Kalk på varmelegeme i opvaskemaskine
Fra : Kasper Hyllested

Dato : 04-02-03 23:37

Jeg har en lille bord-opvaskemaskine, som jeg er meget glad for. Men der
er et problem. Jeg bor på Frederiksberg og åbenbart er vandet her meget
kalk-holdigt. I hvert fald går der kun ca. 1-1½ uge, før varmelegemet er
kalket så meget til, at der kommer hvide skjolder på glas mv.

Jeg benytter Neophos tabs (som anbefalet af producent og importør) og
afspændingsmiddel. Desuden har jeg prøvet at tilsætte salt manuelt, dvs.
smide en smule ind inden start.

Jeg har fjernet kalk-aflejringerne på varmelegement vha. en svamp og noget
MinusKalk - det virker okay, men fjerner det ikke helt, desværre.

Jeg har desuden prøvet en af Neophos rengørings-dunke, som man kører en
vask igennem med inde i maskinen. Den blev ren, men det var også det.
Kalken var der stadig.

Til vaskemaskiner kan man købe nogle tabs, som fjerner kalken - men hvad
med opvaskemaskiner? Kan man bruge de samme tabs - eller findes der nogle
specielle? Eller skal man gøre noget helt andet?

Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig.

Mange hilsner,

Kasper Hyllested
hyllested@net.dialog.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-02-03 11:57

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielle? Eller skal man gøre noget helt andet?
>
> Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig.

Svaret er så simpelt at du tror det er løgn...
Køb noget citronsyre (pulverform, det skal være "kemisk rent") og tilsæt ca
1-2 teskefulde, afhænger af vandets hårdhed, hver gang du bruger maskinen.
Syren vil holde kalken væk fra din opvask og maskinens vitale dele, desværre
vil det ikke holde kalken helt væk fra varmelegmet, men det vil dog holdet
det på et acceptabelt niveau. Syren er ufarlig for mennesker, det bruges
faktisk i mange fødevarer. Hvis maskinen trænger til en ekstra afkalkning
kan du bare køre en tur kun med citronsyre, og evt. de glas du ønasker at
afkalke. Jeg bruger et produkt der hedder "Afkalker til opvaskemaskiner"
(Gul flaske) fra Borup kemi, det er 100% ren citronsyre.

Thomas