Nyt fyrtræsgulv slår revner
Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 13:44

Vi har i oktober 2002 fået lagt et fyrretræsgulv af et tømrerfirma.. Det er
ovntørrede brædder 28 x 180. Vi har valgt lak. Nu konstatere vi, at der
mellem nogle af brædderne, er kommet revner af forskellige bredder, fra 0,2
mm til 4 mm. Er det Normalt?.

Mvh.
Ole Lüchau

Fra : Per H

Dato : 09-02-03 13:57

On Sun, 9 Feb 2003 13:44:26 +0100, "Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk>
skrev:

> [...]
>mellem nogle af brædderne, er kommet revner af forskellige bredder, fra 0,2
ja desværre kan man sige.

Det er jo nogle volsomme bredde brædder, med det er muligt at de
trækker sig lidt sammen igen, Spec hvis i har brændeovn, kan det gå
helt galt.

Guvlfirmaet skriver nemlig at de skal pakkes ud umiddelbart inden
lægning. Jeg mener at de skal pindes op, der hvor de skal lægges.

Vh Per

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 15:44

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Guvlfirmaet skriver nemlig at de skal pakkes ud umiddelbart inden
> lægning. Jeg mener at de skal pindes op, der hvor de skal lægges.

Hej.

Det er der lige så mange meninger om, som der er gulvfabrinkanter og tømrer
firmaer.
Træ er et levende matriale og vil altid arbejde.

Claus

Fra : Per H

Dato : 09-02-03 17:03

On Sun, 9 Feb 2003 15:43:53 +0100, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
skrev:

>Det er der lige så mange meninger om, som der er gulvfabrinkanter

Jeg sundtes nu ikke at jeg har set fabrikaterne sagt et de skal pindes
op for at tilpasse sig rumfugtigheden.

De brædder ejg har købt har altid været pakken ind i plast.

Vh Per

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 17:22

> Jeg sundtes nu ikke at jeg har set fabrikaterne sagt et de skal pindes
> op for at tilpasse sig rumfugtigheden.
>
> De brædder ejg har købt har altid været pakken ind i plast.

Hej.

Jeg formulererde mig nok forkert, det jeg mente var " lige meget hvem du
spørger så er svaret ikke ens" De fleste gulvfabrikanter siger gulvet bare
skal ligge 2 dage indpakket i plast, så er det klar til at blive lagt. men
mange tømrer vil ha' gulvet pindet op uden plast.

Claus
ICQ 42521753

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 15:46

"Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovntørrede brædder 28 x 180. Vi har valgt lak. Nu konstatere vi, at der
> mellem nogle af brædderne, er kommet revner af forskellige bredder, fra

Hej.

Hvor lang tid havde i trægulvet liggende i jeres hus inden det blev lagt. ?

Claus

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 16:12

?

> Claus

3 - 4 dage

Mvh.
Ole Lüchau

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 16:32

> 3 - 4 dage
>
> Mvh.
> Ole Lüchau

Hej igen.

De fleste fabrikanter foreskriver bare et par dage, vi havde vores liggende
i 3 uger, det er oxo 28x180 , det var vores tømrer der gav det råd.

Hvad mærke er dit gulv.?

Claus
ICQ 42521753

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 16:36

> Hvad mærke er dit gulv.?
>
> Claus
> ICQ 42521753

Jeg kan ikke huske det. Jeg ved tømreren bestilte det hos
Superbyg.
Har jeres gulv revner?.

Mvh.
Ole Lüchau.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-02-03 16:40

Ole Lüchau wrote:

> Jeg kan ikke huske det. Jeg ved tømreren bestilte det hos
> Superbyg.
> Har jeres gulv revner?.
>
> Mvh.
> Ole Lüchau.

Mener du virkelig at gulvbrædderne revner?

Eller er det blot brædderne der svinder i bredden, så der bliver en
lille afstand mellem to nabobrædder?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 16:47

> Mener du virkelig at gulvbrædderne revner?
>
> Eller er det blot brædderne der svinder i bredden, så der bliver en
> [...]

Hvis du har set mit første indlæg står der mellem brædderne.
Mvh.
Ole Lüchau

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 16:58

> Jeg kan ikke huske det. Jeg ved tømreren bestilte det hos
> Superbyg.
> Har jeres gulv revner?.
>
> Mvh.
> Ole Lüchau.

Hej

Der er ganske lidt men det er nok noget vi må affinde os med da vi har lavet
gulvarme i hele huset, træet vil arbejde alt efter temp. og fugt. Vi synes
at det er en charme mer' at gulvet arbejder. Vores gulv er hvid pigmenteret
og olie behandlet.

Claus
ICQ 42521783

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 17:05

> [...]
> gulvarme i hele huset, træet vil arbejde alt efter temp. og fugt. Vi synes
> at det er en charme mer' at gulvet arbejder. Vores gulv er hvid

Ok.
Jeg har ikke gulvvarme og bruger kun radiatorer.
Har tænkt på om lakken kan være årsagen. Træet arbejder måske mere ensartet
med olie?.
Mvh.
Ole Lüchau

Fra : Claus

Dato : 09-02-03 17:26

> Har tænkt på om lakken kan være årsagen. Træet arbejder måske mere
ensartet
> med olie?.
> Mvh.
> Ole Lüchau

Det tror jeg ikke, det er nok noget du må leve med. :o/

Claus
ICQ 42521753

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-02-03 17:22

"> Det tror jeg ikke, det er nok noget du må leve med. :o/

> Claus
> ICQ 42521753

Ok.
Tak for responsen

Mvh.
Ole Lüchau

Fra : H. Johansen

Dato : 10-02-03 18:28

> [...]
> ovntørrede brædder 28 x 180. Vi har valgt lak. Nu konstatere vi, at der
> mellem nogle af brædderne, er kommet revner af forskellige bredder, fra
Kort svar : JA

Længere svar:

Et trægulv til altid tilpasse sig en aktuelle luftfugtighed der er i luften.
Varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft.
Varne på varmeanlægget (oliefyr, centralvarne m.v.)vil også have en
indflydelse på gulvet.
Derfor er den mange faktorer der kan spille ind.

Men om du vælger Lak eller Olie, skulle det ikke have noget at sige.

VH Henrik