Cirkulation på varmt forbrugsvand
Fra : Erik Rudbeck

Dato : 01-02-03 13:03

Jeg skal i gang med en boligrenovation, og ender nok med at trække Pex
frem til vandhanerne til erstatning for det nuværende sammensurium af
kobberrør.
I dag er det varme vand længe undervejs ved flere tappesteder, så jeg
påtænker at lave cirkulation på varmtvandsstrengen. Spørgsmålene er nu:

Det må være mest hensigtsmæssigt at isolere varmtvandsstrengen + returen,
når det skal stå med cirkulation. Da jeg antager at Pex kan fås
preisoleret, hvilken type og dimension bør man vælge?
Returstrengen tilsluttes vandvarmerens koldtvandsindtag - ikke. Er der
nogen særlige forhold at iagttage her? Kontraventiler etc?
Anvendes der særlige mini-pumper til cirkulation? Jeg antager at der ikke
er brug for megen flow for at det virker efter hensigten.
Der bliver nok to cirkulationsstrenge, og jeg regner med at køre pumperne
ind på IHC systemet, så de kan sættes til at slukke om natten, når huset
er forladt osv. Eller f.eks således at der kun cirkuleres vand, når der er
aktivitet i rummet (PIR detector). Mon ikke det kan betale sig?

Jeg kender til princippet med separat Pex til hvert tappested, men det må
vel være acceptabelt at trække separat til køkkenet, og så sløjfe herfra 1
meter ud til hane og vaskemaskine i bryggers. Blot afgreningen laves
synligt, f.eks i bunden af et køkkenskab? Tilsvarende med en separat
fremføring til badeværelse, og så herfra fordele ud til håndvask, bruser
og toilet?

Håber der er nogen der sidder med erfaring på området...

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Finn

Dato : 01-02-03 16:12

Hej Erik
"Erik Rudbeck" <eru@dirty.key.dk> wrote in message
> Det må være mest hensigtsmæssigt at isolere varmtvandsstrengen + returen,
> når det skal stå med cirkulation.

Ja i høj grad

>Da jeg antager at Pex kan fås
> preisoleret, hvilken type og dimension bør man vælge?
> Returstrengen tilsluttes vandvarmerens koldtvandsindtag - ikke.

Ja hvis du ikke har en returvands tilslutning

> [...]
> Anvendes der særlige mini-pumper til cirkulation? Jeg antager at der ikke
> er brug for megen flow for at det virker efter hensigten.

brug en Grundfos Comfort UP20-14BXUT den har indbugget kontraventil,
stopventil, tidsut og termostat
http://www.grundfos.com/web/homedk.nsf

> Der bliver nok to cirkulationsstrenge, og jeg regner med at køre pumperne
> ind på IHC systemet,

Jeg kender ikke til IHC systemer men den angivne pumpe virker selvfølgeligt
med ur men også med termostat hvormed menes at den cirkulere indtil vandet i
returen har opnået den temperatur du har sat din termostat til og stopper så
indtil vandet igen er nedkølet og køre så igen. I mit hus køre den ca. 2
min. 3 gange i timen i de perioder der er brug for det varme vand.
Termostaten har da også den fordel at du opnår lagdeling af vandet i tanken
så du dermed har det varmeste vand i toppen af tanken. Der er ingen grund
til at holde alt vandet i tanken på den øvre temperatur. Det kan spare dig
en del penge på årsbasis

> [...]
> synligt, f.eks i bunden af et køkkenskab? Tilsvarende med en separat
> fremføring til badeværelse, og så herfra fordele ud til håndvask, bruser

Toilet bruger normalt ikke varmt vand "bare lidt dril". Jeg ville lave
ledningsføringen så den passer til forbruget men cirkulationsledningen
tilbage til pumpen vil jeg ikke lave mindre end 13 mm ID måske 16mm hvis der
langt tilbage til pumpen. Hvis du laver 2 kredse skal du huske at indsætte
en reguleringsmulighed på strengene så der bliver balance i kredsene ellers
kan vandet risikere kun at løbe i den ene kreds.

Cheers Finn

Fra : Finn

Dato : 01-02-03 16:12

Hej Erik

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 01-02-03 17:26

Hej Finn,

"Finn" <elvebøvsplum@actonline.com.au> wrote in message

> Ja hvis du ikke har en returvands tilslutning

Ok.

Jeg har kig på en 160 ltr. Metro kombivarmer. Det ser ud til at der findes
et cirkulationssæt i form af et rør med tilslutning for Pex. Det må være
sådan en fætter man bruger her.

> brug en Grundfos Comfort UP20-14BXUT den har indbugget kontraventil,
> stopventil, tidsut og termostat
> http://www.grundfos.com/web/homedk.nsf

Tak for link. Jeg kan se at den findes i mange udgaver. Jeg tror jeg vil
kigge efter en UP20-14BXT uden ur, og så lade IHC'en styre aktiviteterne.
Når nu automatikken findes, vil jeg undgå for megen decentral intelligens.

(Kontraventilen er blot for at der ikke skal løbe koldt vand ud i
returstrengen når pumpen står stille, og der åbnes for en hane - ikke?)

> [...]
grund
> til at holde alt vandet i tanken på den øvre temperatur. Det kan spare

Jeg tror at det Metro cirkulationssæt sikrer at returvandet kommer ind
øverst i beholderen.

> Toilet bruger normalt ikke varmt vand "bare lidt dril".

Ha! og jeg håber da slet ikke at den bare 'cirkulerer' vandet under
udskyl...
Jeg er skam overgået til at snakke generel brugsvandsinstallation i dette
afsnit

Altså en kold, en varm og en cirkulationsstreng til et centralt punkt i
badeværelset, og så herfra distribuere til håndvask, bad og toilet.
Hvem siger forøvrigt at det ikke ville være lækkert med varmt vand i
cisternen når man sider tilbagelænet og læser avis

> Hvis du laver 2 kredse skal du huske at indsætte
> en reguleringsmulighed på strengene så der bliver balance i kredsene
ellers
> kan vandet risikere kun at løbe i den ene kreds.

Altså en ventil på hver streng så jeg kan knibe den med mindst modstand?
Hvis jeg sætter en pumpe på hver streng, for individuel 'behovsstyring' af
cirkulationen antager jeg at problematikken ikke gælder.

Tak for input...

P.s.
Bor du så langt væk som din adresse antyder?

/ Erik

Fra : Finn

Dato : 02-02-03 10:33

Hej igen Erik

> [...]
>
> (Kontraventilen er blot for at der ikke skal løbe koldt vand ud i
> returstrengen når pumpen står stille, og der åbnes for en hane - ikke?)

Det er næsten rigtigt. 1 men selv om pumpen køre kan der faktisk godt løbe
vand (nu koldt eller lunkent hvis du har en retur studs) baglæns ud i
systemet under tapning. 2 da der er en termostet på denne pumpe vil den
selvsagt stoppe når den har opnået temperaturen (selvfølgeligt kun for en
lille tid da termostaten så igen bliver afkølet pga. af baglæns løbende
koldt vand og pumpen begynder at køre).
Som du sikkert kan forstå skal der altid være en kontraventil på returen tæt
på tanken.
Kontraventil og stopventil bevirker da også at du kan putte en ny pumpemotor
på når situationen opstår bare ved at lukke for stophanen (kugleventil). Du
kan sikkert se på billedet at der er en messing omløber hvor pumpehuset
stopper og motoren begynder. Den kan du løsne med en hagenøjle og så sætte
en ny motor på.

> tanken
> grund
> dig
>
> Jeg tror at det Metro cirkulationssæt sikrer at returvandet kommer ind
> øverst i beholderen.

Normalt vil returen komme ind ca. på midten.

Jeg syntes ikke det er en god løsning med mindre alle de væde rum er
koncentreret om en meget lille område i huset.

>men det
> må
> herfra 1
> bruser

Ja den er helt rigtig.

> [...]
> Hvem siger forøvrigt at det ikke ville være lækkert med varmt vand i
> cisternen når man sider tilbagelænet og læser avis

Ingen, men tror du ikke i længden du bliver lidt øm i balderne. Når du
løfter dig fra dit hyggelige sæde sidder der jo den flotteste røde
æggeformede oval på bagpartiet. Flot ser det jo ud men pinefulgt kan det
være.

> ellers
>
> Altså en ventil på hver streng så jeg kan knibe den med mindst modstand?

Ja

> Hvis jeg sætter en pumpe på hver streng, for individuel 'behovsstyring' af
> cirkulationen antager jeg at problematikken ikke gælder.

det forekommer mig at være en noget kostbar løsning men ellers jov´s, det
kan da godt lade sig gøre

> Tak for input...
>
> P.s.
> Bor du så langt væk som din adresse antyder?

Ja jeg bor i Canberra Australien der hvor der lige er brændt 0,5% af alle
husene hvilket vil sige 538 huse. 35% af indehaverne af husene havde ingen
forsikring
der dækkede brand, stakkels stakkels dem. 45% havde ingen indbo forsikring.
Sådan nogle ansvarsløse skiderikker for man kan sku næsten ikke lade være
med at give dem en hjælpende hånd så de i hvertfald får et middelmådigt hjem
at leve i.
Cheers Finn

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 02-02-03 13:35

> [...]
> løfter dig fra dit hyggelige sæde sidder der jo den flotteste røde
> æggeformede oval på bagpartiet. Flot ser det jo ud men pinefulgt kan det

Ja, man må jo tage hensyn til dem, der er nødt til at skylle ud en eller
flere gange 'undervejs'.
Og det bliver nok lidt for teknisk med en termostatblander på toilettet...

