Brændsels-celler / gratis el?
Fra : Niels Jørgen Hermans~

Dato : 27-01-03 19:30

I tv-programmet Viden om fortalte de om brændsels-celler, for ca et år
siden. De er beregnet til at lave strøm med. Hvornår kommer de på markedet?

Mvh
NJH

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-01-03 21:03

"Niels Jørgen Hermansen" wrote:

> I tv-programmet Viden om fortalte de om brændsels-celler, for ca et år
> siden. De er beregnet til at lave strøm med. Hvornår kommer de på markedet?

Bruges de ikke allerede?

De er ikke trolddom, og giver ikke gratis el.

Fra : Dan

Dato : 27-01-03 21:29

Næh, de er vel snarere en slags avanceret batterier, beregnet til at opbevare el - praktisk talt uden tab...

mvh.,
Dan

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 27-01-03 21:45

Dan wrote:
> Næh, de er vel snarere en slags avanceret batterier, beregnet til
> at opbevare el - praktisk talt uden tab...

Nej, det er celler der ved en katalytisk proces omdanner forskellige
brændstoffer, f.eks. brint, alkohol eller benzin til el direkte - uden
en
egentlig forbrændingsproces og omveje med andre processer.

Som en solcelle laver el af sollys, groft sagt - ( okay, start the flame
war

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-03 22:38

Poul Bundgaard <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en

> [...]
> egentlig forbrændingsproces og omveje med andre processer.
>
> Som en solcelle laver el af sollys, groft sagt - ( okay, start the flame

Månefartøjerne havde sådan en dims med, der lavede strøm af Brint og Ilt.
Det havde så den fordel at de kunne drikke af udstødningsrøret! (Og huske at
tisse i det rigtige)

Brændselsceller er gammelkendt teknik, men det har hidtil været for dyrt til
udbredt anvendelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-01-03 13:18

Poul> Dan wrote:
> [...]

Poul> Nej, det er celler der ved en katalytisk proces omdanner forskellige
Poul> brændstoffer, f.eks. brint, alkohol eller benzin til el direkte - uden
Poul> en
Poul> egentlig forbrændingsproces og omveje med andre processer.

Det kan man vel godt opfatte som en slags batteri.

Snart kan jeg gå ned på tanken en gang om måneden og hælde en liter dieselolie
i den bærbare

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 28-01-03 18:26

> Snart kan jeg gå ned på tanken en gang om måneden og hælde en liter
> dieselolie i den bærbare

Ja - og høre at din mobil skal køre på Nitro3000 hvis du vil ha'
forøget rækkevidde og øget levetid

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 27-01-03 23:37

Niels Jørgen Hermansen wrote:
> I tv-programmet Viden om fortalte de om brændsels-celler, for ca et år
> siden. De er beregnet til at lave strøm med. Hvornår kommer de på
> markedet?

Disse her brændselsceller er en nyudviking foretaget at et firma i Svendborg
http://www.ird.dk/IRD.htm

Direktøren, Jørgen S Lundgård var for nylig i Tv2Fyn og fortalte at de var
begyndt at samarbejde med LEGO
om små brændselsceller der kan erstatte de små batterier i LEGO's
elektroniske samlesæt.
IRD udvikler også almindelige solar cells til biler og husbrug. Smart
fremtids ide IRD producerer ikke selv, men udvikler til nogle at
verdens største firmaer på området.

/ Søren og Anette

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 28-01-03 00:43

Hej Niels Jørgen

Spændende spørgsmål du rejser. Jeg har søgt lidt på nettet og fandt
følgende:
- DONG mener at brændselsceller vil blive kommercielt tilgængelige i år
2005 - 2008, link:
http://www.dong.dk/dk/visside.asp?pageid=1003&pagetitle=Brxndselsceller samt
http://www.dong.dk/dk/visside.asp?pageid=1004&pagetitle=Brxndselsceller_i_Da
nmark
- "Perspektiverne er ikke længere fjern fremtidsmusik" mener
forskningscenter Risø, Link (si15-16):
http://www.risoe.dk/rispubl/Risnyt/risnyt2002/risnyt2-2002.htm
- Og Risø har i samarbejde med Haldor Topsøe opstartet en forsøgsfabrik der
skal lave brændselsceller, link:
http://www.risoe.dk/press/06_RisoeNyt_2_2001_SOFC.htm
- Aktive billister afslører at Toyota i år påbegynder en serieproduktion af
biler der kører på brændselsceller, link:
http://www.aktivebilister.dk/news0902.htm

Jeg skal have min gamle Opel Kadett til syn om 2 uger, måske køber jeg mig
en brændselscellebil i stedet for

--
mvh.
Klaus Eriksen