Hvordan laver jeg sinknings forbindelser t~
Fra : HELMUTH

Dato : 10-02-03 17:03

Hej NG.
Jeg ønsker at lave: et tv/video bord, en vægboks til mit stereoanlæg med
små skuffer til cd'er.
Jeg har før lavet noget lignende, men samlingerne med en skråliste på
indesiden virkede klodsede og var ikke så pæne. Denne gang vil jeg gerne
samle det hele ved brug af sinker (fingersamlinger).

Jeg har set et sinkefræsersæt i Bauhaus, men det koster 900 kr., og kan ikke
bruges til emner bredere end 33 cm. Jeg skulle gerne op på en bredde omkring
40 - 45 cm.

Er der en sagkyndig med nogle gode ideer til skabeloner eller teknikker ?

mvh.
Helmuth.
_________________________________

Take a look at www.rame.dk
It might even be updated !

Fra : Zoëga

Dato : 11-02-03 02:15

"HELMUTH" <webstuff32@nospamrame.dk> wrote in message
> [...]
> 40 - 45 cm.
>
> Er der en sagkyndig med nogle gode ideer til skabeloner eller teknikker ?

Hvis du har lidt fingersnilde og adgang til: Høvlebænk, smigvinkel,
fintandet sav samt stemmejern.
Så kan du låne en bog på biblioteket der viser hvordan man gjorde inden
sinkefræsesættet blev opfundet.
En bog jeg kan anbefale hedder: Håndbog i arbejde med træ. Skrevet af K Bay
Petersen og er udgivet af Sløjtforlaget af 1970
desværre intet ISBN nr.
Den er til skolebrug og viser en lang række samlinger af træ trin for trin.

mvh

Søren

Fra : Per H

Dato : 10-02-03 19:59

On Mon, 10 Feb 2003 17:15:12 -0800, "Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev:

tegning lagt i dk. binæer.

navn: sinker
Vh Per
icq 8212837

Fra : HELMUTH

Dato : 10-02-03 23:21

Tusind tak for dit hurtige svar Per.
Jeg kigger med det samme.

mvh.
Helmuth.

Fra : HELMUTH

Dato : 11-02-03 11:13

Mange tak for tegningen.
Den anskueliggør projektet en del.
Det er også fint til skuffer og lignende, men når jeg skal arbejde med ca. 6
mm krydsfiner og sinker af 1 cm. bredde, så er det måske lidt for
tidskrævende.

Nu vil jeg under alle omstændigheder prøve systemet af først. Det kan jo
være jeg lærer en rutine.

Helmuth takker og bukker....

Fra : Per H

Dato : 10-02-03 19:46

On Mon, 10 Feb 2003 17:02:33 +0100, "HELMUTH"
<webstuff32@nospamrame.dk> skrev:

> [...]
>indesiden virkede klodsede og var ikke så pæne. Denne gang vil jeg gerne
>samle det hele ved brug af sinker (fingersamlinger).

Smigen er 6 grader, start med at lave tappene, og streg derefter
hullerne op. Det skal skæres yderst nøjagtigt, og kræver en del
øvelse. Skal lige se om jeg kan finde noget jeg kan lægge i dk.
binæer.

Øv dig på nogle prøver, inden du starter op for alvor.

der er nogle der benytter en nedstryger, men jeg bruger en rammesav.

Vh Per
icq 8212837