Energiglas-forsats på termovinduer?
Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 11:43

Jeg bor i en hjørnelejlighed på fjerde sal, som er nærmest umulig at
varme op her i vinterperioden, især når det blæser en lille smule. Jeg
har to store vinduespartier med plast-termovinduer fra engang i
1980erne, hvor kulden fiser lige igennem - og dem vil jeg gerne
"efterisolere" med en forsatsrude af energiglas.
Nogen her der har prøvet sådan noget og vil dele af sine erfaringer?
Evt. også erfaringer generelt vedrørende forsatsruder af energiglas -
f.eks. om man kan montere dem uden at skrue i det eksisterende vindue
(klæbe eller magnet), om de kan bruges på plasttermo-vinduer og om
effekten af dem.

Lars

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 10-02-03 21:55

> [...]
> f.eks. om man kan montere dem uden at skrue i det eksisterende vindue
> (klæbe eller magnet), om de kan bruges på plasttermo-vinduer og om

Isolerings effekten bliver bedre end hvis du skifter glasset til lavenergi.
Men der skal være ventilering hulrummet mellem de to "vinduer" og ud til det
fri ellers dannes der kondens. Men hvis vinduerne ikke er utætte, hvorfor så
ikke bare skifte glasset til lavenergi?
Forsats rammen behøver ikke at gøres fast til vinduet, mere normalt er nok
at skrue den fast til lysningen rundt om vinduet og fuge den til vindues
pladen.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"