frostsikre potter
Fra : Per H

Dato : 27-01-03 06:38

Hvad vil det egentlig sige at ens potter er frostsikre...
For en del af mine er sprunget aligevel.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-03 17:22

On Mon, 27 Jan 2003 06:38:09 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Hvad vil det egentlig sige at ens potter er frostsikre...
>For en del af mine er sprunget aligevel.

Det har bl.a noget med brændingen af potterne at gøre.

Og så er det vigtigt at der er huller i bunden så overskydende vand kan
løbe fra. Vand udvider sig jo når det fryser, og står der vand i bunden
af en krukke, så revner den nemt.

Det er også altid en god ide at sørge for ekstra dræn i potten,
leca-nødder er gode til det formål. Både fordi de giver dræn, men også
fordi de i sig selv kan give sig lidt.

Nogle gange kan man være uheldig med de frostsikre krukker at der sidder
en lille klump kalk brændt fast i dem (f.eks noget som har været i det
ler de er lavet af). Det kan være nok til at de revner alligevel.

Krukkerne skal også placeres på et sted hvor vandet kan løbe fra. I en
underskål vil der f.eks stå vand, eller måske der er en lavning på
fliserne hvor der også vil samle sig en smule vand. Det kan være nok til
at krukkerne revner.

Endelig er krukkerne mere sarte i frost, så selv små stød kan få dem til
at revne.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per H

Dato : 27-01-03 17:25

On Mon, 27 Jan 2003 17:21:30 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Endelig er krukkerne mere sarte i frost, så selv små stød kan få dem til
>at revne.

men er det meningen at man skal tømme potterne for jord.

alle de andre betingelser du skrev var opfyldt.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-03 18:52

On Mon, 27 Jan 2003 17:25:24 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>men er det meningen at man skal tømme potterne for jord.
>
>alle de andre betingelser du skrev var opfyldt.

Det _burde_ ikke være nødvendigt.

Fra : Marens Minde

Dato : 02-02-03 00:02

Hej.
Sørg alligevel for, med mindre sten, at hæve krukken fra jorden så
overskudende vand kan løbe fra. Det er som oftest det der er skyld i
frostsprængningerne.
Håber det lykkes !
Venlig hilsen Erling Simmelsgaard