Gulv på strøer
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 31-01-03 18:12

Ved mine forældres hus overvejer vi pt at bygge en tilbygning. Det er
planen, at den skal opføres i træ, men med hensyn til gulv i denne
tilbygning er jeg lidt i tvivl, idet jeg ikke ønsker, at der skal være et
betongulv, men derimod et trægulv på strøer. Jeg forestiller mig følgende
startende ved terrænnet:

et lag 0,2 mm folie - 10 cm beton - trykimprægnererede strøer 50*100 med 60
cm mellemrum og isolering imellem disse med 150 mm glasuld - 0,2 mm
dampspærre - gulv som planker eller spånplade.

Er dette realistisk? Der kan jo ikke etableres nogen ventilation. Vil det
være bedre at hælde lecanødder ned i stedet for glasuld?

Grunden til at jeg vil lave denne konstruktion er, at jeg er bedre til at
få et gulv på strøer lige, end et betongulv, og at jeg finder sådan et gulv
bedre at gå på.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-01-03 20:43

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm mellemrum og isolering imellem disse med 150 mm glasuld - 0,2 mm
> dampspærre - gulv som planker eller spånplade.

Hvis du laver gulvet sådan, så går der ikke længe før trægulvet begynder at
bule op pga. nedefra kommende fugt.

Du skal mindst have 2/3 af isoleringen under betonen, ellers får du kondens
på oversiden af betonen.

Du skal ikke have dampspærre, og ej heller plastik under betonen. Du skal
have plastik lige over betonen, for at sikre at evt. byggefugt ikke trænger
op. Denne skal klemmes bag fodpaneler. Husk iøvrigt radonspærre.

Herudover skal du have min. 150 mm kapillarbrydende lag under betonen.

Mvh - Martin

Fra : Soeren

Dato : 31-01-03 21:25

> [...]
> op. Denne skal klemmes bag fodpaneler. Husk iøvrigt radonspærre.
>
> Herudover skal du have min. 150 mm kapillarbrydende lag under betonen.

Vil det sige at hvis man allerede har et støbt gulv som ikke er isoleret, så
er det ikke
muligt at efterisolere dette, uden at skulle banke dette op?

Mvh
Søren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-02-03 22:42

> [...]

> er det ikke
> muligt at efterisolere dette, uden at skulle banke dette op?

Det lyder som noget der er svært at redde, men jeg ved at rockwool har et
produkt der er til at placere oven på betonen, men som jeg læste det skulle
der også være isolering under betonen, men prøv at ring til dem, de er meget
hjælpsomme.

Hvis du ikke har et kapilarbrydende lag under betonen, så er jeg ret sikker
på at der ikke er noget at gøre : - ( .

Prøv evt. selv at gå ind på denne side:
http://www.projekteringsnettet.dk/
og se under konstruktionsguide, så gulv og så terrændæk.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Soeren

Dato : 02-02-03 09:48

> [...]
meget
> hjælpsomme.
>
> Hvis du ikke har et kapilarbrydende lag under betonen, så er jeg ret

Tak for svaret.

Der er kapillarbrydende lag, men ingen isolering under klaplag, så man må
åbenbart kun isolere med 50mm pga fugt.

Mvh
Søren