Kirsebærtræ. hvilket?
Fra : Per H

Dato : 08-02-03 19:25

Mit gamle kirsebærtræ er blevet sygt, og jeg skal derfor have et
andet.

Men jeg er faktisk ikke klar over hvad det er for et træ jeg har, og
om det i det hele taget er kirsebær, eller hvad?

Frugterne er store gullige, og bliver derefter røde, De er ret søde,
og smager heller ikke grimt, selvom de ikke er helt modne.

Jeg har kun det træ, så det er vel selvbestøvende??

Er der en der har et godt bud på hvilket træ det er, for jeg vil have
et magen til.

Jeg går ud fra at jeg kan plante det til foråret..

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-03 21:01

On Sat, 08 Feb 2003 19:24:41 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Frugterne er store gullige, og bliver derefter røde, De er ret søde,
>og smager heller ikke grimt, selvom de ikke er helt modne.

Det må være en sødkirsebær...
Bliver bærrene _helt_ røde når de er modne, eller er det kun i solsiden?

>Jeg har kun det træ, så det er vel selvbestøvende??

Fuglekirsebær kan bestøve have-kirsebær, og fuglekirsebær bliver til
tider brugt i læbælter ol. Så hvis der er sådan et i nærheden, behøver
dit træ ikke at være selvbestøvende.

Af selvbestøvende sorter sælges 3 her i landet: Stelle, den ældste af
sorterne, Sunburst, nyere sort med meget store bær, og Lapins.
Alle tre får røde/mørkerøde frugter når de modner.

Træer med gul-røde bær er f.eks Merton Glory. Den er ikke
selvbestøvende. Bærrene på den bliver ikke helt røde, de får kun en 'rød
kind' når de modner. Fordelen ved det er at fuglene ikke helt så hurtigt
ripper træet for bær som med de røde.

Alle disse sorter har gode, søde bær.

>Er der en der har et godt bud på hvilket træ det er, for jeg vil have
>et magen til.

Jeg tør ikke gætte på hvilket du har - nogle (ikke mig) kan, ud fra
bærrenes størrelse, farve og modningstid sige ret nøjagtigt hvilke
sorter det er.

Hvis du absolut vil have et træ magen til dit, så snak med planteskolen
om ikke de kender en som kan pode nogle til dig, med kviste fra dit
eget. Så er du da i hvert fald helt sikker på at få noget som er magen
til dit

>Jeg går ud fra at jeg kan plante det til foråret..

Uden problemer - jo før du planter jo før kan du få mavepine

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 21:49

On Sat, 08 Feb 2003 21:00:31 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Det må være en sødkirsebær...
>Bliver bærrene _helt_ røde når de er modne, eller er det kun i solsiden?

De bliver helt mørkerøde, og ret store, solsorte er vilde med dem

gu ved om det egentlig er kirsebær,når de er så store.

Der er heller ikke forskel på modenheden, i sol /skygge siden.

de plejer at være fuldmodne de sidste 2 uger i juli,

>Uden problemer - jo før du planter jo før kan du få mavepine

Nej det er netop fordelen. det er ikke så volsomt med dem.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-03 22:43

On Sat, 08 Feb 2003 21:48:36 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>De bliver helt mørkerøde, og ret store, solsorte er vilde med dem
>
>gu ved om det egentlig er kirsebær,når de er så store.

Det er det.

Jeg har nogle gange oplevet folk snakke om Moreller, og fra deres
forklaring har det lydt som værende sødkirsebær - men man kan lige vove
at sige det til dem For Moreller er i hvert fald ikke kirsebær og
det er heller ikke mirabeller. For moreller er meget større end
kirsebær, og i deres barndom var der moreller til. (Jeg har på
fornemmelsen det er lige som med snedriverne i vores have da jeg var
bette - de gik helt op til skuldrene - nu når de knap halvvejs til knæet

>Der er heller ikke forskel på modenheden, i sol /skygge siden.
>
>de plejer at være fuldmodne de sidste 2 uger i juli,

Jeg tror det er Stella så - den har været brugt i en del år og er
selvbestøvende og mørkerød.

>Nej det er netop fordelen. det er ikke så volsomt med dem.

Man skal da få mavepine i kirsebær mindst en gang om året

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 23:02

On Sat, 08 Feb 2003 22:43:15 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Man skal da få mavepine i kirsebær mindst en gang om året

njaa, der var nu også mere da man var barn.. eller ??

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 23:24

<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Jeg tror det er Stella så - den har været brugt i en del år og er
>selvbestøvende og mørkerød.

Fandt så en side her.
http://www.dueplant.dk/plantebase/dan-bot/frugt/frugtjr.html
Vh Per

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-02-03 21:16

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> om ikke de kender en som kan pode nogle til dig, med kviste fra dit
> eget. Så er du da i hvert fald helt sikker på at få noget som er magen

I så fald, skal podekvistene skære nu. Det skal (helst) være skud fra
sidste års vækst. Kvistene skal opbevaris køligt og må ikke tørre ud.

Men når nu træet er sygt, er det måske ikke så smart, at formere
videre på det...? Evt. podekviste skal i det mindste være fri for
sygdomstegn.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 21:50

On Sat, 08 Feb 2003 21:16:15 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
skrev:

>Men når nu træet er sygt, er det måske ikke så smart, at formere

min nabo har sagt at det har "kraft" og har haft det i flere år.
træet er ca 15 år gammelt, og bløder en del.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-03 22:45

wrote:

>I så fald, skal podekvistene skære nu. Det skal (helst) være skud fra
>sidste års vækst. Kvistene skal opbevaris køligt og må ikke tørre ud.

Køleskab er velegnet til opbevaring af podekviste, indpakket i en
plastpose f.eks.

>Men når nu træet er sygt, er det måske ikke så smart, at formere
>videre på det...? Evt. podekviste skal i det mindste være fri for
>sygdomstegn.

Ja, man skal se sig godt for.

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 23:32

On Sat, 08 Feb 2003 22:44:35 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

nu er stella jo kendt for at revne og rådne hvis man er for længe om
at plukke dem.

Er der kirsebær med samme data, men uden at de revner og rådner?

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-03 07:46

On Sat, 08 Feb 2003 23:32:11 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>nu er stella jo kendt for at revne og rådne hvis man er for længe om
>at plukke dem.

Det har jeg nu aldrig lagt mærke til - men mine kirsebær når knap at
blive modne inden fuglene æder dem, det er jo nok derfor.

>Er der kirsebær med samme data, men uden at de revner og rådner?

Hvis den skal være selvbestøvende, så er der Lapins og Sunburst - men
jeg tør ikke sige om de også har tendens til at revne - jeg tror det
ikke, men ....

Fra : Per H

Dato : 09-02-03 11:05

On Sun, 09 Feb 2003 07:46:24 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Det har jeg nu aldrig lagt mærke til - men mine kirsebær når knap at
>blive modne inden fuglene æder dem, det er jo nok derfor.

Jeg slog op på nettet og fandt en side med en masse om kirsebær, og

http://www.planteopformeringsstationen.dk/dansk/frugt/sodkirse.htm

der stod det, det passede faktisk godt til mine. Men er der ikke noget
med at det også kan være regn, der er skyld i det, og så de satans
solsorte.

Vh Per