Kilowatt til kilowatttimer på vandpumpe
Fra : Vidar

Dato : 04-02-03 22:19

Jeg har en pumpe på 750 Watt (0,75 KW), som pumper vand til flere
beboelsesejendomme . Da det er udlejer der skal afholde driften af
vandpumpen har vi aftalt en tilbagebetaling af vores udgifter til drift af
pumpen. Derfor kører den på timetæller.

Kan jeg udregne KWh på følgende måde. 0,75 * timers drift = KWh.

Der er blevet skiftet pumpe i løbet af det sidste år. Jeg har timeaflæst
el-måleren da den blev skiftet. Men den nye pumpe kender jeg ikke effekten
på. Skal jeg kontakte VVS-forretningen, som installerede pumpen eller skal
jeg virklig ned i brønden til pumpen?

Håber I kan hjælpe mig

Hilsen Allan

Fra : Orla Fielsø

Dato : 04-02-03 22:44

"Vidar" <alhalma@hotmail.communication> skrev i en meddelelse
> [...]
> på. Skal jeg kontakte VVS-forretningen, som installerede pumpen eller skal

Du kan godt beregne effekt forbrug efter ovenstående formel, men den er ikke
nøjagtig da du ikke kender belastningen på motoren.
Formlen for Energi forbruget er U * I * Virkningsgrad * Kvatratrod 3 (hvis
det er en 3 faset motor.)
Virkningsgrad står på motoren ( Cos phi)
Jeg ville nok lave et skøn over belastningen, og fastsætte forbruget der ud
fra. Da motoren sikkert ikke er lige kraftig belastet hele tiden.

Hilsen Orla.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-02-03 13:38

"Orla Fielsø" wrote:

> Klippet tekst væk.
>
> Virkningsgrad står på motoren ( Cos phi)
> Jeg ville nok lave et skøn over belastningen, og fastsætte forbruget der ud
> fra. Da motoren sikkert ikke er lige kraftig belastet hele tiden.

Jeg kan tilslutte mig den sidste kommentar Orla giver mht. at skønne.

Hvis du engang prøver at aflæse strømforbruget medens den kører, kan du få et
bedre gæt.
Eller låne en elmåler hos din elinstallatør.
Forudsat at den er belastet ens hver gang den kører.
Det afhænger formentlig af det system du har. (Med eller uden beholder osv.)

Iøvrigt:
Hvis du regner med at der skal pumpes samme mængde vand op i 2003 som i 2002, så
er det ligegyldigt med hvilken motor der bruges til pumpen.
(Ovennævnte sammenligning er ikke helt korrekt hvis du vil gå i detaljer. - Da
der sikkert er en minimal forskel på virkningsgrad af ny og gammel motor/pumpe.)

Virkningsgrad og cos fi er ikke det samme, Orla.
Men det er tæt på at have samme værdi. Virkningsgrad af en 0,75 kW 3 faset 4
polet motor er typisk ca. 0,75.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/