Hvilke Tomatsorter
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 28-01-03 11:05

Hej Gruppe

Jeg kan næsten ikke vente med at komme i haven, derfor er jeg begyndt at
kigge på, hvilke tomatsorter jeg skal have i haven i år. Jeg har en
fremragende cherrytomat fra sidste år, men jeg mangler gode forslag til
kryddertomater og bøftomater (eller andet spændende). Alle min tomater
vokser udendørs i et solbeskinnet hjørne med læ. Sidste år gav denne
placering et væld af lækre tomater - uhm, glæder mig allerede. Er der nogen
af jer, der kender gode sorter, et godt website eller en onlinebutik. God
råd modtages med kyshånd .

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-01-03 12:38

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> af jer, der kender gode sorter, et godt website eller en onlinebutik. God

Hej Mette,

Uha, jeg forstår dig godt. Vi glæder os også her i huset. De første chilier
står allerede 3 cm. høje i bakker.
Da vi i år skulle bestille chilifrø hjem, fandt min mand
www.tomatogrowers.com .
De har *vildt* mange sorter. Det er bare at gå igang.

God fornøjelse.

Mvh.

Renate

Fra : Jette Randløv

Dato : 28-01-03 16:03

Hej!

Jeg har også siddet en af disse lange vinteraftner og lavet plan over
køkkenhaven...

Til i år har jeg købt frø fra en svensk samler:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/sortpris.html
Han har rigtig mange spændende sorter bl.a. fra Polen og Rusland og desuden
nogle langtidsholdbare, som han selv har avlet.

Jeg har bestilt squashfrø fra http://www.rareseeds.com/, som også har et
stor udvalg af tomater. Det virker måske lidt voldsomt at bestille frø fra
USA, men det er ikke hårrejsende dyrt over Atlanten: For 7$ fik jeg katalog
og to pakker frø inkl. porto. Og da det er under mindstegrænsen for
momsopkrævning slipper man for en tur på posthuset.

Mht. chili: Jeg har ikke prøvet chili før, men vil gerne i år - hvornår skal
de sås? Planterne skal stå på friland men beskyttet - udplantning er vel ca.
midt maj til starten af juni, som med tomater.

Mht. www.tomatogrowers.com: Mange interessant ting her. Jeg har aldrig
prøvet auberginer - er det ikke ret vanskeligt på friland? De har en ganske
tidlig hybrid - 61 dage - dvs. det samme som deres tidlige tomater, så den
brude vel være let at få til at lykkes?

mvh
Jette Randløv

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-01-03 14:13

Renate Jacobsen skrev:

> Uha, jeg forstår dig godt. Vi glæder os også her i huset. De første chilier
> står allerede 3 cm. høje i bakker.

Risikerer I ikke, at planterne bliver ranglede, når nu er *så* tidligt
ude? Jeg kan dog godt forstå, at I har svært med at vente. Jeg har
selv bestilt 10 nye chilisorter i dag, men jeg tror nu, at jeg venter
til efter midten af februar med at så de første.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-01-03 16:30

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv bestilt 10 nye chilisorter i dag, men jeg tror nu, at jeg venter
> til efter midten af februar med at så de første.

Hej Jakob,

Nee...Det plejer at gå fint. Det er ikke alle sorter vi planter tidligt. Vi
har endnu kun sået Habanero. (to slags)
Resten kommer først i jorden i starten af februar.
Er der noget interessant imellem de ti sorter? Vi forventer ca. 18 sorter i
år. Deraf et par helt milde, som erstatning for den der hæslige rød,grøn,
gul-Brugsen-klokkepeber. Det mere spændende i år, er Tabasco....Den
bliver nok vanskelig, men spændende om det virker.

Mvh Renate

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 28-01-03 16:46

Jakob Bock skrev:

> [...]
> selv bestilt 10 nye chilisorter i dag, men jeg tror nu, at jeg venter
> til efter midten af februar med at så de første.

