Løst hoved på helt ny Bahco flækøkse
Fra : Peter C.

Dato : 30-01-03 11:04

Hej Gruppe

Jeg har købt mig en flækøkse. En Bahco SUP-800 med hickory-skaft.
Efter 3-5 slag bemærkede jeg at hovedet på øksen sad lidt løst. Det er så
lidt at det er svært at rokke det med de bare næver, men hvis man hakker
øksen ned i en stor brændekunde kan man tydeligt mærke det når man rokker
op/ned for at få den fri igen.

Jeg har - såvidt jeg kan se - 3 muligheder

1) Ignorer det. Det er uden betydning.

2) Gør noget ved øksen så skaftet kommer til at sidde helt fast igen

3) Forlang den byttet til en ny.

Nr. 1 er jeg ikke "pjattet" med. Jeg valgte netop en dyr proffesionel model
for at få noget der bare virker, og en kvalitet der kan holde. Det ville nok
være til at acceptere på en "hjem&fix"-model til 99,- men denne kostede
trods alt over 500,-

Nr 2
Hvad kan jeg evt. selv gøre.?
Har hørt at man kan stille den i vand, men jeg syns ikke det lyder særlig
godt for træet.
Har selv overvejet en 50/50 blanding af petroleum og linolie. Hvad er jeres
kommentarer til det ?

Nr. 3
Syns ikke det skulle være nødvendigt hvis jeg selv kan fixe det, men kan jeg
det ?
.........eller skal sådan noget bare sidde FAST når man køber det ?

På forhånd tak for svar

MVH Peter C.

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-01-03 11:30

Peter C. wrote:

> Nr 2
> Hvad kan jeg evt. selv gøre.?
> Har hørt at man kan stille den i vand, men jeg syns ikke det lyder
> særlig godt for træet.

....vandet fordamper igen...
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-01-03 11:36

Hans Paulin wrote:

> ...vandet fordamper igen...

Jeg sætter da min flækøkse i en spand vand aftenen inden jeg skal bruge
den.
Det er vist meget almindeligt.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Per H

Dato : 30-01-03 11:40

On Thu, 30 Jan 2003 11:35:42 +0100, Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk>
skrev:

>Jeg sætter da min flækøkse i en spand vand aftenen inden jeg skal bruge
>den.
>Det er vist meget almindeligt.

ja det er det,
jeg har dog hørt andre der sætter den i olie, muligt for at det ikke
fordamper så hurtigt?

Vh Per

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-01-03 12:07

Roberto Saldo wrote:

> Jeg sætter da min flækøkse i en spand vand aftenen inden jeg skal
> bruge den.
> Det er vist meget almindeligt.

....ja, gu er det så - og det virker da osse udmærket - en dags tid
LOL

....men manden har købt en ny økse til en plovmand...
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-01-03 12:12

Hans Paulin wrote:

> ...ja, gu er det så - og det virker da osse udmærket - en dags tid
> LOL

Det er for at sikre at den sidder ordentligt fast.
Træ tørrer jo ud med alderen.

> ...men manden har købt en ny økse til en plovmand...

Ja min er een jeg har arvet. Den er sikkert 50 år gammel :)

Jeg ville osse bytte den hvis den var ny.

Fra : Peter C.

Dato : 30-01-03 12:28

> Jeg ville osse bytte den hvis den var ny.

Jeg har kraftigt overvejet det, men jeg har en mistanke om at den nye vil
gøre det samme.

I det medfølgende hæfte står der bl.a. noget om at den skal opbevares i
udhuset (fugtigt) og ihvertfald ikke indendørs i varmen.
Dette for at træet ikke må udtørre, da det vil afstedkomme at hovedet går
løst.
Så er det bare jeg tænker, at hvis det nu skyldes forkert opbevaring ( varmt
salgslokale / lager) så vil alle økser jo have den "skavank" indtil træet
har haft mulighed for at suge lidt fugt til sig igen. ?

MVH Peter C.

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-01-03 12:26

Roberto Saldo wrote:

> Jeg ville osse bytte den hvis den var ny.

....godt så :)
Hans

Fra : Marco

Dato : 30-01-03 11:34

> [...]
> øksen ned i en stor brændekunde kan man tydeligt mærke det når man rokker

Jeg har ikke erfaringer med netop din model.
Selvom hovedet vrikker lidt, er det muligt, det vedbliver på skaftet.

Mit råd er dog, du skal ombytte øksen.

Med tiden vil hovedet vrikke sig endnu mere løst grundet nuværende tilstand,
og hovedet vil ende med at få sig en lufttur ved et givent hug.

Du kender det sikkert selv, når noget sidder løst, bliver det værre med
tiden.
Men som tidligere nævnt kender jeg ikke den eksakte model.

--
Hilsen Marco

Fra : thomas andersen

Dato : 30-01-03 12:56

> Mit råd er dog, du skal ombytte øksen.

Det vil ikke ændre noget, den nye vil gøre det samme, det siger jo sig selv.
Når træ bliver tørt vil det trække sig sammen, det du skal er at sætte den i
vand i et par timer inden du begynder at bruge den. Det vil du også skulle
gøre med den nye du køber hvis du efterlader den ubrugt i et stykke tid. Om
du så bruger vand eller olie er vist en smagssag. Jeg har altid brugt vand
til mine økser og de virker upåklageligt idag efter 10 år med samme skaft
(flækker ca 5-6 rummeter bøgetræ hvert år) Det er iøvrigt også et Hickory
skaft.

Thomas

Fra : SHN

Dato : 30-01-03 12:20

Opbevar øksen udendørs, i et skur eller lignende. evt. i et ikke opvarmet
lokale indendøre.Så tørrer træet ikke ud og hovedet bliver siddende fast.Det
virker altid med de økser vi har i FDF Hedehusene.

vh
Søren H. N.

Fra : Jynis

Dato : 30-01-03 18:12

Hej Peter. Jeg ville tage skafter af og save en lille skrip i enden og så
sætte det på igen , dernæst døppe en lille træ kile i vandfast lim og slå
kilen ind i skripen. Sådan gjore min far. han var skovløber af den tid hvor
skovning foregik med håndsav og økse,. Han brugte bare harpiks og ikke lim.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Peter C

Dato : 30-01-03 18:18

--
Hello ! Is it Vegas ? 500$ on black.....
Dooohhh !!! OK, i´ll send the money !
"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> skovning foregik med håndsav og økse,. Han brugte bare harpiks og ikke

Tak for tippet Jytte

Af rent principielle grunde vil jeg ikke gå igang med at modificere en
splinterny økse til den pris.
Sådan noget skal sgu virke fra start af (altså...medmindre det er fordi jeg
bare lige skal give den lidt fugt. Det er jeg igang med nu
Ellers skal den byttes til en der "virker"

Tror iøvrigt heller ikke jeg kunne få skaftet af uden at splitte det
fuldkomment ad. Det er fastgjort med en kunststofkile og en metalring.

MVH Peter C.

Fra : Jynis

Dato : 30-01-03 19:45

Måske skaftet ikke har været tørt nok , før det blev sat i. Et skaft der
sidder løst bliver alt for hurtigt slidt, så problemet vokser stærkt. Du har
ret til at bytte den. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk