Murer
Fra : Morten

Dato : 31-01-03 23:34

Hej med jer

Jeg står og skal have muret et hul i en mur indendørs i vores nye hus. Hulet
er ca. 1,5 m x 0,5m. Kan jeg gøre dette selv?

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-01-03 23:44

> [...]
Hulet
> er ca. 1,5 m x 0,5m. Kan jeg gøre dette selv?

Ja, hvis du har skruet hænderne ordentligt på. Det er ikke vanskeligt men
tager lidt tid, det er jo håndens værk.

Det er ganske nemt at følge de eksisterende skifter(rækker med sten), når et
hul skal mures op.

Men hvad er væggen lavet af. Leca, mursten, gasbeton noget andet?

--

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Morten

Dato : 01-02-03 11:45

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote:
> [...]
et
> hul skal mures op.
>
> Men hvad er væggen lavet af. Leca, mursten, gasbeton noget andet?

Den er lavet af mursten. Hvilke materialer skal der bruges?

/Morten

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-02-03 12:33

> et

> Den er lavet af mursten. Hvilke materialer skal der bruges?
>
> /Morten

Hvis det er pudset mur er farven og formen på stenen ligegyldig, hvis den er
sækkeskuret/ filset er farven ikke vigtig men derimod om de håndstøgne eller
maskinsten. Hvis det er blankt murværk skal du ha fat i nøjagtig den samme
type. Du skal også finde ud af om det er hulsten eller masive. Og til sidst
typen af mørtel, er der meget eller lidt cement i(hvis der overhovedet er
noget); krads i mørtlen med en skruetrækker, hvis du kan kradse hele sten ud
er der nok ikke noget cement i, er du i tvivl så brug heller for lidt end
for meget cement, da det ellers vil revne i den nye samling.

Fra : Morten

Dato : 01-02-03 16:44

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er der nok ikke noget cement i, er du i tvivl så brug heller for lidt end
> for meget cement, da det ellers vil revne i den nye samling.

Det er en indvendig pudset mur mellem to rum. Hvis der ikke er mere som jeg
lige umiddelbart bør vide, så tror jeg bare at jeg vil kaste mig ud idet.
Tak for hjælpen!

/Morten

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-02-03 21:31

> Det er en indvendig pudset mur mellem to rum.

Som at stjæle slik fra børn .

> Hvis der ikke er mere som jeg
> lige umiddelbart bør vide, så tror jeg bare at jeg vil kaste mig ud idet.

Det er sikkert åbentbart for nogle men jeg vil da lige nævne, at du skal
hakke de halve sten i hullet ud, så du murer op i en fortanning.

Og hvis du fugter murstene med vand, inden du murer med mørtel, så suger
stenen ikke vandet ud af mørtlen så hurtigt og du har lidt længere tid at
arbejde med stenen i.

Fra : hg@nielsen.mail.dk

Dato : 02-02-03 16:11

Morten <mb_dk@get2net.dk> skrev:
> [...]
>
>Jeg står og skal have muret et hul i
>en mur indendørs i vores nye hus. Hulet
>er ca. 1,5 m x 0,5m. Kan jeg gøre dette selv?

ja,det kan du godt!

men,jeg skal lige vide,-er der hul helt igennem,eller er det
kun pudslaget du skal reparere?.

venlig hilsen henning nielsen

Fra : Morten

Dato : 02-02-03 16:23

<hg@nielsen.mail.dk> wrote in message
> ja,det kan du godt!
>
> men,jeg skal lige vide,-er der hul helt igennem,eller er det
> kun pudslaget du skal reparere?.
>
> venlig hilsen henning nielsen

Det er et hul imellem to rum som skal mures til.

/Morten

Fra : hg@nielsen.mail.dk

Dato : 02-02-03 19:26

Morten <mb_dk@get2net.dk> skrev:

><hg@nielsen.mail.dk> wrote in message

>Det er et hul imellem to rum som skal mures til.
>
>/Morten

hej morten

jeg kan ikke beskrive det bedre end philip møller, men en
ting er sikkert, man lærer det aldrig, hvis man´ikke prøver.

god fornøjelse henning nielsen