Disse to tidligt såede sorter er begge af Habanero-typen (110 dage).
Fidusen ved at så netop disse "en måned for tidligt" er at de *skal*
blive ranglede.
De skal ikke plantes på friland, og i drivhuset klarer dig sig nemt
med en bambuspind at støtte sig til.
Hvis man venter til slutningen af februar med at så de "langsomme"
chilisorter får man alt for lidt ud af det. Det skal jo helst blive til et
par hundrede fuldmodne frugter pr. plante...

/Chilijokke

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-01-03 16:42

Renate Jacobsen skrev:

> Nee...Det plejer at gå fint. Det er ikke alle sorter vi planter tidligt. Vi
> har endnu kun sået Habanero. (to slags)

Hvorfor lige Habanero? Jeg har godt nok hørt, at den kræver en lang
sæson, men vi har ikke haft problemer med at få modne frugter ved
senere såning.

> Er der noget interessant imellem de ti sorter?

Det håber jeg da. Frøene er bestilt hos http://www.ortagarden.com --
de har ca. 50 forskellige sorter, men så mange har vi hverken plads,
penge eller tid til. Det gode ved deres udvalg er, at ingen af
sorterne er F1-sorter -- dvs., at man fremover selv kan avle frø af
sorterne.

> Det mere spændende i år, er Tabasco....Den
> bliver nok vanskelig, men spændende om det virker.

Netop tabasco sad vi og diskuterede en del, men kom frem til, at den
nok ikke var så spændende/anvendelig. Så husk endelig at skrive her i
gruppen om den kan anbefales -- til den tid.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-01-03 17:07

Jonas Jacobsen skrev:

> Hvis man venter til slutningen af februar med at så de "langsomme"
> chilisorter får man alt for lidt ud af det. Det skal jo helst blive til et
> par hundrede fuldmodne frugter pr. plante...

Jeg husker ikke præcist hvornår vi såede dem sidste år, men det var
ikke før engang i februar (måske endda marts). Jeg husker i hvertfald,
at vi måtte rykke efter vores frø. Og planterne gav skam et godt
udbytte og frugter nåede alle at modne i god tid. Vi har også rigeligt
med Habanero i fryseren, selvom måske halvdelen af udbyttet ligger til
kompostering.

Men jeg kan da prøve at så et par Habanero nu, og så igen i slutningen
af februar, og så se, hvordan planterne udvikler sig. Jeg tror nemlig
ikke absolut, at det er godt at starte planterne op på et tidspunkt,
hvor lysmængden er så lille som den er, da en "dårlig" start vil have
indflydelse på hele plantens udvikling.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 29-01-03 07:40

Jakob Bock skrev:

> Jeg husker ikke præcist hvornår vi såede dem sidste år, men det var
> ikke før engang i februar (måske endda marts). Jeg husker i hvertfald,
> at vi måtte rykke efter vores frø. Og planterne gav skam et godt

Ja, det kender jeg. Derfor er jeg begyndt at gøre lidt notater, for jeg
kommer også let i tvivl om præcis hvad der var godt og hvad der var
mindre godt.

> [...]
> ikke absolut, at det er godt at starte planterne op på et tidspunkt,
> hvor lysmængden er så lille som den er, da en "dårlig" start vil have

Ja, det koster jo ikke mange ører at eksperimentere lidt.
Desuden er det jo uanset datovalget stadig lidt tilfældigt. Selv i januar
og februar varierer lysmængden fra år til år.
Og så er det altså sådan med chili at temperaturen er mere afgørende
end mængden af lys. Faktisk stammer hovedparten af de oprindelige
arter fra regnskovsbunden, hvor de vokser nedenunder meget større
planter og træer, er direkte overfølsomme overfor direkte sol, trives
bedst med relativt lidt lys, og høj temperatur og luftfugtighed. Det er
derfor en god ting at frø, spirer og planter den første tid har det lidt
varmere end normal stuetemperatur. Mine står i en syd-sydvestvendt
vindueskarm over en radiator, der er tændt det meste af tiden. Altså
husets måske varmeste, men bestemt ikke solrigeste hjørne.