'behovsstyring' af

> det forekommer mig at være en noget kostbar løsning men ellers jov´s,
det
> kan da godt lade sig gøre

Tja, det er merprisen for en pumpe, men du har ret der er næppe meget
sparet ved at cirkulere dem individuelt.

> [...]
være
> med at give dem en hjælpende hånd så de i hvertfald får et middelmådigt

Ja, tak for kaffe. Det er dramatiske forhold.

/ Erik

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-02-03 10:26

> Det må være mest hensigtsmæssigt at isolere varmtvandsstrengen + returen,
> når det skal stå med cirkulation.

Og så skal det ligges på den varme side af gulvisoleringen for at evt.
varmetab tilgår boligen.

> Da jeg antager at Pex kan fås
> preisoleret, hvilken type og dimension bør man vælge?

Du skal vælge 22mm pex, når der skal cirkuleres, p.g.a. større dim. =mindre
slid.

> [...]
> meter ud til hane og vaskemaskine i bryggers. Blot afgreningen laves
> synligt, f.eks i bunden af et køkkenskab?

Så skal der monteres et vandtæt fordelingsskab med afløb. Men du kan monter
vægdåser med en indgang og en udgang, så forbinder du i serie. Jeg
personligt bryder mig ikke om denne komplisering af et ellers simpelt
system. Pex er i dag så billigt at jeg tror det er samme pris/arb. mængde at
trække hver streng for sig. Et god regl i byggeriet er "ser det pænt og godt
ud, er det også godt lavet". Husk det når du laver fordelingen i fyrrummet,
der er desværre en tendens til at pex systemer kommer til at ligne en
ormegård. Monter en krydsfiners plade på væggen, så kan du fæste alle rørne
og alt det andet på den.

> Tilsvarende med en separat
> fremføring til badeværelse, og så herfra fordele ud til håndvask, bruser
> og toilet?

Du kan lave cirkulationen så det først løber til håndvasken på badeværelset
så til bruseren og så til køkkenet og så retur = en pumpe

Det lyder som om at du skal op i en større dimension med alle fremførings
rørene, hvis du skal forsyne alle de tappesteder fra et pex rør. Ellers vil
du få et trykfald hvis der tappes mere end et sted.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 02-02-03 13:56

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message

> Så skal der monteres et vandtæt fordelingsskab med afløb.

Så er det meget stringent efter reglerne ikke? - Kunne man i praksis ikke
leve med at en evt. lækage løber ud på flisegulvet og hen i gulvafløbet.

> Men du kan monter
> vægdåser med en indgang og en udgang, så forbinder du i serie. Jeg
> personligt bryder mig ikke om denne komplisering af et ellers simpelt
> system.

Enig,

> Pex er i dag så billigt at jeg tror det er samme pris/arb. mængde at
> trække hver streng for sig.

Vil det i princippet sige at et badeværelse med håndvask, brus og toilet
kræver 5 slanger + 2 circulation i alt 7 slanger.
Badeværelse nr. 2 med tilsvarende + kar og ekstra håndvask løber op i 13
slanger.

> der er desværre en tendens til at pex systemer kommer til at ligne en
> ormegård.

Ja, det tror jeg gerne, og det der generer mig er at eksempelvis 13 af
slangerne løber parallelt frem til det samme badeværelse i den anden ende
af huset.
Så tiltaler det mig mere at lægge 2 x 22mm frem til et distributionspunkt
i badeværelset, og så en mindre dimension retur til cirkulation. Så er det
varme vand i hvert fald kun 1-2 meter væk fra hanerne derude.

Philip, du nævner et sted 22mm til cirkulation. Hvad er det jeg overser.
Hvad skal vi med al det tværsnit? I princippet behøver der vel ikke det
store flow i returstrengen for at holde kredsen varm?

/ Erik

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-02-03 15:09

> Så er det meget stringent efter reglerne ikke?

Jo, og det er ikke god skik at undlade det, og kan i værste fald give
problemer med forsikringen.

> - Kunne man i praksis ikke
> leve med at en evt. lækage løber ud på flisegulvet og hen i gulvafløbet.

Der er normalt ikke fald på et køkkengulv, så jeg ville ikke kunne leve med
vandkade under køkkenskabene. Jeg har lige præsis oplevet det du skriver om,
for 2 mdr. siden. Vi pillede et helt køkken ned for at skifte sokler, gulv
og isolering under skabene. Længe leve pex .

