(Lyd)isolering af lette skillevægge.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-02-03 13:20

Hej.

Hvordan er det lige med isoleringsmateriale i gipsvægge.

Skal der være max. 70-80 % isoleringstykkelse ift. væggens tykkelse, eller
er det mig der har misforstået noget og at der skal være min. 70-80%
isolering i væggen. Hvis det er max, så; hvorfor er det lige sådan?

Derudover: Jeg går ud fra man bare skal bruge noget billigt isolering a'la
jJemOgFix'es glasuld og det ikke kan betale sig med noget dyrere, det er jo
kun for lyden (?).

Baggrund:
Jeg er ved at lave skillevægge af reglar og dobbelt lag gips og skal til at
lydisolere.

Mvh

Jesper.

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 12-02-03 17:05

> [...]
> kun for lyden (?).
>
> Baggrund:
> Jeg er ved at lave skillevægge af reglar og dobbelt lag gips og skal til

Det med lydisolering er er meget vanskeligt problem, hvor mange bd. skal det
være?, da Musikkonservatoriet i Odense byggede deres nye øvelokaler, var der
ingen forbindelse mellem de forskellige rum, der blev brugt en kerne at
mineraluld, hvorpå derpå hver side var 9 lag gipsvægge, ingen
rørforbindelser mellem rummene, resultatet var at med en lydstyrke på 140
db, kunne der ikke høres noget mellem rummene, det er nok ikke nødvendig for
dig, men du skal nok have mindst 100 mm. glasuld, 2x2 lag gipsplader, pas på
med befæstningen af skinnerne, jeg ville bruge cilikone til at sætte
skinnerne fast med, for søn/skruer i gulve og loft er med til at lyden
forplantes mellem rummene.

Kurt Odense

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 12-02-03 18:53

Brug papiruld, det lydisolerer 30% bedre en mineraluld. Man borer huller ø 7
cm foroven i første lag gips og blæser ulden ind. I med !proppen" og så
andet lag gips op. Hokus pokus og der er ingen "lydbroer" eller kuldebroer
for hulrummet bliver fyldt helt ud. Og så koster det ikke mere end
mineraluld.

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : thomas andersen

Dato : 13-02-03 08:40

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
> [...]
> er det mig der har misforstået noget og at der skal være min. 70-80%
> isolering i væggen. Hvis det er max, så; hvorfor er det lige sådan?

Du skal bruge min 3/4 dele af væggens tykkelse, se evt. på www.Danogips.dk
under gør det selv og fanen lette skille vægge. Husk altid at tætne
samlinger og kanter i første lag med fugemasse det er som regel der lyden
løber. Et andet godt råd er ikke at have gennemgående lofter og gulve, det
er næsten umuligt at lydisolere. Mht. hvad du skal bruge, så bruger jeg
altid alm. glasuld 100 mm. hvis det er en trævæg (reglar)

god arbejdslyst

Thomas

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-02-03 10:06

"thomas andersen" <thomas.andersen@electrolux.dk> wrote in message
[...]

> løber. Et andet godt råd er ikke at have gennemgående lofter og gulve,
det
> er næsten umuligt at lydisolere.

Før man sætter reglerne op skærer man en rille i gulv og loft med f.eks.
en rundsav. På den måde får man adskilt loft og gulv!

/Jens Ulrik

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-02-03 11:05

> Før man sætter reglerne op skærer man en rille i gulv og loft med f.eks.
> en rundsav. På den måde får man adskilt loft og gulv!

Ja jeg har tænkt på det - efter jeg havde lavet alle vægge halvt :-|
Men OK jeg ville nok heller ikke gå så vidt som at såtte en klinge på mit
nye egeplankegulv, jeg tror jeg ville græde hele vejen.

Jeg må klare mig med 80-100% glasuld i væggene så kan jeg købe en pose
papiruld til at komme i ørene når nu mine børn kommer i puberteten. Btw.
(OT) Der er ikke nogen der har hørt om at puberteten skulle kunne aflyses på
en eller anden måde?:-/ (I behøver ikke at svare)

Mvh

Jesper

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-02-03 12:53

> [...]
mit
> nye egeplankegulv, jeg tror jeg ville græde hele vejen.

Jeg kender det! Jeg gloede også åndsvagt på min tømrer da han spurgte om
han lige skulle skære en rille i mit solide sildebensegeparketgulv.

/Jens Ulrik

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-02-03 13:46

> Jeg kender det! Jeg gloede også åndsvagt på min tømrer da han spurgte
om
> han lige skulle skære en rille i mit solide sildebensegeparketgulv.

Kan jeg ikke lige få den skåret ud i pap ?
Hvor dyb skal rillen være gulvplankerne for at dæmpe lyden noget
mærkbart ?

(Jeg skal "snart" igang og have nogle vægge op både på langs og tvørs af
gulvbræderne)

/A

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-02-03 14:49

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message
> om
>
> Kan jeg ikke lige få den skåret ud i pap ?
> Hvor dyb skal rillen være gulvplankerne for at dæmpe lyden noget
> mærkbart ?

Hele vejen går jeg ud fra. Hvis det er på tværs af de bærende bjælker
under gulvet.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-02-03 15:06

> Hele vejen går jeg ud fra. Hvis det er på tværs af de bærende bjælker
> under gulvet.

Ok - så må jeg undvære. Planen er kun at høvle/slibe de bærende
gulvbrædder. Får jeg så problemer med lydgennemtrængning må jeg lægge et
"flydende" gulv ovenpå....

/A

Fra : Niels

Dato : 14-02-03 18:20

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> (OT) Der er ikke nogen der har hørt om at puberteten skulle kunne aflyses

> en eller anden måde?:-/ (I behøver ikke at svare)

Efterskole er svaret på det pubertetsproblem..

Men ellers er det grundighed med isoleringen der er alfa og omega ved
lydisolering, ingen huller tak.

Niels