hvælving...
Fra : René Jensen

Dato : 09-02-03 23:12

Hejsa,
jeg bor i en etageejendom (4 etager) og må derfor ikke sætte sænkede lofter
op der er lavet af træ. I entréen har jeg tænkt at der skal være et buet
hvælvinge loft, da der er ret højt til loftet. Først tænkte jeg på at
montere nogle lange lister på langs af gangen og derover placere en
spændstig plade af en slags, som så skulle udgøre hvælvingen. Bagefter skal
den selvfølgelig beklædes med filt og males. Hvilket materiale kan man
bruge, nu når træ er ude af billedet - et ikke brændbart materiale.

MVH
René Jensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-02-03 23:15

"René Jensen" <rj@tryl.dk> skrev i en meddelelse

> den selvfølgelig beklædes med filt og males. Hvilket materiale kan man
> bruge, nu når træ er ude af billedet - et ikke brændbart materiale.

Gips og stål.

Mvh - Martin

Fra : René Jensen

Dato : 09-02-03 23:23

Hmmm ja, stål kunne være fint.

Hvordan tænkte du at gips kunne bruges ?

Mvh

René

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-02-03 23:33

"René Jensen" <rj@tryl.dk> skrev i en meddelelse news:3e46d4e6$0$2535

> Hmmm ja, stål kunne være fint.
>
> Hvordan tænkte du at gips kunne bruges ?

Prøv at kigge på www.danogips.dk eller
www.gyproc.dk og se om de har nogle eksempler. De har både gips og stål.

Når man laver buede lofter i gips bruger man normalt 6 mm gips i stedet for
13 mm, og så bare kommer flere lag på.

Du bygger den buede loftkonstruktion op af tynde stålprofiler, og derpå
monterer du 2-4 lag 6 mm gips.

Denne konstruktion er godkendt som ikke brandbar.

Hvis radius er meget lille kan det godt være svært at bukke gipspladerne. Så
er man nødt til at bestille dem forbukket iden givne radius, eller lave en
form som man ligger dem i spænd i et stykke tid inden man monterer dem.

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-02-03 13:41

> Hvordan tænkte du at gips kunne bruges ?

Der er firmaer der kan bukke en gips plade til den ønskede krumning. kan
ikke lige huske hvem, men ring evt til danogips og spørg.

Men husk at fylde rummet over loftet ud med rockwool - der er ikke
tillladt med ret meget luft.

/A

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-02-03 15:11

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Der er firmaer der kan bukke en gips plade til den ønskede krumning. kan
> ikke lige huske hvem, men ring evt til danogips og spørg.

Hej

Jeg sidder lige og læser det nye GørDetSelv, hvor de indretter noget lys
i et badeværelse. For at lave en bue, bruger de noget 6 milimeter
gipskartonplade, som er specielt velegnet til at bøje.
Pladen fugtes med vand tilsat lidt grundrens, og efter et kvarter kan
den bøjes i form over en skabelon.
De nævner ikke noget om hvor den kan købes eller hvor den forhandles.

mvh
Ole-J

Fra : H. Johansen

Dato : 10-02-03 18:21

> De nævner ikke noget om hvor den kan købes eller hvor den forhandles.

Man kunne evt. foreslå en trælast

Skal nok skaffes hjem....

VH Henrik

Fra : Per H

Dato : 09-02-03 23:36

On Sun, 9 Feb 2003 23:11:44 +0100, "René Jensen" <rj@tryl.dk> skrev:

>spændstig plade af en slags, som så skulle udgøre hvælvingen. Bagefter skal
>den selvfølgelig beklædes med filt og males. Hvilket materiale kan man
>bruge, nu når træ er ude af billedet - et ikke brændbart materiale.

køb en 6mm gipsplade, og gør den evt våd, så den kan bukkes.
pladen skal måske bestilles.

Vh Per
icq 8212837