> [...]
> kræver 5 slanger + 2 circulation i alt 7 slanger.
> Badeværelse nr. 2 med tilsvarende + kar og ekstra håndvask løber op i 13

nej, 3 kolde, en varm tur til håndvask så vidre til badet og så retur = 5

Og det andet badeværelse 5 kolde en varm tur til håndvask, videre til bad,
videre til badekar og så retur. Til badekarret ville jeg nok trække en alm.
streng, da det alligevel skal fyldes før man hopper i. = 7/8

Hvis du har lange træk, så skal du selvfølgelig opsætte et fordeler skab,
men nu kiggede jeg lige på prisforskel på dobbelt dåser og enkelt og der er
en forskel på 85kr altså 10mtr. pex.

Men det er selvfølgelig ikke så simpelt, det er en vurdering fra gang til
gang, skal der fræses i murværk, er det nye pladevægge, eller eksisterende
pladevægge, er det lettest at lægge det i gulvet, kan man placere et
fordelingsskab, bliver træk'ne fra dåse til dåse med for skarpe kanter så
man ikke siden hen kan trække i rørne, osv.

> Ja, det tror jeg gerne, og det der generer mig er at eksempelvis 13 af
> slangerne løber parallelt frem til det samme badeværelse i den anden ende
> af huset

Jeg syntes det ser pænt ud når alle rørne kommer parrallet op af gulvet og
direkte op i en fordeler. I Norge hvor jeg har lavet en del af disse
systemer var det ikke unormalt med 15-20 rør, der var det også et
forsikrings krav med: et tappested = et rør = færre mulige samle fejl = 20
procent lavere husforsikring.

> Så tiltaler det mig mere at lægge 2 x 22mm frem til et distributionspunkt
> i badeværelset, og så en mindre dimension retur til cirkulation. Så er det
> varme vand i hvert fald kun 1-2 meter væk fra hanerne derude.

Glimrende løsning, bare der er et fordelingsskab.

> Philip, du nævner et sted 22mm til cirkulation. Hvad er det jeg overser.
> Hvad skal vi med al det tværsnit? I princippet behøver der vel ikke det
> store flow i returstrengen for at holde kredsen varm?

Dimensioner er altid udvendige mål på rørne, hvorfor ved jeg ikke,
Inden for pex er det derfor 12/15/18/22/28mm.
15 mm til et enkelt tappested, 18mm til flere og 22mm ved flere tappesteder
og cirkulation, men det skal jo beregnes(tabeller) da afstanden og
trykfald/forbrug også har indflydelse.
Hvis man cirkulere vand kommer der en del mere slid på systemet end ellers,
dette slid nedsættes hvis dimensionen øges. Dette var især udtalt i gamle
systemer der ikke var tids/temp. styret, men der er stadig et slid ved
overgang pex-messing(turbulens, på samme måde som når vinden passere et
hustag). Og vi bygger så det holder med nedbetalings tiden.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 02-02-03 17:16

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message

Tak for godt input,

> Jo, og det er ikke god skik at undlade det, og kan i værste fald give
> problemer med forsikringen.

Ja, og min logik giver dig også ret. Jeg tror bare jeg fisker efter en
løsning på et problem jeg regner med bliver aktuelt.

Vi taler om et hus med delvis udnyttet tagetage, og delvis stueetage til
kip. På førstesalen renoverer vi nu skunke, gulve og lofter. Det giver god
mulighed for at fremføre tekniske installationer, men ikke i ubegrænset
omfang, da jeg jo skal på tværs i bjælkelaget flere steder.
Da vi ikke kun snakker vand, men også varme, ender det med en ganske pæn
bunke pex. På 'hovedfærdselsårerne' for meget til at skære ned i
bjælkerne.

I praksis udgår det hele fra et højskab placeret i husets centerlinie.
Herfra skal jeg op og via bjælkelaget ud i hver skunk. Det er den kritiske
strækning rent pladsmæssigt.

> nej, 3 kolde, en varm tur til håndvask så vidre til badet og så retur =
5

Så på den varme streng ville du bruge dobbeltdåser i serier her?

> [...]
> fordelingsskab, bliver træk'ne fra dåse til dåse med for skarpe kanter

> man ikke siden hen kan trække i rørne, osv.

Det er klart. Jeg kommer nok også til at skulle revidere mine forløbige
overvejelser når først vi får gulvbelægning mv. op.
Men principielt hedder det altså punkt-til-punkt pex, alternativt via
fordelingsskab.

> Glimrende løsning, bare der er et fordelingsskab.

Skabet er nok ikke det væste, men som du nævner skal det have afløb!
Der må i så fald også være krav om afløb i centralskabet ikke?

> Dimensioner er altid udvendige mål på rørne, hvorfor ved jeg ikke,
> Inden for pex er det derfor 12/15/18/22/28mm.

Måske så fittings får logiske størrelsesbetegnelser?

> Hvis man cirkulere vand kommer der en del mere slid på systemet end
ellers,
> dette slid nedsættes hvis dimensionen øges.

Takker,

/ Erik