Bordrundsav
Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 17:39

Troede, at jeg i dag skulle leje en sav, så jeg kan skære min
stavmosaik-fliser (mahogni) til, så de passer ved kanterne ved væggen.

En stiksav er ikke ret god til formålet. Stavene hopper og danser

Silvan havde imidlertid ikke nogen egnet sav til udlejning. De forsøgte til
gengæld at sælge mig en bordrundsav.

Er den OK til formålet køber jeg da sådan en - så jeg kan blive færdig med
mit gulv. Men jeg er i tvivl.... er det den bedste løsning til sådan et
stavmosaik-gulv i mahogni? Har nogen bedre ideer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter C

Dato : 11-02-03 22:12

> En stiksav er ikke ret god til formålet. Stavene hopper og danser

Har du ikke mulighed for at gøre emnerne der skal saves, fast ?
Høvlebænk, alm. bord med skruetvinge eller medhjælper der holder godt fast.
(evt. _står_ på stavene)

> [...]
> mit gulv. Men jeg er i tvivl.... er det den bedste løsning til sådan et
> stavmosaik-gulv i mahogni? Har nogen bedre ideer?

Det kommer helt an på om du vil dele stavene på langs eller tværs.

Skal de deles på langs, vil en rundsav med land være at foretrække, men er
det på tværs ville jeg hellere bruge en kap/geringssav.
Man kan få en kombimodel der kan begge dele, men jeg kender ikke til om det
er noget juks, eller om det virker udemærket.

MVH Peter

Fra : Jens Kildegård

Dato : 11-02-03 22:22

"Peter C" <peter_cfutte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan få en kombimodel der kan begge dele, men jeg kender ikke til om
det
> er noget juks, eller om det virker udemærket.

En såkaldt "Kombi-model" kan være ganske udemærket. Vi bruger dem dagligt
(og vi er prof. i byggebranchen). Det er klingen der afgør hvor godt (og
nemt) den skær, og klingen kan nemt skiftes alt afhængigt hvilket materiale
der skal skæres/saves i. Billigmodelerne fra Silvan og lign. er ikke af den
bedste kvalitet, men hvis ens behov er meget beskedet vil det sikkert ikke
kunne betale sig, at investere i de "rigtige".

Mvh JK

Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 22:51

"Peter C" <peter_cfutte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke mulighed for at gøre emnerne der skal saves, fast ?

Jooo... et eller andet kunne jeg nok finde på - evt. med skruetvinge.

> Det kommer helt an på om du vil dele stavene på langs eller tværs.

Begge dele. De vender nemlig skiftevis den ene og anden vej. Ved siden af en
flise (15x15 cm) med vandrette stave ligger en flise med lodrette stave.....
og så fremdeles.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-03 09:58

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> [...]
en
> flise (15x15 cm) med vandrette stave ligger en flise med lodrette

Drop stiksaven - den er IMHO uegnet. Og prisen for en lille bordrundsav fra
et byggemarked er så lav at et projekt rigeligt berettiger den. Disse
billige maskiner er IKKE topkvalitet - men skal jo heller ikke udsættes for
det samme slid som en prof. maskine. Kodeordene er 'god nok' - og
sammenlignet med at skulle stå og fjumre med en stiksav er bordrundsaven
fornem.

vh
Jan

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-02-03 11:14

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
> [...]
for
> det samme slid som en prof. maskine. Kodeordene er 'god nok' - og

Findes der ikke også borde hvor der er afsat plads til at man montere en
rundsav under bordet på hovedet, og dermed have en bordrundsav? Mener at
have set noget der mindede om det i Johannes Fog.

/Jens Ulrik

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-02-03 12:13

Jens> Findes der ikke også borde hvor der er afsat plads til at man montere en
Jens> rundsav under bordet på hovedet, og dermed have en bordrundsav? Mener at
Jens> have set noget der mindede om det i Johannes Fog.

Det har jeg også set engang.
Men jeg købte en bordrundsav i ALDI til 400 kr.
Den virker fint og til den pris er det ikke værd at spare et par hundrede kr
på en halv løsning.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-03 19:08

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message

> Findes der ikke også borde hvor der er afsat plads til at man montere en
> rundsav under bordet på hovedet, og dermed have en bordrundsav? Mener at
> have set noget der mindede om det i Johannes Fog.

Sikkert, men til den pris en bordrundsav af de billige modeller kan fås til,
gad jeg ikke døje med finurlige alternativer. Stort set vil jeg i øvrigt
foretrække meget billige dedikerede maskiner fremfor noget dyrere
kombinationsværktøjer.
De er ikke særligt slidstærke - men det betyder ikke noget - smid væk og køb
nyt (hvilket princip man jo så kan have en helt anden vinkel på).

vh
Jan

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 11-02-03 23:36

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit gulv. Men jeg er i tvivl.... er det den bedste løsning til sådan et
> stavmosaik-gulv i mahogni? Har nogen bedre ideer?

Hej med jer

Jeg kan kun anbefale at man bruger en rundsav, havde jeg ikke gjort det, så
var jeg ALDRIG blevet færdig med at lægge vores gulv. Jeg havde forsøgt med
både stiksav, geringssav og håndkraft. Så jeg ville ikke betænke mig i at
investere i sådan et dyr, vælg nu endeligt noget der kan og vil noget.
Pengene er givet godt ud.

Hilsen Pia

Fra : [webwoman]

Dato : 12-02-03 20:42

"Pia J/Kurt K" <pbkk@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> både stiksav, geringssav og håndkraft. Så jeg ville ikke betænke mig i at
> investere i sådan et dyr, vælg nu endeligt noget der kan og vil noget.

Takker for de gode input. Tror jeg smutter i Silvan i morgen og køber den
rundsav, så jeg kan blive færdig *S*

Mvh. Lisbeth