/Jonas

Fra : hmo

Dato : 29-01-03 09:22

Hej
Jeg er bestemt ikke lige så avanceret som de andre skrivere - men sidste år
bestilte jeg en "tomatpakke" hos Isabella Smith. Der var vist 6-7 slags
tomater, herunder nogle vidunderlige tigertomater og citrontomater. Jeg tror
samtlige frø spirede. Samtlige planter gav godt udbytte. Så meget at jeg
druknede i tomater - og naboerne også blev trætte af dem Så det vil jeg
sikkert gøre igen - selvom tomatgrowers ser spændende ud!

Lige nu sner det udenfor, så det er svært at tro på at det bliver varmt nok
til tomater igen!

God fornøjelse
Hanne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-03 10:43

"hmo" <moosbille@hotmail.com> wrote in message
> [...]
jeg
> sikkert gøre igen - selvom tomatgrowers ser spændende ud!

Sidste år havde vi også tomater udendørs. Vi købte dog planter. Kan man selv
lave denm fra frø ?
Hvornår skal man så starte ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-03 18:37

On Wed, 29 Jan 2003 10:42:55 +0100, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>Sidste år havde vi også tomater udendørs. Vi købte dog planter. Kan man selv
>lave denm fra frø ?

Tomater er lette at lave selv fra frø. De planter som sælges som
udendørstomater er tit Gemini, en tomat på almindelig størrelse, og
GartenFreude, en cherrytomat. Men der er uden tvivl også andre sorter
som egner sig udendørs.

>Hvornår skal man så starte ?

Det kommer an på.... normalt næsten så tidligt som muligt. Jeg plejer
aldrig at så tomater før i starten af marts, så passer det med at de har
en god størrelse når drivhuset er klar. Man skal passe på ikke at så dem
for tidligt, hvis der ikke er lys nok, så bliver de ranglede. (Det gør
mine hvert år...)

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per H

Dato : 29-01-03 19:57

On Wed, 29 Jan 2003 18:37:09 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Det kommer an på.... normalt næsten så tidligt som muligt. Jeg plejer
>aldrig at så tomater før i starten af marts,
de skal sås noget senere end argurk ik?
Og hvor kan man købe de klæbedimser man sætter rundt om stænglen
nederst for at undgå sygdom.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-03 21:35

On Wed, 29 Jan 2003 19:56:32 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> de skal sås noget senere end argurk ik?

Nej, agurks såes senere end tomater, mine egne agurker bliver først sået
i starten af april - agurker kræver mere varme end tomater, så de skal
også senere i drivhuset end tomaterne skal.

>Og hvor kan man købe de klæbedimser man sætter rundt om stænglen
>nederst for at undgå sygdom.

Planteskolen, nærmeste større varehus, bauhaus... butikker som sælger
til landbruget (hvis ikke de har de fancy gule klæbe-tingester, så har
de nok en gammeldags fluefanger.)

Fra : Per H

Dato : 29-01-03 16:54

On Wed, 29 Jan 2003 09:21:39 +0100, "hmo" <moosbille@hotmail.com>
skrev:

>Jeg er bestemt ikke lige så avanceret som de andre skrivere - men sidste år
>bestilte jeg en "tomatpakke" hos Isabella Smith. Der var vist 6-7 slags

har du et sted hvor de kan handles+?

Vh Per

Fra : Niels

Dato : 29-01-03 10:00

Hej Mette

I år har jeg tænkt mig at prøve frilandstomaten 'Siberia'. Primafrø har dem
(og meget andet spændende). Jeg har aldrig forsøgt mig med tomater før, så
jeg er spændt på om det går.

www.primafroe.dk er billige og hurtige, jeg har handlet der et par gange.

mvh
Niels

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 29-01-03 11:12

Hej alle sammen

Mange tak for jeres gode svar, omend jeg endnu ikke er til dyrkning af
chilipeber . www.tomatogrowers.com er et meget spændende - næsten
forførende site...*GG*

Mvh.
Mette, der vist kommer til at købe alt for mange frø

Fra : Nancy

Dato : 30-01-03 09:45

Hej Mette

http://www.fuglebjerggaard.dk/C.Haveartikler/Helt%20i%20froe.htm
Prøv at kigge på dette link og se hvad Camilla Plum skriver om tomater, og
hendes erfaringer med de forskellige sorter.

Mvh
Nancy