Plankeværk?
Fra : Per

Dato : 11-02-03 14:34

Hej i gruppen
Hvor meget mellemrum mellem plankerne i et tradiotionelt plankeværk, hvor
plankerne sidder skiftevis på hver side, skal der normalt være. Er det bare
at lægge en løs planke imellem hver, eller bliver mellemrummet så for stort?
Hvor dybt skal pælene graves ½m eller lign? Det bliver 6m langt og skal stå
mod en del vind. Jeg regner ikke med at skulle bruge cement.

Mvh
Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-03 18:05

> Hvor meget mellemrum mellem plankerne i et tradiotionelt plankeværk, hvor
> plankerne sidder skiftevis på hver side, skal der normalt være. Er det
bare
> at lægge en løs planke imellem hver,

Ja, eller du kan lave et brædt, som så genbruges og er lidt smallere (10%).

eller bliver mellemrummet så for stort?
> Hvor dybt skal pælene graves ½m eller lign? Det bliver 6m langt og skal
stå
> mod en del vind. Jeg regner ikke med at skulle bruge cement.

Jeg ville grave det 90 cm ned. Brug et pælebord, og fyld med grus, så skal
det nok blive stående.

Mvh Maria

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 12-02-03 14:10

"Per" <plarsenn@privat.dk> wrote in message
> [...]
stå
> mod en del vind. Jeg regner ikke med at skulle bruge cement.

Sidste sommer havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at sætte hele 2 plankeværk
op, det ene gik brædderne horisontalt og der brugte jeg mit vaterpas som
afstandsstykke, det passede rigtig godt - jeg går ud fra at sådan et
vaterpas er nogenlunde universelt mht. bredden.

½m er i hvert fald for lidt at grave ned, jeg gravede med pælebord ca. 1m
ned pr. stolpe, og fyldte hullerne ca. ½m op med tørcement, jord for resten
og masser af vand Begge plankeværk står da endnu.

--
/Tobias

Fra : Per

Dato : 12-02-03 17:21

I tilfælde af at bruge tørcement, er det så en bestemt tybe cement eller
bruger man støbebeton, som så størkner i jorden når det har fået vand.
Ellers er grus jo en billig løsnung.

Tak for jeres svar

Mvh Per

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 12-02-03 18:03

> I tilfælde af at bruge tørcement, er det så en bestemt tybe cement eller
> bruger man støbebeton, som så størkner i jorden når det har fået vand.
> Ellers er grus jo en billig løsnung.

Jeg kan faktisk ikke huske hvad det var mere præcist end tørcement Tror
jeg har en sæk stående i garangen, så jeg kan da checke det for dig, hvis
det har interesse

--
/Tobias

Fra : Per

Dato : 13-02-03 21:09

Jeg tror jeg støber stolperne direkte i jorden i cement. Så burde det holde.
Også selvom stolperne bliver 75x75. Byggemarkedet anbefaler 100x100, men det
virker lige i overkanten til et alm. plankeværk synes jeg.

Fra : Niels Morell

Dato : 12-02-03 18:24

Hej Plankeværksbygger.

Vi har også lavet plankeværk med vandrette planker. Vi har med held skruet
et smallere stykke træ (32x32 mm) på hver side af stolpen og så lagt
plankerne ind mod dem i stedet for uden på stolperne. Så bliver plankeværket
ikke tykkere end stolperne, og det bliver sværere at kigge ind mellem/gennem
de vandrette planker. Husk at have lidt luft mellem stolper og planker så de
kan give sig lidt i længden.

Held og lykke med projektet.

/Marie