og stivere i vejen. Steger
jeg bacon lægger jeg en avis på pladen og sætter panden ovenpå. Så sviner
det ikke. Prøv det med gas .
Plus omkostningerne med etablering af gas til komfuret. Induktion kan fås
til 6-8 k, hvis man prutter lidt om prisen. Vi gav 8 med grydesæt fra
Hagmann.
Hilsen

Bent

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-02-03 13:01

"Bent L" <bentlund@stofanet.invalid> wrote in message

> [...]
et
> par år og det er den bedste investering længe. Det er hurtigt og nemt at

Det var jo godt at høre. Jeg ville bare gøre opmærksom på problematikken.
Det er jo ikke sikkert at andre bruge kogepladen på samme måde som dig.

> regulere. Har endvidere den kæmpe fordel at det er nemt at gøre rent,
hvad
> man jo ikke kan sige om gas, hvor der er brændere og stivere i vejen.
Steger

Og det er nemt at komme til at ridse... hvilket man ikke lige kan sige om
et gaskomfur.

> jeg bacon lægger jeg en avis på pladen og sætter panden ovenpå. Så
sviner
> det ikke. Prøv det med gas .

Der findes sådan et smart låg med et fint metaltrådnet i. Brug det når du
steger ting der sprutter, så bliver komfuret ikke beskidt. Det virker både
til gas og induktion...

> Plus omkostningerne med etablering af gas til komfuret. Induktion kan
fås

Hvad er omkostningerne egentlig, når nu man har naturgas?

> til 6-8 k, hvis man prutter lidt om prisen. Vi gav 8 med grydesæt fra
> Hagmann.

Det er så lige en anden detalje. For at få fuld effekt ud af induktion,
kræver det at der er "godt jern" i ens potter og pander. Hvis ikke så skal
man ud at investere i nyt grej der også...

Man får normalt hvad man betaler får. Og det gælder både design og
kvalitet.

/Jens Ulrik

Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-02-03 15:39

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message

> [...]
> man ud at investere i nyt grej der også...
>
> Man får normalt hvad man betaler får. Og det gælder både design og

Hej

I glemmer en væsentlig fordel ved induktion. Nemlig at det sikkerhedsmæssig
er en klar vinder. Her tænker jeg både på plader som automatisk slukker nok
gryden tages af og det faktum at gassen gør at der trækkes mere fedt med op
i emhætte filteret. Det er vel på grubd af dette at emhætten skal placeres
10 cm højere når der bruges gas i forhold til andre energiformer.
Det problem nu nævner med at kogefelterne er koblet sammen to og to har jeg
heller set som noget problem. Selv ved halv blus kan jeg sagtens holde
sovsen i kog.

MVH

Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-02-03 15:43

"Klaus Jensen" <klaus@jensen.tdcadsl.dk> writes:

Hej

Kunne du ikke lokkes til at læse her:

Der er ingen grund til at medposte alt det andre har skrevet før en, i
dette tilfælde er det 70 linjers ekstra tekst man skal bladre igennem
før man når til det vigtige.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Susanne

Dato : 15-02-03 15:23

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

"....
> Jeg har planlagt at købe et gaskomfur med ovn, fordi jeg er overbevist om
> at det er bedre miljømæssigt at bruge naturgas end strøm. ...."

I denne måneds Tænk+Tests (februar 2003) er der en test af gas- og el-ovne.
Der står, at det helt klart er miljømæssigt bedre at bruge gas- end el til
at varme ovnen med. Dog skal man lige være opmærksom på at bruge nogle
specielle bageplader, der vist skulle optimere bageresultatet væsentligt.
Overvejer selv at få en gasovn, da den gamle er enormt energiforbrugende og
utæt.
Hvordan er andres erfaringer med gasovne?
Sværger i øvrigt til gasblus men har aldrig prøvet induktion.

mvh Susanne.

Fra : Jens U. K.

Dato : 17-02-03 13:18

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> wrote in message

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
>
> "....
>
> I denne måneds Tænk+Tests (februar 2003) er der en test af gas- og
el-ovne.

Er der en artikel på deres hjemmeside? Jeg kan ikke finde den...

> [...]
og
> utæt.
> Hvordan er andres erfaringer med gasovne?

Ingen erfaring, men som man siger så lykkes alt i en gasovn
Jeg må dog indrømme at jeg egentlig har planlagt at købe et komfur med
el-ovn...

/Jens Ulrik