Kalk til græsplænen
Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 07-02-03 21:21

Hvor tidligt på året skal man give sin græsplæne kalk?

Vi har en nabo som har givet sin græsplæne kalk her for nylig, da han
har hørt at kalken er et ½ år om at virke. Vi syntes det lyder lidt
mærkeligt, at det vare sålænge inden det virker, hvorfor vi gerne vil
hører andres mening om den sag.

Hilsen
Henrik og Lisbeth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-03 22:15

On Fri, 07 Feb 2003 21:20:34 +0100, Henrik Bach Gravesen
<hbg@pc.dk.123slet> wrote:

>Hvor tidligt på året skal man give sin græsplæne kalk?

Om vinteren siges at være godt.

> [...]
>har hørt at kalken er et ½ år om at virke. Vi syntes det lyder lidt
>mærkeligt, at det vare sålænge inden det virker, hvorfor vi gerne vil

Sådan har det været i mange år - om kalken er et halvt år om at virke
skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det har altid været god skik at
sprede kalk i haven om vinteren. Frosten skulle få klumperne til at
forvitre, og når haven alligevel er hvid (af sne) så ser man det ikke så
tydeligt.

Om ikke andet så har man da en grund til at gå i haven.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-02-03 22:42

Henrik Bach Gravesen wrote:

> [...]
> har hørt at kalken er et ½ år om at virke. Vi syntes det lyder lidt
> mærkeligt, at det vare sålænge inden det virker, hvorfor vi gerne vil

Det er ikke godt at give formeget kalk,
da det blokere for optagelse af mange andre næringsstoffer,
særligt jern.

Fra : Lars Clement

Dato : 08-02-03 14:05

Det er nemlig rigtigt. Som gl. landmand regnede vi med 1000 kg / ha / år til
vedligehold. Er det ikke 10 gr / m2 / år ? det er hvad der bliver brugt.
skal man hæve ph kalker man blot lidt mere over FLERE år.

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 08-02-03 14:56

On Sat, 8 Feb 2003 14:05:23 +0100, "Lars Clement"
<clement@post9.tele.dk> wrote:

> Det er nemlig rigtigt. Som gl. landmand regnede vi med 1000 kg / ha / år til
> vedligehold. Er det ikke 10 gr / m2 / år ? det er hvad der bliver brugt.
> skal man hæve ph kalker man blot lidt mere over FLERE år.

Hvor mange m2 går der på en ha? Er det ikke 10.000?

Så er det 100kg/1000m2 - er det ikke korrekt?

-----------------------------------
Mvh. Henrik Bach Gravesen
Slet .123slet fra min emailadresse

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-02-03 17:03

Henrik Bach Gravesen wrote:

> Hvor mange m2 går der på en ha? Er det ikke 10.000?
>
> Så er det 100kg/1000m2 - er det ikke korrekt?

Nej, for en græsplæne er ikke en kornmark,
og der er ikke målt på plænen, hvad den har behovfor.

Fra : Lars Clement

Dato : 08-02-03 20:08

jo, din regnemaskine er ok

Lars Clement